![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 23 april 2006 Locatie: Holland Leeftijd: 41
|
Hallo. Ik weet niet of ik dit onderwerp in het juiste Topic heb geplaatst. Maar heb een vraagje over mijn zender. Zal het even verduidelijken: Ik gebruik al jaren een Spektrum DX6i zender. Heb er meerdere modellen in staan. (8 stuks) Veelal vliegtuigen en MultiCopters. Nu krijg ik binnenkort een nieuwe Spektrum DX6i omdat de oude vervangen gaat worden ivm slijtage. Mijn vraag is deze: als ik straks al de modellen opnieuw ga binden met de nieuwe zender en ondanks de zender instellingen in het menu dan identiek zijn aan die van de oude zender, moet ik dan alsnog alle modellen daarvan de regelaars opnieuw kalibreren? Ik vraag me af of dat nodig is en of moet? Hoor graag van iemand. Vr Gr Erwin |
| | |
| | #2 (permalink) | |
| Lid sinds: 3 maart 2010 Leeftijd: 40
| Citaat:
Erwin, slijtage??? hoe oud kan je 'oude' zender wel zijn, dat je nu al spreekt van slijtage?? nu, wat je vraag betreft, waardes van mixers en uitslagen moeten normaal gezien wel overeenkomen, mischien kunnen je middenpunten marginaal verschillen, maar dat kan je dan makkelijk trimmen. Wim | |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Hoi Wim. Om te beginnen ontzettend dank voor je vlotte reactie. Ik ga er dus van uit dat ik straks geen regelaars van al mijn modellen opnieuw hoef te kalibreren als ik opnieuw alles ga binden met de andere zender. Wat betreft: slijtage van de oude zender................ Zal het even verduidelijken, dat is wel zo netjes van me. Ik gebruik al jaren een Spektrum DX6i naar volle tevredenheid in combinatie met alleen maar Spektrum AR6200 ontvangers. Denk dat ik nu een dikke 2.5 jaar heb 'gewerkt' met mijn DX6i zender. Omdat ik een behoorlijk fanatieke vlieger ben, is mijn 'oude' DX6i echt veelvuldig in gebruik geweest.(vrijwel dagelijks) Om te beginnen het transport van de zender.......... De zender ging altijd mee in een soort van oud roze dekentje gewikkeld met postbode elastiek achterin de fiets tas. Dat heeft dus in optisch oogpunt zijn vruchten afgeworpen in de zin van de nodige beschadigingen aan de zender van de buitenzijde. Op zich niets mis mee, want de zender functioneert nog altijd naar behoren. Maar er zijn door de tand des tijds wat trim knoppen op de zender kapot gegaan.(dus niet meer regelbaar) Ik heb ze in de loop van de tijd wel eens hersteld door wat zaakjes te lijmen, maar de constructie hoe het in elkaar steekt (alles van plastik) was niet wat vond ik. Ook is de antenne lam geraakt. De ontvangst van zender naar model heeft er nooit onder geleden, maar ik heb de antenne maar met wat duck-tape gefixeerd zodat het er niet bijhangt als een slap en zielig gevalletje.Ha ha ha ha ha. Nou ging er afgelopen week ook nog eens dat scroll wieltje kapot. Het wieltje waarmee men in het menu van de DX6i kan komen en zo alle instellingen kan aanpassen secu veranderen. Heb Horizon Hobby al een mailtje gestuurd waar en hoe een nieuw scroll wieltje te verkrijgen. Maar tot op heden helaas nog geen bericht mogen ontvangen. En ja........ik heb inderdaad al geprobeerd om het oude kapotte scroll wieltje waar het pieletje van was afgebroken te lijmen met CA lijm. Maar dat boodt helaas niet het gewenste resultaat. Het preparen van het scroll wieltje op een andere manier ging ook niet echt. Dus ik ben er al druk mee geweest. Ik heb via het Forum wel een Amerikaanse Website gevonden waar ze een soort van alu upgrade scroll wieltjes verkopen voor de DX6i. Maar........na een Email terug van hun blijkt dat die voorlopig uitverkocht zijn. Omdat ik feitelijk al de nodige jaren erg, erg veel vluchten (probleemloos) gebruik heb kunnen maken van mijn 'oude' DX6i heb ik gisteren toch maar besloten om een hagelnieuwe Spektrum DX6i te kopen. Heb er gelijk maar ook een Venom zendertas bij besteld. Zo kan ik straks de nieuwe DX6i veilig transporteren naar het veld om te vliegen. De oude DX6i die mij trouw dienst heeft gedaan, zal zekers niet worden afgelegt. Ik ben vanochtend bezig geweest om dat mechanisme waarin het scroll wieltje zit te vermaken zodat het nu na enig sleutel werk buiten de zender zit. Het ziet er optisch feitelijk niet uit, maar het werkt wel weer zoals het was. Ik heb de 4 draden verlengt van de printplaat en kon daardoor de printplaat buiten de zender plaatsen net naast het gat waarin het van origine hoort. Ik heb een soort van alu linkje van mijn 450 size CP heli gebruikt waarmee ik de functie van het scroll wieltje heb gedupliceerd. Met een iets omslachtigere manier kan ik nu gewoon weer in het menu van de zender komen en alles doen wat ik wens. Al met al ben ik dus weer dik tevreden. Achteraf had ik geeneens een nieuwe DX6i hoeven te kopen. Maar vond het wel fijn om mezelf na jaren een splinter nieuwe DX6i kado te doen. De hoofdreden waarom ik weer een Spektrum DX6i zender heb aangeschaft en bijvoorbeeld geen DX7 of DX8 is puur om het feit dat ik alle opties en functies die de DX7 en DX8 bieden helemaal niet nodig heb. Ik vlieg veelal met Warbird elektro kisten en met meerdere QuadCopters. Met mijn DX6i voldoet dat meer dan genoeg aan de eisen die ik stel. Vandaar weer de keuze voor een Spektrum DX6i, want de 'oude' DX6i voldeed en voldoet meer dan uitmuntend voor mij. Hopenlijk is dit verhaal een duidelijk antwoord op je vraag. Vr Gr Erwin |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Antwoord op je vraag heb je al: bij de huidige computerzenders, dus ook bij de DX6i, zijn zowel de nul- als de eindpunten volledig aan elkaar gelijk, dus je kunt zo overstappen. V.w.b. de slijtage aan je zender: HorizonHobby levert geen onderdelen rechtstreeks aan de eindgebruiker, maar wel aan de winkelier. Deze kan dus vermoedelijk zowel het scroll-wiel als de antenne voor je bestellen. De trims zijn wat anders. Als hiervan de knopjes zijn afgebroken kun je deze met een stukje abs repareren. De verende pootjes vervangen door een vast stukje kunststof is geen enkel probleem aangezien de onderliggende schakelaartjes zelf ook weer verend zijn. Overigens zijn de trimmechaniekjes in principe dezelfde als van de oude MX12 en MX16 van Graupner, alleen zijn ze dan van een taaier soort kunststof gemaakt. Deze kan je winkelier dan weer voor een luttel bedrag via mij betrekken (of je moet ze zelf komen ophalen).
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 20 augustus 2003 Locatie: Sassenheim Leeftijd: 42
|
Als we dan toch praten over het vervangen van de onderdelen, misschien alleen de computerprint van de oude overzetten naar de nieuwe? Misschien niet de meest makkelijke oplossing maar wel 1 om al je geheugens op de nieuwe te krijgen.
__________________ Micro RS4: 100+ km/h, Mugen MRX4, Kyosho TF4-R spider, een ver verbouwde M18 en een Zoom400 voor het betere laagvliegwerk |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Heren!! Mijn dank voor jullie fijne reacties en input. Wordt zeer gewaardeert. Kreeg vandaag de nieuwe DX6i binnen en ook nog eens de Venom zendertas. Ben ermee in mijn nopjes. Als ik beide zenders naast elkaar leg dan is duidelijk te zien welke van de twee al echt geleefd heeft. Ha ha ha ha ha. Maar ga voorlopig toch nog even lekker door met de inmiddels gerepareerde 'oude' DX6i. De nieuwe gaat van de zomer dienst doen en lekker mooi wezen op het veld.Ha ha ha. Het overzetten van de printplaat is een goed idee wat ik las. Maar daar wil ik toch niet aan, want vind het zonde om de nieuwe en kakelverse DX6i daarvoor al los te moeten halen. Wel bedankt voor je idee overigens!! Fijn weekend allen. Vr Gr Erwin |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |