![]() |
| | #18 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 30 mei 2002 Locatie: Zutphen Leeftijd: 44
|
De 12V acculader optimaal benutten mbt maximale spanning-stroom en bv 3s LiPo laden met de simpele typen laders... Kun je nu die voor mij dus even ombouwen
__________________ Groet, Rob. FF9Super Assan 2.4GHz, KingV2 CC35-HS65HB-GY401/S9257, Parkmaster CC25, Formosa CC10, Holiday CC10, Slowfyers CC10 |
| | |
| | #19 (permalink) | |
| Lid sinds: 16 februari 2003 Locatie: Oegstgeest/ EHGR Leeftijd: 24
| Citaat:
Groeten Laurens
__________________ Sponsored by 4RC, Edge rotorblades and Scorpion systems | |
| | |
| | #21 (permalink) |
| Lid sinds: 30 augustus 2002 Locatie: Baarn Leeftijd: 60
|
Neen meneer Laurens het wordt GEEN lader alleen de voeding voor de lader, in plaats van een 12V accu, dus alleen interesant als je een lader hebt die geen 240V(is het stopcontact thuis dus) voeding heeft. De meeste dure laders hebben alleen een 12V ingang om uit een (auto)accu te laden...
__________________ Na het vliegen is landen een NohohoHOODzaak!! |
| | |
| | #22 (permalink) |
| Lid sinds: 30 augustus 2002 Locatie: Baarn Leeftijd: 60
|
Rob, een niet "gemodde" PC voeding geeft altijd minder spanning (Volts) dan een (gezonde) 12V accu...voeding 11,5 tot 12V tegen 11(leeg) tot 13,8V(vol) voor een loodaccu Voor 3S?P LiPo kan je beter een "oud" notebook-voedinkje gebruiken van 15 of 18V en 3 tot 5A, de nieuwere types hebben allemaal 1 uitgang...
__________________ Na het vliegen is landen een NohohoHOODzaak!! |
| | |
| | #23 (permalink) |
| Lid sinds: 29 september 2002 Locatie: veenendaal
|
Als een volle loodaccu niet aan zijn eigen, werkende oplader hangt zit de ontlaadspanning in het prille begin op -12,9V (vol), afzakkend tot -11V (leeg), waarbij de gemiddelde spanning het grootste deel van de tijd rond 12V ligt. Wijkt dus niet zoveel af van een PC voeding.
__________________ Groetjes, Gertjan. No man can beat God's Creativity! |
| | |
| | #24 (permalink) | |
| Guest
| Citaat:
En welke weerstandjes in de spanningsdeler in welke waarden gewijzigd moeten worden om inderdaad 13,8 Volt er uit te krijgen.. Nu is en blijft dat 11,90 Volt met een 20 Watt lampje aan de 5Volt uitgang Harpert | |
|
| | #25 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2003 Locatie: Oegstgeest/ EHGR Leeftijd: 24
|
Ik ben vandaag me lader wezen kopen, heb ik dit allemaal uitgelegd gekregen!!! Toch wel interresant. Groeten Laurens
__________________ Sponsored by 4RC, Edge rotorblades and Scorpion systems |
| | |
| | #26 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Moderatorteam Lid sinds: 21 augustus 2002 Locatie: Almere Leeftijd: 45
| Bij een oudere AT voeding zitten 2 platte stekers (P8 en P9) en vaak een losse aan/uit schakelaar of aansluitingen daarvoor, hoeft alleen de 5 V belast te worden. Deze kunnen ah wh wattage tot 6 amp belast worden. Bij een ATX voeding (PIII/P4) moet het 4e (vaak) groene (power on) draadje worden verbonden met een zwarte (ground) draadje. Steker los knippen, en deze 2 draden met een soldering en krimpkousje met elkaar verbinden. Op div fora hebben ze het ook nog over een "power good" signaal... Deze zou aan de +5 geknoopt moeten worden. Alleen in div docu over voedingen lees je steeds dat dit een output signaal is, ter kennisgeving. Niet nodig dus. Een 300 W ATX (p4) voeding (een 30 a 34 pleuro) kan tot ca 14 a 18 amp belast worden. Hier moet ook de 5 V flink belast worden (misschien 2 autolampen?) voor een stabiele 12V. In de voeding kun je een rood (+ 5V) draadje gebruiken voor het aansluiten van de autolamp, die dan met een ty wrap oid in de voeding achter de ventilator gestopt kan worden. Meerdere gele (+ 12V) en zwarte (ground) samengebundeld (1 draadje houd geen 4 a 5 amp en meer) en vastgesoldeerd aan externe stekers. De 3,3 V en 5 V is ook handig met testen, motor inlopen enz... |
| | |
| | #27 (permalink) |
| Guest
|
ik vindt het zo en zo wel handig om een voedingtje er naast tye hebben staan voor diversen doeleinden. tot mijn verbazing zat er een potmetertje in m'n oude compaq voeding.. ff draaien en zag de V oplopen van 11 zoveel naar 12,5.. mooi.. klaar |
|
| | #28 (permalink) |
| Beheerder van dit forum Lid sinds: 28 maart 2002 Locatie: Eibergen, Gelderland Leeftijd: 38
Weblogartikelen: 13 |
@niek, mooi omschrijving, ik denk dat veel lezers hier wat aan hebben, bedankt. Robert
__________________ |
| | |
| | #29 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 30 mei 2002 Locatie: Zutphen Leeftijd: 44
|
@Dirk: kun je ons nog vertellen welke weerstanden aangepast moeten worden om de hogere uitgangsspanning te krijgen? Of iemand anders natuurlijk...
__________________ Groet, Rob. FF9Super Assan 2.4GHz, KingV2 CC35-HS65HB-GY401/S9257, Parkmaster CC25, Formosa CC10, Holiday CC10, Slowfyers CC10 |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |