![]() |
| | #436 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten // Cumulus, Winssen (Nijmegen) Leeftijd: 50
|
Je hebt een punt daar. WAARSCHUWING!!! ![]() Op bijna elk onderdeel van dit soort (PC)voedingen besproken in dit draadje kan 220-240Volt netspanning staan. Er is namelijk geen transformator aanwezig die hoog- van laag-spanning scheidt en een veilige laagspanning transformeert. De aanwezige 'transformator' is een grote smoor-spoel, en dat is geen (scheidings)transformator.
__________________ Vriendelijke groeten diy motor tips Drive Calculator diy motor group Cumulus MFC Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 24 april 2011 om 18:27 |
| | |
| | #438 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 55
|
De kans dat het goed werkt en onder alle omstandigheden goed blijft werken is klein tot heel klein. Als je ons niet wilt geloven, probeer het dan gerust maar wees bedacht op problemen en in het ergste geval op "vuurwerk". Vooral bij belastingen die tegen het maximum aan lopen kunnen er "interessante" dingen gebeuren.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #439 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Moderatorteam Lid sinds: 7 december 2006 Locatie: Amersfoort Leeftijd: 39
|
Kan kloppen, ik ben ook nog niet overtuigt dat het 100% werkt. Ik vind het gewoon een hobby om iets dat anders weggegooid wordt "slim" te gebruiken voor een bepaald doel. Ik haal de voldoening uit het feit "als" zoiets lukt....niet jammer misschien heb ik een ander nut voor deze dingen. Geld uitgeven kan altijd nog, de opgedane ervaring hier is weer bruikbaar in een ander project. Kortom soms werkt het wel soms niet. Ik geef nog niet op, diverse forums komen met inderdaad de diode en/of een 0,1 ohm weerstand mits de spanning onderling niet meer afwijkt dan 0,05 V / 0,1V. Mijn redelijke meter geeft een gelijke spanning voor 2 de ander is 0,05V minder maar na 10 minuten zijn ze alle drie exact gelijk op 12,45 V. Echter over de 5V lijn weinig. Er zijn weinig voedingen (klein model) die zowel 5V als 12V leveren. En ja als het niets wordt... gewoon een andere toepassing zoeken. Zo heb ik een enkele in gebruik op het werk voor 12 koeling fans in de muur en LED verlichting in de server kasten. maar 48 fans en stadion verlichting vind ik weer wat veel.
__________________ Mvg, Maarten Flederus ( www.puffin.smugmug.com ) Als er geen rook is, moet er vuur bij! |
| | |
| | #440 (permalink) |
| Lid sinds: 30 augustus 2009 Locatie: Belgi๋, omgeving Mechelen en Antwerpen Leeftijd: 21
|
Dus voor een mooie 12v voeding te krijgen uit een oude pc voeding moet je de 5v lijn met 20w gaan belasten? Maar hoe zit het als je de 5v lijn ook wil gebruiken voor iets aan te hangen? Gaat dit dan? gewoon parallel een aansluitklem voorzien en de max stroom die het dan aankan is de max stroom- 4A? (20w op 5v) ? zou het ook mogelijk zijn een amperemeter in te bouwen om te kijken hoeveel stroom je nu eigenlijk trekt?
__________________ VOLVO FH16 1/16 VOLVO FH 12 1/14 VOLVO XC60 BOBCAT Yale Forklift www.RC-powertrucks.be |
| | |
| | #441 (permalink) |
| Lid sinds: 18 september 2004 Locatie: Moordrecht Leeftijd: 34
|
Er zit een 20 Watt 12V lampje in mijn voeding. Op 5V trekt deze zo'n 8W oftewel 1,6A. De 5V uitgang kan over het algemeen behoorlijk wat amps leveren, er blijft dus meer dan genoeg over om bijvoorbeeld een servotester aan te sluiten. Zo heb ik het nu ook gedaan. Ik heb op ebay voor 8,- een digitale 10A ampere display met shunt gekocht en in de voeding gebouwd. Werkt perfect, al wordt het binnen wel wat krap. De ventilator is aangesloten op de 12V en 5V lijnen, zodat deze nu 7V krijgt, en onhoorbaar is.
__________________ Al mijn gratis tekeningen vanaf nu te downloaden op http://www.rcplans.nl |
| | |
| | #442 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten // Cumulus, Winssen (Nijmegen) Leeftijd: 50
| How to convert Server Power Supplies - RC Groups A simple high quality 12Volt 100Amp Power Supply- Part1 Hier begint ook een discussie over stevige voedingen uit computers: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ml#post1938596 WAARSCHUWING!!! ![]() Op bijna elk onderdeel van dit soort (PC) voedingen kan 220-240Volt netspanning staan. Er is namelijk geen transformator aanwezig die hoog- van laag-spanning scheidt en een veilige laagspanning transformeert. De aanwezige 'transformator' is een grote smoor-spoel, en dat is geen (scheidings)transformator.
__________________ Vriendelijke groeten diy motor tips Drive Calculator diy motor group Cumulus MFC Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 24 april 2011 om 18:24 |
| | |
| | #443 (permalink) |
| Lid sinds: 16 maart 2009 Locatie: barneveld Leeftijd: 17
|
op dit moment heb ik een 200 watt voeding, het is al een redelijk oude. had hem 1,5 jaar geleden gekocht en ik had er haast geen ombouw werk aan. er zat al een schakelaar op dus het was schakelen en de voeding startte. hij levert nu 2,6 ampere max. op de 12v uitgang. dit zou toch haast meer moeten zijn op een 200 watt voeding? nou heb ik nog 2 voedingen liggen 1 van 300 watt en 1 van 400 watt. dit zijn voedingen met een signaal kabel (groene) de voeding start als je hem verbind met een zwarte draad. alleen komt er niet genoeg spanning op de lader om hem op te starten. hoe maak je de spanning hoog genoeg? ik had iets gelezen van een autolamp op de 5V uitgang. is dit het enigste? Mvg wilbert
__________________ ja, wat zal ik hier nou eens neerzetten .
|
| | |
| | #444 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 55
|
Wilbert, er komt wat meer bij kijken dan simpel de voeding aansluiten. Er is een (heel lang) draadje over het ombouwen van computer voedingen. Je vindt het draadje HIER. Wat betreft het vermogen dat de voeding kan leveren, daar is ook meer aan de hand. Lees HIER maar even dan weet je wat ik bedoel.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #445 (permalink) |
| http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ml#post2015108 WAARSCHUWING!!! ![]() Op bijna elk onderdeel van dit soort (PC)voedingen besproken in dit draadje kan 220-240Volt netspanning staan. Er is namelijk geen transformator aanwezig die hoog- van laag-spanning scheidt en een veilige laagspanning transformeert. De aanwezige 'transformator' is een grote smoor-spoel, en dat is geen (scheidings)transformator.
__________________ Vriendelijke groeten diy motor tips Drive Calculator diy motor group Cumulus MFC Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 24 april 2011 om 18:29 |
| | |
| | #446 (permalink) |
|
"Een 24 Volt 1000 Watt voeding kan voor € 60,= en wat klein materiaal zelf worden gebouwd." Nederlandstalige ombouwbeschrijving door Remco in dit bericht e.v.: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ml#post2092472
__________________ Vriendelijke groeten diy motor tips Drive Calculator diy motor group Cumulus MFC Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 27 oktober 2011 om 01:24 |
| | |
| | #448 (permalink) |
|
Daarom ook de waarschuwing in vetrode letters in mijn startbericht. Maar een nieuwe waarschuwing kan nooit kwaad Ik moet nodig eens door dit draadje lopen en alle links in mijn openingsbericht opnemen. WAARSCHUWING!!! ![]() Op bijna elk onderdeel van dit soort voedingen kan 220-240Volt netspanning staan. Er is namelijk geen transformator aanwezig die hoog- van laag-spanning scheidt en een veilige laagspanning transformeert. De aanwezige 'transformator' is een grote smoor-spoel, en dat is geen (scheidings)transformator.
__________________ Vriendelijke groeten diy motor tips Drive Calculator diy motor group Cumulus MFC Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 24 april 2011 om 18:28 |
| | |
| | #449 (permalink) |
| Lid sinds: 5 maart 2011
|
Oooo, ik had alleen de laaste berichtjes gelezen. Maargoed, dubbele waarschuwing is idd denk ik niet ongepast, want vaak wordt hier te licht over gedacht (totdat men eens een flinke tik krijgt en het armpje de eerste minuten niet meer kan bewegen. lol). Is me dus al eens gebeurd bij het ontladen van een beeldbuis. BTW: Deze mongool is altijd weer grappig :YouTube - Fat Man Gets Electrocuted Laatst gewijzigd door miniquadro; 23 april 2011 om 03:05 |
| | |
| | #450 (permalink) | |
| Citaat:
Over mij hoef je je geen zorgen te maken, ik had mijn eerste netspannngscontact toen ik twee jaar jong was. Het is daarna nooit meer goedgekomen met mij, altijd in en aan elektro(techniek) blijven hangen. WAARSCHUWING!!! ![]() Op bijna elk onderdeel van dit soort (PC)voedingen besproken in dit draadje kan 220-240Volt netspanning staan. Er is namelijk geen transformator aanwezig die hoog- van laag-spanning scheidt en een veilige laagspanning transformeert. De aanwezige 'transformator' is een grote smoor-spoel, en dat is geen (scheidings)transformator.
__________________ Vriendelijke groeten diy motor tips Drive Calculator diy motor group Cumulus MFC Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 24 april 2011 om 18:45 | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |