![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 4 december 2002 Locatie: Brunssum Leeftijd: 46
|
Hallo, om een beetje de kosten te drukken wil ik voor mijn modellen een e-box gaan maken met daarin een een ontvanger en de multiswitch module. Door een kunstof box te nemen waarin beide passen en in de bodem twee sub-d stekkers te plaatsen moet dit makkelijk om te zetten zijn tussen de grotere modellen met veel funkties. Om nu niet alle servokabels aan de stekkers te moeten solderen is de vraag: Welke kabels moeten wel naar de ontvanger en welke niet? De signaal kabel is duidelijk en ik verwacht ook de massa kabel, maar moet de plus kabel er ook naar toe of kan die buiten de box aan dezelfde pluspool van de accu als de ontvanger voeding? Dit scheelt nogal aan aansluitingen wat de ontvanger betreft ( 8 kanaals ). Voorkeur gaat natuurlijk uit naar alleen de signaal kabel maar ben benieuwd naar het antwoord. Antenne's zullen via een aparte doorvoer naar buiten komen en niet over de stekkers gaan. Groeten, André
__________________ http://www.drebomodelbouw.nl |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 30 augustus 2002 Locatie: Baarn Leeftijd: 60
|
Signaal technisch kan je alle plussen en minnen (massa) van de servo's en regelaars samenvoegen (buiten de box) ... dus 1x plus en min in de box invoeren, voor de voeding van de ontvanger/multiswitch ... en alleen de signaaldraden naar buiten ... wel voldoende dikke draden voor de plus en de min gebruiken, dat voorkomt storingen ...
__________________ Na het vliegen is landen een NohohoHOODzaak!! |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Bij het aansluiten van servo's en ook van de multiswitch decoder mag de plus rechtstreeks worden aangesloten op de ontvangeraccu. Normaal gesproken gaat dit via de stekerlijst van de ontvanger, maar dat komt op het zelfde neer als een rechtstreekse aansluiting. Uiteraard moet er wel één plus naar de ontvanger om deze van spanning te voorzien. De minnen buitenom leiden kan eigenlijk ook wel, maar dat kan alleen als de draden erg kort zijn. Daarnaast moet je eigenlijk twee stukjes mindraad naar de ontvanger hebben om voldoende reikwijdte te houden. In een normale situatie hoef je daar geen rekening mee te houden omdat elke servo een mindraad heeft, maar in dit geval zou ik een extra mindraad toevoegen, die dan vanaf de steker een andere route krijgt (dus niet in dezelfde kabelboom opnemen). Ik weet niet welk type multiswitch je hebt, maar in ieder geval kan ook hier de plus van elke verbruiker buitenom.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Alvast bedankt, dit scheelt een hoop plek op de stekkers. De gebruikte decoder is de multisswitch 16 ( nr: 8369). André
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Daarbij moeten er dan toch een boel-veel draadjes aan de steker worden aangesloten. Alle witte draadjes zijn geschakelde minnen (schakelaars naar boven) en ook alle zwarte draadjes zijn geschakelde minnen (schakelaars naar beneden). Dat zijn er 16. Daarnaast is er nog 1 (dikke) min nodig vanaf de accu. Overigens kun je nu ook met meerdere accu's werken en de verbruikers met verschillende spanningen voeden.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Scheelt toch weer een 8 rode draden, De multiswitch schakelt 16 relais dus heb ik hier maar 1 accu nodig. Bedankt, André
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |