![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 30 januari 2012 Locatie: Arnhem Leeftijd: 13
|
Hallo, Ik begin net met de modelbouw en heb de speed500 van graupner als motor. Ik wil graag deze accu in mijn boot Conrad Electronic - System Information hoe weet ik nou welke regelaar ik moet hebben. Omdat je er denk ik wel rekening mee moet houden welk uitgangsvermogen ze hebben. Dus waar moet ik nu naar kijken voor mijn set? |
| | |
| | #2 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 20 februari 2009 Locatie: Barendrecht (NL) Leeftijd: 65
Weblogartikelen: 2 | Citaat:
Dat is deze link Groet, Ad Bakker
__________________ Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch) Speciale tekens in je boodschap? - Evenwicht kwijt? - Learning all the time" | |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 18 juli 2004
|
Een "Boot" is een breed begrip. Wat voor boot (speddboot sleepboot duwboot etc.) Formaat van de boot. Wat voor een speed 500 type heb je?(er zijn meerdere type`s) En de link naar de accu werkt dus ook niet! Dus even je vraag zodanig aanpassen met meer informatie!! Mvg Richard |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Ik maak een duwboot ik sta ook bij de scheeptsverslagen op Darbin. Ik heb de motor die hieronder staat en de link van ad die accu wil ik halen. Ik vraag me dus nu alleen af wat voor servo en regelaar moet ik halen. En hoe weet ik of ik de goeie heb en hoe ik die moet aansluiten want ik heb gelezen dat de brushless regelaars niet op een tweepolige motor kunnen. Het zou heel erg fijn zijn als ik hier ontwoord op zou krijgen. Gr. Jarvin |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 18 juli 2004
|
Je speed 500 E draait nominaal op 12 volt en een stroom van 2 Ampere. Je kan kiezen voor loodaccu`s van 12 volt(ervan uitgaande dat wel wat gewicht in de boot kan hebben). Je kan echter ook voor NICAD of NIMH soort kiezen als je minder gewicht in de boot kan hebben(als je voor dit soort gaat heb je een 10 cellenpakket nodig) De Ah van de accu`s geeft aan hoe lang je kan varen op èèn acculading(hoe hoger het Ah, hoe langer er gevaren kan worden). Echter hoe hoger deze Ah waarde is des te groter is de accu in gewicht of groter in afmeting. Regelaar: Zoek een regelaar welke minimaal 12 volt aankan en een stroom van minimaal 10 Ampere Deze moet geschikt zijn voor borstelmotoren en rechtsom kunnen regelen en linksom kunnen regelen(anders kan je niet achteruit varen) Je kan een regelaar kiezen met of zonder BEC (verschil zit hierin:met een BEC heb je geen ontvangeraccu nodig, zonder BEC heb je voor de ontvanger nog een extra ontvanger-accu nodig(4,8 volt) Servo voor het roer: Gebruik een standard servo met een stelkracht tussen 3-6kg/cm(ook afhankelijk van het formaat roer) Mvg. Richard |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 29 juli 2004 Locatie: zaandijk Leeftijd: 65
|
Jarvin, je servo wordt gevoed uit de ontvangerspanning en heeft niets met je regelaar te maken, de regelaar regelt alleen de snelheid van de motor voor en achteruit en die wordt gevoed uit je hoofdaccu, bijv. 12V7A. en je moet ook zorgen voor een zekering tussen accu en regelaar, de blokkeerstroom van 500E is minimaal 10A, het liefst ook nog een zekering tussen regelaar en motor. groetjes piet |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 29 juli 2004 Locatie: zaandijk Leeftijd: 65
|
Jarvin, ik denk dat je de gebruiksaanwijzing van je zend/ontvanginstallatie nog eens goed moet doorlezen en/of anders op dit forum wat dingen hier over lezen. het is wel belangrijk dat je enig inzicht hebt in hetgeen je elektronica doet. groetjes piet |
| | |
| | #12 (permalink) | |
| Lid sinds: 17 november 2008 Locatie: waspik Leeftijd: 81
| Citaat:
Maar lees nu alles wat voor jou geschreven is eens goed door. gr.adrie . | |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Ja, ik dacht al zoiets toen jullie dat hadden geschreven. Maar als het voor mij niet helemaal logische of duidelijk is dan vraag ik het gewoon nog een keer letterlijk. Ik moet gewoon heel erg duidelijke uitleg hebben kan ik ook niets aan doen |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2007 Leeftijd: 64
|
De meeste ontvangers werken met een spanning van tussen de 4,8 en 6 volt. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar daarvoor moet je kijken op de site van de betreffende ontvanger. Daar staan alle specificaties. Wat is de volgende vraag???
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |