![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #91 (permalink) | |
| Lid sinds: 3 maart 2010 Leeftijd: 40
| Citaat:
Bob, vandaar dat Graupner 'in principe' de MC 32 niet wil uitleveren buiten Duitsland, omdat enkel de Duitstalige manual op dit moment klaar is... nu, als morgen alles van de markt zou verdwijnen waar geen NL/FR/DE manual bijzit, zouden er véél lege rekken in de winkels zijn vrees ik.... W. | |
| | |
| | #92 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Formeel is een Nederlandstalige handleiding niet verplicht. De CE-richtlijnen, waaronder onze apparatuur valt, eist een handleiding in een officiële, moderne Europese taal. Zie ook: http://www.euronorm.net/content/temp...hp?itemID=1612
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #93 (permalink) |
| Lid sinds: 5 oktober 2004 Locatie: evergem Leeftijd: 66
|
JA DAAR ZEG JE WAT , een van de landstalen, hier bij ons hebben we er 3 maar spreken we deze alle 3 , ik heb nog maar weinig NL handleidingen tegengekomen . en ieder onder ons kan zich een dergelijke aanschaffen he Wim , dit moet je toch begrijpen he. en ik weet verdomme goed , dat er veel auto's op de plak ( Gents woord voor lening ) gekocht worden , maar dat er ook nog veel piloten aan het af te betalen zijn , van hun lening voor hun droom toestel , die al lang in de open haard is opgebrand
__________________ NO WIND NO FUN |
| | |
| | #94 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Nee, niet een landstaal, maar een Europese taal. Alleen een Engelstalige handleiding is volgens de EER-regels voldoende. Uiteraard is het wel net zo aardig als een fabrikant of importeur een Nederlandstalige handleiding bijvoegt, maar wettelijk is hij daar niet toe verplicht. Overigens proberen we met z'n allen hier op het forum zo veel mogelijk Nederlandstalige zenderhandleidingen te verzamelen op de Airtoi-server van Niek. De handleiding van de MX16HoTT ontbreekt nog en als iemand nog een andere weet houden we ons aanbevolen: http://airtoimedia.nl/Web/Upload/Corrien/index.htm
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #95 (permalink) | |
| Moderatorteam Lid sinds: 18 november 2008 Locatie: Oldeberkoop Leeftijd: 44
| Citaat:
![]() Als je gaat lenen om zoiets onnozels als een RC heli te kopen, heb je in mijn ogen een gaatje in mijn hoofd. Ik vlieg tamelijk dure heli's (plm 5000 Euro voor de duurste) maar geen haar op mijn hoofd die er over piekert om daarvoor te gaan lenen. Als ik het niet betalen kan, dan spaar ik langer of koop NIET. Dan maar een paar jaar langer doen met de heli die ik nu heb. Er zijn mensen die heli's tot 20000 Euro of meer vliegen. Prachtig als je het betalen kunt, maar je bent naar mijn mening volledig gestoord als je voor dat soort speelgoed een lening af gaat sluiten. Voor een auto heb je weinig keus, als je er een nodig hebt, heb je er een nodig.... maar een heli/vliegtuig/vul-maar-in.... ![]() Je moet het maar kunnen betalen.... is dat een excuus dan om iets te gaan kopen wat je eigenlijk niet betalen kunt, om die reden op kwaliteit gaat bezuinigen of wat dan ook? Er is nog steeds een oud spreekwoord "de tering naar de nering zetten", en ik denk dat, in het algemeen, als meer mensen dat hadden gedaan, dat de crisis van nu ook wat minder ernstig was geweest.... Maar dat is weer een heel ander onderwerp. Groet, Bert
__________________ Funfactor: ____aantal bladen___ _ ...............hoeveelheid electronica | |
| | |
| | #98 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 5 september 2006 Locatie: Merelbeke Leeftijd: 48
|
Tja, oeverloze discussie ... ... ik heb mijn mening, jij hebt die van jou. Ik kan alleen maar spreken van een 10-tal bezoeken aan bestukkers (en assemblage bedrijven) in China (met kwaliteitscontrole) in het kader van een mogelijke productie verschuiving van Europa naar China om voor de hand liggende redenen, en heb daar verschillende printen van gerenomeerde merken gezien naast de zgn. 'chinese rommel'. Zelfde eindcontrole, zelfde kwaliteit, zelfde componenten, uiteraard een ander bestukkingsplan, ... Zeer moderne bestukkingsmachines die hier in Europa niet gebruikt worden. Om maar een klein voorbeeldje te geven: iedereen kent natuurlijk wel Bose. Zeer geprezen om de goede kwaliteit luidspreker systemen, en een tamijk forse aankoopprijs. Waarschijnlijk wisten jullie niet dat de luidsprekers gewoon Philips luidsprekers zijn die met name in een chinese fabriek geproduceerd zijn? Dus blijf van mijn part maar verder verkondigen dat we beter de chinese troep beter niet kopen ... Rest my case |
| | |
| | #99 (permalink) |
| Lid sinds: 20 augustus 2003 Locatie: Sassenheim Leeftijd: 42
|
Tja... wie Bose hoog heeft zitten heeft blijbaar niets anders gehoord Bose heeft altijd zichzelf geprijsd als een goede luidspreker en mensen geloven dat. Zoals ik zij heb ik een lange tijd stage gelopen bij een radio TV zaak en daar werden ook spullen bij de mensen thuis geplaatst om te proberen en om eerlijk te zijn hoefde je geen moeite te doen om mensen wijs te maken dat er wat beters is.
__________________ Micro RS4: 100+ km/h, Mugen MRX4, Kyosho TF4-R spider, een ver verbouwde M18 en een Zoom400 voor het betere laagvliegwerk |
| | |
| | #100 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
| Dat is toch zo opgelost Luc? Je neemt als avatar een judofoto van jou en niemand haalt het zich nog in zijn hoofd om het oneens met jou te zijn www.judoschoolmerelbeke.be
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #101 (permalink) |
![]() Ik was theatertechnieker ( voor mijn pensioen) en regelmatig gingen we naar bijscholingen of demonstraties van bepaalde merken. Op gebied van luidsprekers heb ik altijd(met nog veel ervaren techniekers toch in Belgie zo wat gezworen op "Meyer". Een kast van ongeveer 1 kubieke meter die een paar 100 kg weegt. Dus niet zo plezierig om mee op te bouwen en te vervoeren maar..... Nu bij één van die demonstraties, uitgevoerd door Bose had men een zwarte doek gespannen voor een paar merken van luidsprekers met Meyer erbij. Heel heel eerlijk gezegd(maar niet ter plaatse toegegeven) hoorde " ik " toch geen verschil tussen Meyer en Bose. Weliswaar op mij ouderdom en beroepsmatige minder goed gehoor maar een feit is een feit. Bob. | |
| | |
| | #102 (permalink) |
| Lid sinds: 16 januari 2009 Leeftijd: 34
|
Nou dan zal ik hier ook maar mijn bijdrage doen en misschien ook de knuppel in het hoenderhok gooien: Na talloze omzwervingen over de hele wereld (voor bedrijven enz) kan ik jullie zeggen dat de meeste fabrieken in China, Korea en vergeet India niet wel degelijk een QC hebben. Waarom? Simpel als jij van je hele batch 50% verkloot hebt en die werken niet zal de tussenhandel direct overschakelen op een fabriek die het wel kan. Door de werking van internet winkels moeten de foute exemplaren toch zeker wel vergoed worden. Een echt "chinese' fabriek bied over het algemeen werk aan duizenden mensen en het is onvoorstelbaar hoe snel er geschakeld kan worden tussen producten! QC wil niet zeggen dat ze alles door en door testen. Veelal is het, moet het bewegen? "ja het beweegt!" of spanning erop, lampje brandt "OKE". het is inderdaad zo dat spullen die onder licentie en onder "naam" gemaakt worden een meer rigoreuzere check ondergaan. Waarom zijn chinese klonen dan goedkoper? Simpel gezien 2 antwoorden. Onder je eigen naam fabriceren betekent dat je eigen materiaalkeuze hebt ergo goedkoper produceren. 2e Voorbeeld: een grote duitse electronica fabrikant ontwerpt zijn eigen fantastische machine welke hij aan een chinees uitbesteed om te maken. Deze machine is ontwikkeld, berekend, gecalculeerd enz. enz. door duitse ingenieurs die een slordige 200 euro per uur kosten. De chinees die dit apparaat gaat maken heeft deze kosten niet en hoeft ze ook niet door te berekenen! Het eerste apparaat is gemaakt en gaat nagenoeg direct naar het "research and development" departement van de fabriek. Een paar knappe koppen doen daar simpelweg het idee kopiëren en hier en daar veranderen!! De wandelingen die ik gemaakt heb door fabrieken waarbij we niet mochten kijken in een R&D departement zijn ontelbaar en hoe vaak heb ik daar wel niet "gerenommeerde" apparatuur naar binnen zien gaan om vervolgens een paar maanden later 1 op 1 gekopieerd op de markt te zien verschijnen is onvoorstelbaar. Let wel, NIET de europese markt!! Dat daarna Jan Kaaskop, Piet Friet, Jean Croissant en Heinrich bratwurst alles gaan inkopen bij die fabriek deert hun niet! Denk je in dat meer dan 60% (4 miljard mensen!!) van de wereldbevoling in Azië woont!! Een europese markt van 700 miljoen man is dan niet zo groot vooral als je met allemaal regeltjes enz wordt opgezadeld! Bedrijfspionage en het onbeschoft kopiëren van ontwerpen wordt gewoon gedaan. Fabriek Y komt met product A, Fabriek X koopt het en komt met product B!! en nu komt het leuke, Y koopt ook weer een nieuw ding terug van X en kopiëerd dat ook. Op onze vraag waarom ze dat doen werdt geantwoord dat dat zo hoorde, eerbesef zullen we maar zeggen. Ook hier geldt, kopieën gaan niet de europese markt op want dat mag niet van Europa! In Azië denkt men er heel anders over!! De wafelijzers van Telaf en Phipils wekkers liggen daar gewoon in de winkel naast de Gundrig en Tefelunken radio's Verder moet je bedenken dat de gemiddelde aziaat het niet zo heel breed heeft maar toch wil voldoen aan de "westerse normen". Dat ze daarvoor geen geld hebben om bijv. een Graupner zender te kopen maar wel een "clone" is niet hun fout, de mogelijkheid wordt ze tenslotte geboden en ze doen iets anders dan wat wij ook doen hier. Ergens werkt dit wel in het voordeel van de Europese consument!! Zo lang de mensen daar hun eigen spul kopen zorgt de marktwerking ervoor dat de fabrikanten daar zeker wel hun QC op orde moeten hebben en houden! ook in Azië geld mond op mond reclame als heel sterk! Wat betreft het CE keurmerk (bier en chips bij de hand!!). Een goede vriend van mij werkt bij het duitse gerenomeerde testconcern u allen wel bekend denk ik. Hij heeft een keer mijn spullen gecontroleerd uit Azië waar een CE sticker op zat (2,4Ghz zender, ontvanger etc.) en volgens het computer systeem waarin al deze dingen staan die in Europa toegelaten zijn hebben ze GEEN CE keurmerk!! De sticker wordt er gewoon opgeplakt en meneer/mevrouw de douanier ziet de sticker en laat het geheel door. Dit is niet alleen bij deze artikelen zo hoor, ook de Xenon verlichting uit china had deze sticker en stond ook niet op de lijst evenals de "prijsstunter" lampen verkrijgbaar in een duitse winkelketen welk ook in NL actief is. Zo zie je maar weer dat niet alles te controleren valt en dat weten ze in Azië ook! Als er dan een keer een lading gepakt wordt dan ben je dat kwijt maar de fabrikant wordt niet eens op de vingers getikt! Diegene die het importeert wel!! Wat de fabrikant betreft, het is toch al betaald en te duur om terug te sturen! Gesproken met een familielid die sinds kort bij de douane zit. Het is simpelweg niet na te gaan wat er in elke container / vrachtwagen / achterbak en koffer zit. Ze zijn onderbezet voor de hoeveelheden vracht die vooral via Rotterdam binenkomt, simpelweg niet bij te houden. Daarbij komt dat drugs, namaak en illegalen een hogere prioriteit hebben dan controleren of het CE stickertje op het apparaat daar wel echt op hoort te staan! Steeksproefgewijs wordt er wel gecontroleerd en ik denk dat diegene in post #1 jammer genoeg de klos is geweest.
__________________ Ervaring is direct proportioneel aan de hoeveelheid geruïneerde spullen. |
| | |
| | #103 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
|
Goed verhaal. Citaat:
Het is al eerder gezegd: bij een eerder geval heeft Paypal de inbeslaggenomen waar vergoed. Weet niet of ze dat blijven doen natuurlijk... Wat mij is opgevallen: nog niet zo lang geleden kon je op de HobbyKing site lezen dat alle goederen die geleverd werden vanuit Hamburg, CE gecertificeerd waren. Op dit ogenblik ligt er helemaal niks aan zender/ontvangerspul in Hamburg! dat zegt wel iets denk ik.
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was | |
| | |
| | #105 (permalink) |
| Lid sinds: 22 februari 2004 Locatie: Roosendaal Leeftijd: 29
|
Dit geneuzel doet me denken aan Jamara, die vorig jaar een paar chinezen onder vuur nam voor het verkopen van spullen zonder CE sticker, en die daarna zelf keihard betrapt werd met Chinese OEM "rebrand" ladertjes waar ook geen CE keur op zat. m.a.w. De afwezigheid van CE maakt het geen rommel. Als je overheid vind dat er 10 stempeltjes op je vliegtuig moeten staan, dan moet dat maar, of je aanvaard het risico dat ze je pakken.
__________________ Geen KNVvL lid en toch gelukkig! |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |