![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 25 april 2011
|
Ik wil een TEU-104BK aansluiten op mijn spectrum ontvanger. Alleen deze ontvanger heeft geen BATT. En zonder het aansluiten van de TEU-104BK BATT kabel blijft de regelaar maar knipperen. Hoe sluit in de Tam TEU-104BK aan zonder BATT kabel? grt Sledge |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 januari 2009 Locatie: MVC "The Wings" / Oss Leeftijd: 45
|
De + en - van alle kanalen op ontvangers zijn doorgelust. Dus als je de ESC (met BEC!) op de throttle aansluit, wordt de ontvanger gevoed. Let wel op dat je hem goed aansluit. Meestal is de buitenste rij pinnen de - Als je ESC geen BEC heeft, kun je een losse accu op een willekeurig kanaal aansluiten. Let ook hierbij op de polariteit. Edit: Heb even de specs van je ESC opgezocht: Je kunt het rode kabeltje gewoon op een servo aansluiting prikken op 2 van de 3 pinnetjes. (even opletten wat + en - is) Je hebt geen losse ontvanger accu nodig.
__________________ Vliegen is voorwaarts vallen... |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 januari 2009 Locatie: MVC "The Wings" / Oss Leeftijd: 45
|
Zijn regelaar heeft wel een BEC maar een aparte voedingskabel. Ik heb mijn vorige post aangepast. Succes!
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 7 maart 2009 Locatie: Rijsenhout Leeftijd: 47
|
DEZE REGELAAR HEEFT GEEN BEC!. De voedingskabel is slechts de voeding voor een bec of een ontvanger met ingebouwde bec.
__________________ www.machheemstede.nl Andre van der Steen Tamiya M-03/ X-ray T3-011/Transponder 6609697 |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
@Sledge: bricks heeft gelijk. Ik heb de handleiding gevonden: http://www.tamico.de/manuals/Tamiya-...-Anleitung.pdf Hierin staat dat je enkel een ontvanger met BEC mag gebruiken. Ik heb dezelfde ESC en heb hem altijd gebruikt op een vrij kanaal van mijn Spektrum ontvangers. Ik heb er nooit problemen mee gehad maar volgens de handleiding kan het de ontvanger en servo's schaden. Mijn Spektrum ontvangers (AR6100, AR6200, AR500) werken op een Input Voltage tussen 3.5–9.6V De TEU-104BK BATT levert 6,6-7,2V. Volgens de specs van Spektrum zou het geen probleem mogen zijn.
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Dan heb je deze opties: - Andere ontvanger (met BEC) - Andere ESC (met BEC) - Losse ontvanger accu (of batterijen) - Losse BEC tussen batt en ontvanger - een klein schakelingetje met een 7805 als BEC gebruiken De simpelste oplossing lijkt mij een batterijhouder met 4 penlites (NiMh, eneloops of batterijen) Wat voor servo is het?
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Of een HV servo nemen.
__________________ www.machheemstede.nl Andre van der Steen Tamiya M-03/ X-ray T3-011/Transponder 6609697 |
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Lid sinds: 25 april 2011
| Citaat:
| |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
- Andere ontvanger (met BEC) Bestaat deze voor Spectrum? Ik kan daar bij Spektrum geen info over vinden. - Andere ESC (met BEC) Clubregel HFCC zegt TEU-104BK Deze optie vervalt dan - Losse ontvanger accu (of batterijen) Extra gewicht, liever niet Deze optie ook - Losse BEC tussen batt en ontvanger Deze snap ik niet helemaal, ben geen kenner zoals je merkt Een BEC sluit je aan op de accu en geeft een spanning van 5V tbv de ontvanger: http://www.rc-addict.nl/webshop/rc-a...-reductie.html - een klein schakelingetje met een 7805 als BEC gebruiken Ook deze begrijp ik niet goed Een 7805 in een spanningsstabilisator-IC dat wordt gebruikt als voeding in schakelingen, een zelfbouw-BEC dus. Schematheek - Schema's - 78XX voeding
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 20 augustus 2003 Locatie: Sassenheim Leeftijd: 42
|
Hoe lost de rest bij je club dat op dan? Maar wat is het..... Dat BATT kabeltje hangt direct aan de rij-accu. Een ontvanger met een ingebouwde BEC zorgt dat de ontvanger en de servo's netjes 5v krijgen. Wat ingebpuwd zit kan ook extern. Een externe BEC of een serieschakeling van 3 diodes is voldoende om 5v te maken en aan je ontvanger te hangen.
__________________ Micro RS4: 100+ km/h, Mugen MRX4, Kyosho TF4-R spider, een ver verbouwde M18 en een Zoom400 voor het betere laagvliegwerk |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Even naar je LHS, en daar voor een tientje een losse bec kopen, en er inzetten. Of zoals ik net al aangaf een servo kopen die op 8.4V kan. Ik heb trouwens ook een hele tijd met de standaard Tam servo zonder bec gereden, en eigenlijk geen problemen ondervonden. Je loopt natuurlijk het risico dat ie een keertje ploft. Daarom heb ik er uiteindelijk toch maar een bec ertussen gezet.
| | |
| | #15 (permalink) | |
| Citaat:
met 3 diodes verlaag je de spanning met 3 x 0,7V = 2,1V
__________________ Vliegen is voorwaarts vallen... | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |