![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 7 februari 2005
|
Ikzelf rij op de 40 Mhz-band. Iedereen die ik ken die ook op die band werkt heeft een frequentie van de vorm: 40.**5 en ligt tss 40.665 en 40.995 (ongeveer). Altijd eindigend op een 5 dus. Een kennis heeft onlangs tijdens vakantie in het buitenland een zender kunnen kopen en die eindigt op een 0. Ik denk dat het 40.620 is. Dus ook kleiner dat de kleinste zoals ik eerst dacht. In ieder geval werkt mijn cristal die op 5 eindigt ook met zijn zender en ontvanger en omgekeerd. Er ligt dus geen 10 tss de verschillende frequenties maar 5 is ook mogelijk? Gebruikt men ik het buitenland misschien andere reeksen? |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Toegestane RB frequenties in Nederland, kanaalnummer + bijbehorende frequentie. Hieruit blijkt dat 40.620 niet gebruikt mag worden: http://home.hetnet.nl/~ronvans/inhou...equencies.html
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Waar in het buitenland? Als je dat weet moet je even op het internet op zoek gaan naar de frequenties die daar zijn toegestaan. Houdt je hier echter aan de Nederlandse frequenties zoalse te vinden zijn op diverse sites onder andere de site die Ron hierboven al heeft aangegeven. Ga je die andere frequentie gebruiken dan kunnen daar problemen door ontstaan. Ik weet niet welke en waar maar neem gewoon het risico niet! Kristallen kosten je geen gruwelijk vermogen dus ook daarom hoef je het niet te laten.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Bovendien, stel je zou een kristal hebben dat wel binnen de toegestane band valt maar niet eindigt op 5, bijvoorbeeld 40,720MHz, halverwege kanaal 54 en 55. Daarmee bezet je dus twee kanalen, je stoort twee kanalen tegelijkertijd en je kunt door deze kanalen gestoord worden.
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 22 februari 2004 Locatie: Roosendaal Leeftijd: 29
|
2 Vlaggetjes van et bord halen dan. Beetje hebberig, maar moet toch wel kunnen? En een ander wel toegestaan kristal kan je gewoon in je zender stoppen neem ik aan? Ik zou zeggen koop een setje bij conrad, daar zijn ze tot nu toe et goedkoopst vind ik (quartel=13 euro, conrad=8,50 euro).
__________________ Geen KNVvL lid en toch gelukkig! |
| | |
| | #6 (permalink) | ||
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 23 augustus 2002 Locatie: Almere, MVA / ex-Daedalus Amsterdam Leeftijd: 58
| Citaat:
Citaat:
__________________ F2B or not to be, to me no question! Ik doe geen vriendenlijst, ik ben er voor jullie allemaal. | ||
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 5 februari 2004 Locatie: Putten (Gld) Leeftijd: 50
|
Kristallen (met name voor in de zender) zijn erg merk afhankelijk. De reden daarvoor liggen in andere (elektronische) specificaties van de kristallen in combinatie met de bedoelde zender. Niet aan te raden dus als het niet het zelfde merk is.
__________________ , Erwin die vloog bij Aero Club Heemskerk En ook weer/nog steeds lid van de KNVvL(geloof ik) |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Moderatorteam Lid sinds: 7 september 2002 Locatie: eindhoven, El diablo. Leeftijd: 36
| Citaat:
__________________ "The secret to heli flying is printed on the bottom of some empty fuel cans, keep looking untill you find one." www.mvsb.nl | |
| | |
| | #10 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 23 augustus 2002 Locatie: Almere, MVA / ex-Daedalus Amsterdam Leeftijd: 58
| Citaat:
__________________ F2B or not to be, to me no question! Ik doe geen vriendenlijst, ik ben er voor jullie allemaal. | |
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Citaat:
__________________ F2B or not to be, to me no question! Ik doe geen vriendenlijst, ik ben er voor jullie allemaal. | |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 22 februari 2004 Locatie: Roosendaal Leeftijd: 29
|
Ik geef geen advies, ik geef alleen een stelling waar ik over twijfel, vandaar de vraagtekens.. Maar inplaats van zon slap verhaal dat ik mijn mond moet houden, kun je et ook gewoon normaal zeggen hoor.. Discussieer maar via mijn PB als dat zonodig moet.. Verder weer ontopic nu..
__________________ Geen KNVvL lid en toch gelukkig! |
| | |
| | #13 (permalink) | |||
| Citaat:
Citaat:
Citaat:
En PB-tjes laat ik aan de moderatoren over, maar dat lijkt me slechts een kwestie van tijd....
__________________ F2B or not to be, to me no question! Ik doe geen vriendenlijst, ik ben er voor jullie allemaal. | |||
| | |
| | #14 (permalink) |
| Lid sinds: 11 april 2003 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 32
|
Die doet het ook niet per PB, maar gewoon in het draadje. Mijn tussenkomst lijkt me voldoende te zeggen; ruzie maken doen we via PB en liever helemaal niet, discussieren doen we op het forum. Dit draadje begint mij iets teveel op het eerste te lijken.
__________________ Je bent tevreden met wat je hebt, totdat je iets beters kunt krijgen... |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Allereerst v.w.b. het laatste: - in fm-zenders moet je altijd een kristal van het eigen merk gebruiken. Dit komt doordat deze voor elke fabrikant met andere specificaties worden geslepen. Een kristal van een ander merk levert daardoor gegarandeerd een frequentie-afwijking (vooropgesteld dat dit al werkt). Er zijn uitzonderingen, maar dan betreft het als regel zenders, die de ene fabrikant voor de andere fabrikant produceert. Zo lang je deze uitzonderingen niet kent, dus altijd eigen merk kristallen gebruiken. - in fm-ontvangers plaats je bij voorkeur een eigen merk kristal. Ontvangerkristallen worden als regel wel allemaal met dezelfde of vrijwel identieke specificaties geslepen. Bij plaatsing van een 'vreemd-fabrikaat' kristal wel altijd een range-check houden. Zie hiervoor: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/...icle.php?aid=7 - bij goedkope, merkloze ontvangerkristallen altijd zeer degelijk de reikwijdte testen. Deze kunnen met een geringere nauwkeurigheid geslepen zijn. De nauwkeurigheid moet 10 ppm zijn (10 promille per mille), wat op 40 MHz overeenkomt met een maximale afwijking van 400 Hz. - bij AM-apparatuur geldt ook, dat bij voorkeur voor zender en ontvanger eigen merk kristallen worden gebruikt. Hierbij kan men echter tamelijk straffeloos kristallen van een ander merk gebruiken. Echter ook hier weer: eerst degelijk het bereik testen. En dan nu de vraag van de draadstarter: De kennis zal waarschijnlijk in Aziè een Futaba zender hebben gekocht. Het is daar namelijk gangbaar, dat de 40 MHz frequenties op "0" eindigen. Deze kristallen hebben een rood labeltje. Zie bijv. Japan: http://www.ukrcc.org/japan.html . Het betreft hier (vrijwel of geheel) dezelfde 40 MHz apparatuur als die wij gebruiken, echter met kristalfrequenties die hier beslist niet zijn toegestaan.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |