Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 16 juni 2005, 15:41   #1 (permalink)

Standaard frequentie cristallen voor de 40 MHz band

Ikzelf rij op de 40 Mhz-band. Iedereen die ik ken die ook op die band werkt heeft een frequentie van de vorm: 40.**5 en ligt tss 40.665 en 40.995 (ongeveer). Altijd eindigend op een 5 dus.
Een kennis heeft onlangs tijdens vakantie in het buitenland een zender kunnen kopen en die eindigt op een 0. Ik denk dat het 40.620 is. Dus ook kleiner dat de kleinste zoals ik eerst dacht. In ieder geval werkt mijn cristal die op 5 eindigt ook met zijn zender en ontvanger en omgekeerd.

Er ligt dus geen 10 tss de verschillende frequenties maar 5 is ook mogelijk? Gebruikt men ik het buitenland misschien andere reeksen?
hendrikcl is offline   Met citaat reageren
Oud 16 juni 2005, 15:56   #2 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Toegestane RB frequenties in Nederland, kanaalnummer + bijbehorende frequentie. Hieruit blijkt dat 40.620 niet gebruikt mag worden:
http://home.hetnet.nl/~ronvans/inhou...equencies.html
zelfbouw e-motor tipszelfbouw e-motor group • current kills

ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 17 juni 2005, 15:12   #3 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Waar in het buitenland? Als je dat weet moet je even op het internet op zoek gaan naar de frequenties die daar zijn toegestaan. Houdt je hier echter aan de Nederlandse frequenties zoalse te vinden zijn op diverse sites onder andere de site die Ron hierboven al heeft aangegeven. Ga je die andere frequentie gebruiken dan kunnen daar problemen door ontstaan. Ik weet niet welke en waar maar neem gewoon het risico niet! Kristallen kosten je geen gruwelijk vermogen dus ook daarom hoef je het niet te laten.
Oud 17 juni 2005, 15:43   #4 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Standaard

Bovendien, stel je zou een kristal hebben dat wel binnen de toegestane band valt maar niet eindigt op 5, bijvoorbeeld 40,720MHz, halverwege kanaal 54 en 55. Daarmee bezet je dus twee kanalen, je stoort twee kanalen tegelijkertijd en je kunt door deze kanalen gestoord worden.
zelfbouw e-motor tipszelfbouw e-motor group • current kills

ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 17 juni 2005, 16:26   #5 (permalink)

sven's schermafbeelding

Leeftijd: 29
Standaard

2 Vlaggetjes van et bord halen dan. Beetje hebberig, maar moet toch wel kunnen?

En een ander wel toegestaan kristal kan je gewoon in je zender stoppen neem ik aan? Ik zou zeggen koop een setje bij conrad, daar zijn ze tot nu toe et goedkoopst vind ik (quartel=13 euro, conrad=8,50 euro).
Oud 17 juni 2005, 20:34   #6 (permalink)

Bruno van Hoek's schermafbeelding

Leeftijd: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freakazoid
En een ander wel toegestaan kristal kan je gewoon in je zender stoppen neem ik aan?
Nee, foute aanname. Neem alleen kristallen, die bij de betreffende zender of ontvanger horen, zoals aangeraden door de fabrikant.

Citaat:
Ik zou zeggen koop een setje bij conrad, daar zijn ze tot nu toe et goedkoopst vind ik (quartel=13 euro, conrad=8,50 euro).
Ik zou zeggen, als de fabrikant deze kristallen aanraadt, meteen doen, anders afblijven. Een paar kHz ernaast kan je je spullen kosten, maar wat veel erger is, die van anderen...
Oud 17 juni 2005, 21:27   #7 (permalink)

sven's schermafbeelding

Standaard

40Mhz blijf toch 40Mhz? Of je met je setje op .275 of op .270 zit, dat zou toch gewoon moeten werken?
Oud 17 juni 2005, 21:58   #8 (permalink)

Erwin Lokhorst's schermafbeelding

Standaard

Kristallen (met name voor in de zender) zijn erg merk afhankelijk.
De reden daarvoor liggen in andere (elektronische) specificaties van de kristallen in combinatie met de bedoelde zender.

Niet aan te raden dus als het niet het zelfde merk is.
Oud 17 juni 2005, 22:16   #9 (permalink)
Moderatorteam

Gerard_nl's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

Citaat:
2 Vlaggetjes van et bord halen dan. Beetje hebberig, maar moet toch wel kunnen?
de manier om woorden te krijgen in een club vrees ik
Oud 18 juni 2005, 00:18   #10 (permalink)

Standaard

Citaat:
40Mhz blijf toch 40Mhz? Of je met je setje op .275 of op .270 zit, dat zou toch gewoon moeten werken?
Wat mij nou niet duidelijk is: Stel je nou vragen IN een vraag of geef je advies?
Oud 18 juni 2005, 00:24   #11 (permalink)

Standaard

Citaat:
Ik zou zeggen koop een setje bij conrad, daar zijn ze tot nu toe et goedkoopst vind ik (quartel=13 euro, conrad=8,50 euro).
Weet je wat serie- en parallelresonantie is? En hoe dat bij kristallen werkt? En wat de frequentieverschillen zijn tussen deze twee toestanden? En hoe je aan een schakeling herkent, voor welke mode deze is bedoeld? Nee? Geef dan geen advies wat niet klopt. Leuker kunnen we het niet maken....
Oud 18 juni 2005, 00:42   #12 (permalink)

sven's schermafbeelding

Standaard

Ik geef geen advies, ik geef alleen een stelling waar ik over twijfel, vandaar de vraagtekens.. Maar inplaats van zon slap verhaal dat ik mijn mond moet houden, kun je et ook gewoon normaal zeggen hoor..

Discussieer maar via mijn PB als dat zonodig moet.. Verder weer ontopic nu..
Oud 18 juni 2005, 01:36   #13 (permalink)

Standaard

Citaat:
Ik geef geen advies, ik geef alleen een stelling waar ik over twijfel, vandaar de vraagtekens..
O, wat is dit dan?:
Citaat:
Hier spreekt weinig twijfel, welke vraagtekens? Dit is een onvervalst, fout advies. Althans, voor de situatie die de vraagsteller aangaf.
Citaat:
Maar inplaats van zon slap verhaal dat ik mijn mond moet houden, kun je et ook gewoon normaal zeggen hoor..
Welnee, leuter gerust door, maar stoor je dan ook niet aan eventuele reacties. Advies geef je alleen over zaken die je zelf geprobeerd hebt en waarvan je ook weet, waarom ze zo werken.... Kijk, als iemand tengevolge van foute adviezen bijvoorbeeld een bespanning verprutst en helemaal overnieuw kan beginnen dan is dat jammer, maar gevaarlijk is dat niet. Als iemand met willekeurige kristallen gaat vliegen omdat jij ergens hebt geschreven dat dit een goed idee is, dan veroorzaak je daarmee een veiligheidsrisico. Als ik kan helpen dat te voorkomen, zal ik dat niet nalaten. Dan kies ik ervoor zoiets -en public- duidelijk te maken en wel op dezelfde plek als waar dat advies staat. Mocht je het gevoel hebben, daarmee belachelijk gemaakt te worden dan is ook dat jammer, maar veiligheid gaat bij mij voor...
En PB-tjes laat ik aan de moderatoren over, maar dat lijkt me slechts een kwestie van tijd....
Oud 18 juni 2005, 09:07   #14 (permalink)

Leeftijd: 32
Standaard

Die doet het ook niet per PB, maar gewoon in het draadje. Mijn tussenkomst lijkt me voldoende te zeggen; ruzie maken doen we via PB en liever helemaal niet, discussieren doen we op het forum. Dit draadje begint mij iets teveel op het eerste te lijken.
Oud 18 juni 2005, 10:38   #15 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Allereerst v.w.b. het laatste:

- in fm-zenders moet je altijd een kristal van het eigen merk gebruiken. Dit komt doordat deze voor elke fabrikant met andere specificaties worden geslepen. Een kristal van een ander merk levert daardoor gegarandeerd een frequentie-afwijking (vooropgesteld dat dit al werkt). Er zijn uitzonderingen, maar dan betreft het als regel zenders, die de ene fabrikant voor de andere fabrikant produceert. Zo lang je deze uitzonderingen niet kent, dus altijd eigen merk kristallen gebruiken.

- in fm-ontvangers plaats je bij voorkeur een eigen merk kristal. Ontvangerkristallen worden als regel wel allemaal met dezelfde of vrijwel identieke specificaties geslepen. Bij plaatsing van een 'vreemd-fabrikaat' kristal wel altijd een range-check houden. Zie hiervoor: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/...icle.php?aid=7

- bij goedkope, merkloze ontvangerkristallen altijd zeer degelijk de reikwijdte testen. Deze kunnen met een geringere nauwkeurigheid geslepen zijn. De nauwkeurigheid moet 10 ppm zijn (10 promille per mille), wat op 40 MHz overeenkomt met een maximale afwijking van 400 Hz.

- bij AM-apparatuur geldt ook, dat bij voorkeur voor zender en ontvanger eigen merk kristallen worden gebruikt. Hierbij kan men echter tamelijk straffeloos kristallen van een ander merk gebruiken. Echter ook hier weer: eerst degelijk het bereik testen.

En dan nu de vraag van de draadstarter:

De kennis zal waarschijnlijk in Aziè een Futaba zender hebben gekocht. Het is daar namelijk gangbaar, dat de 40 MHz frequenties op "0" eindigen. Deze kristallen hebben een rood labeltje.
Zie bijv. Japan: http://www.ukrcc.org/japan.html . Het betreft hier (vrijwel of geheel) dezelfde 40 MHz apparatuur als die wij gebruiken, echter met kristalfrequenties die hier beslist niet zijn toegestaan.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten