![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 21 juni 2005 Locatie: Utrecht Leeftijd: 39
|
Therefore you have a chance to make your, already winded, engine very slow (x0.57 http://www.torcman.de/peterslrk/Wickel_arten_eng.html en ook nog 1:1 en 1:1.156 bovenstaande komt van de lrk site, nu vroeg ik me af of er al iemand het voor elkaar heeft gekregen om in de lucht te schakelen tussen de diverse schakelingen? ik weet dat ze het bij grote electro motoren (niet modelbouw groot maar machines enzo groot
__________________ Als het vliegt is het mooi. crashed: Beaver, A10, Spitfire, Decathlon, extra300, eigen foamies. huidige vloot: Cargo, Free air F15, In aan de maak: Nemo watervliegtuig. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Ik zie de vraag regelmatig voorbijkomen in het Ezone forum. Er is geen regelaar die dit kan. Je kunt wel met een multiplex stekker tussen ster en driehoek schakelen: http://www.yahoogroups.com/group/lrk-torquemax -> files -> Max Ferra -> lrk.doc -> tweede pagina
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Dat zal erg lastig worden omdat dan beide draden van elke spoel naar buiten uitgevoerd moeten worden. Als je maar 3 spoelen hebt (het minimum) zijn dat dus toch 6 draden. Heb je 6 spoelen dan heb je dus 12 draden. Ook voor de regelaar wordt het lastig omdat je dan twee keer zoveel draden moet kunnen aansluiten. In de regelaar zullen ook extra FET's nodig zijn om het omschakelen mogelijk te maken. Die FET's moeten dan van een speciaal type zijn of via optocouplers aangestuurd worden omdat er bij een sterschakeling een virtueel nulpunt ontstaat waar geen spanning op gezet kan en mag worden. De FET's moeten dan dus gescheiden aangestuurd worden anders is dat niet mogelijk. Je kan het proberen om dat schakelen met behulp van relais te doen maar dan kan je alleen schakelen als de motor stil staat. Schakel je toch bij een draaiende motor dan zal de regelaar zo goed als zeker de mist in gaan en kan het gebeuren dat de motor kapot gaat doordat de timing helemaal niet meer klopt. Een bijkomend probleem is dat de relais extra stroom en ruimte in het model zullen gebruiken en ook nog eens extra gewicht in de schaal leggen.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Ernst, alle regelaars kunnen ster en driehoek aan, dus voor driehoek is (blijkbaar) niets speciaals nodig.
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Alle regelaars kunnen inderdaad zonder problemen ster of driehoek aan, dat is het probleem niet. Het probleem zit in het feit dat je omschakelen moet. Als je in de lucht om wilt schakelen zoals Geroenimo hier voorsteld zal je van alle spoelen beide draden naar de regelaar moeten brengen om daar om te kunnen schakelen. Je kan ook een externe print maken en met behulp daarvan omschakelen maar dat moet dan wel synchroon met de regelaar gebeuren anders gaat de timing de mist in. In het gunstigste geval krijg je een paar keer een misfire en "pakt" de motor daarna weer goed op. In het ongunstigste geval loopt het helemaal mis en beschadig je de motor en/of de regelaar. Omschakelen op de grond met behulp van een stekkertje is natuurlijk ook mogelijk en veruit het simpelste maar dat was niet het idee van Geroenimo volgens mij. Toch moet je ook dan van alle spoelen beide draden naar buiten laten komen en met dat stekkertje verbinden. Het wortdt dan wel een draden boel van minimaal 6 draden vanaf de motor. Als je 6 spoelen hebt kan je er natuurlijk voor elke fase twee in serie zetten en zo toch maar 6 draden naar buiten krijgen. Maar Geroenimo sprak ook over het omschakelen tussen serie en parallel. Dus bij 6 spoelen (2 per fase) krijg je dan 12 draden naar buiten om ook te kunen schakelen tussen serie en parallel. Dat wordt dan een razend ingewikkelde regelaar of een externe print. Met behulp van relais is het nog enigszins simpel te realiseren maar dan kan je echt alleen schakelen als de motor stil staat. Al met al wordt het dan zo'n rommel in je model dat ik denk dat het nut er van ver achter blijft bij de nadelen die het heeft zoals extra gewicht en veel meer elektronica dat kapot kan en waar verliezen in optreden. Simpel omschakelen tussen ster en driehoek door middel van een stekkertje is nog te doen maar als je alles wilt zoals Geroenimo beschreef dan wordt het toch echt lastig.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
bij machine motoren is er geen regelaar behalve dan dat het altijd op 50 herts wisselt. dat draait dan in ster en dan druk je de handel door naar driehoek. hij geeft dan een klein stottertje en loopt dan op hogere toeren verder. is het niet wat om een goedkoop vast toerental regelaar schematje te maken ( ik heb iets uit een bostelloze pc fan waar ik mijn buitenlopertje op kon laten draaien. (1volt 1 amp) natuurlijk was het niet berekend op dat vermogen maar het schema was 4 of 5 onderdeeltjes.) en dan alleen maar werken met een regelbare pitch propelor zoals dat in de knuffel zit (kom je overal tegen) je wil wel je motor uit kunnen zetten dus een schakelprintje of en relais en nog mooier is natuurlijk als je dan ook nog kan wissenlen van toerental. door ster/driehoek/paralel/serieel dit hele gebeuren is natuurlijk bedoeld om de snelheidsregelaar die behoorlijk duur is en makkelijk kapot kan te vervangen door iets van onder 10 euro met concrete onderdelen. en natuurlijk omdat het moet kunnen
__________________ Als het vliegt is het mooi. crashed: Beaver, A10, Spitfire, Decathlon, extra300, eigen foamies. huidige vloot: Cargo, Free air F15, In aan de maak: Nemo watervliegtuig. |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 23 augustus 2002 Locatie: Hoofddorp
|
Het principe van het omschakelen van ster naar driehoek in de vlucht bij borstelloze motoren is al oud en werd gebruikt bij z.g. sunrise-sunset wedstrijden. Bij deze wedstrijden was het de bedoeling om met een team van 3 vliegers en 3 toestellen de hele dag, van zonsopgang tot zonsondergang, minimaal 1 toestel in de lucht te hebben waarbij het team met het minste aantal starts het hoogst scoorde. Afhankelijk van de plaats op de aarde en de tijd van het jaar meestal zo'n 16 uur dus! In de jaren voor de brushless en lipo gadgets werden door de betere teams vaak maar 6 a 7 starts gemaakt. In de middag werd door gebruik van thermiek vaak maar 1 vlucht gemaakt, de meeste starts werden gebruikt voor de thermiekloze ochtenden en late avonden. De laatste tijd is deze wedstrijdvorm geheel uitgestorven daar het gewoon mogelijk is gebleken om ca. 18 uur op 1 accu lading te viegen. Natuurlijk waren de Lipo's en brushless motoren daar voor een groot deel debet aan, maar ook de driehoek/ster schakelaar bleek zeer effectief te werken. In de thermiek fase is het heel gunstig om met een in driehoek geschakelde motor snel hoogte te kunnen winnen, terwijl in de "dead air" perioden met minimum vermogen in sterschakeling in grond effect zeer laag rond gekruist kan worden. Het grote voordeel hiervan is dat de motor in driehoek niet alleen veel meer vermogen heeft, maar dat ook de stroomsterkte waarbij het maximum rendement plaats heeft veel hoger is. Een en ander is enigszins vergelijkbaar met een 2 versnellingsbak met een verhouding 1:1,73 maar dan zonder de mechanische verliezen hiervan. De Lehner motoren die hier voor gebruikt werden hebben alle wikkeldraden en de juiste aansluitpunten al op de achterkant op een printplaat zitten.
__________________ NEW: Video's 2005-2006-2007-2008 (high quality) op: http://home.quicknet.nl/qn/prive/d.vandervecht/ |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Prachtig verhaal! hoe schakelde ze? weet iemand een mooi schakkelingetje te maken? als het nou erg klein is en niet te duur ruik ik een handeltje! heb ik zelf geen tijd voor helaas. maar als je een mooie mix maakt op je zender dat voorbij bepaalde trust dat ding omschakelt naar ster omdat je blijkbaar wilt gassen. is toch mooi! of gewoon met een schakel kanaal. een klein relais gaat niet werken op vermogen. die trekken de amperages nooit. ik denk dat als de motor op toeren is dat de regelaar er in een fractie aan went dat hij in opeens in ster staat.
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |