Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 29 juli 2005, 14:39   #1 (permalink)
DarkWhite
Guest

Standaard Servo's tegenovergestelt van elkaar laten werken op 1 kanaal

Jaja daar is ie weer met z'n vragen, even nieuw topic voor duidelijkheid en misschien dat andere dit ook wel willen weten..

ik heb een twee kanaals zender, en ik moet met me links/rechts kanaal twee servo's gaan aansturen, die dus tegenovergestelt van elkaar draaien, gaat de 1 inksom moet de andere rechtsom..je snapt uhm vast wel

Nu zegt mijn boere verstand dat je bij normaale electro motors de polen omdraait en voila, maar een servo is weer net geen gewoone electro motor toch ? of kan je dit zo ook doen bij servo's ? dus zwart van de 1nuh servo verbinden met rood van de ander, en dan, wat doet die witte draad daar ? is dat de control draad waar de pulsen voor de groote van de uitslag over gaan ofzo ? want aarde lijkt me wat ver gezocht.

Andere oplossing zou zijn 1 van de twee servo's op z'n kop te monteren, en dit zal ik ook doen als het niet anders mogelijk is, maar tis verre van ideaal.

Bij voorbaat dank,
Erwin

p.s nog andere belangrijke punten om in de gaten te houden met geknutsel met servo's ?
  Met citaat reageren
Oud 29 juli 2005, 14:50   #2 (permalink)

Tadango's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard

Je kan de servo ombouwen, dus potmeter draden omwisselen en de motor draden.

Je kan ook een inverter er tussen zetten Heb ik voor mijn vader ook gemaakt. De servo werkt precies andersom
Oud 29 juli 2005, 15:03   #3 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Eerst een waarschuwing, DE RODE EN ZWARTE DRADEN VAN DE SERVO NIET OMDRAAIEN!!!! Als je dat doet blaas je de elektronica in de servo vrijwel zeker op en kan je de servo weggooien!
De werking van de besturing en ook van de servo's kan je lezen in DIT artikel.
De draairichting van een moderne servo omdraaien is erg lastig. Zo simpel als Tadango het voorsteld is het helaas niet meer. Bij heel veel moderne servo's zit de motor rechtstreeks op de print en kan je de draden niet meer omwisselen. Een omkeer schakeling ertussen zoals hij voorsteld is de meest eenvoudige oplossing en ook niet kostbaar.
Nog simpeler en goedkoper is om van de ene servo het linker armpje te gebruiken en van de andere servo het rechter armpje. Die gaan tenslotte in de tegenovergestelde richting.
Oud 29 juli 2005, 15:07   #4 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DarkWhite
... Nu zegt mijn boere verstand dat je bij normaale electro motors de polen omdraait en voila, maar een servo is weer net geen gewoone electro motor toch ? of kan je dit zo ook doen bij servo's ? ...
Een servo bevat behalve een elektromotor ook elektronica en die kan niet tegen het verwisselen van plus en min. De witte draad is de signaaldraad.

Uitleg servosnoer kleurcodering:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/...cle.php?aid=22
zelfbouw e-motor tipszelfbouw e-motor group • current kills

ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juli 2005, 15:58   #5 (permalink)
DarkWhite
Guest

Standaard

Ha ik vroeg dus in de winkel of er zulke draadjes waren, d8 het ooit eens gezien te hebben ergens, die kerel zegt neej helaas dat gaat niet moet je de 1 op z'n kop doen.
Maar het kan dus wel met een apart draadje ? en kan je die zelf maken ? ergens kopen/bestellen iets ? ik ben nog wat onbekent met wat er allemaal te krijgen is, tis ook zoveel :P

dan nog even, over het tegenovergestelde armpje gebruiken.
Het gaat gebruikt worden in een logge bak die ik ga maken, waar twee pantons aan de zijkant komen met een tussenruimte voor functionele opbouw (troep van wateropervlakte halen e.d), onder elk panton komt een soort gondel met de motor (kleine speed 280) scroefas en schroef, en daar twee van, voor 1 en achter 1
die gondels gaan kunnen draaien, in tegenovergestelde richting van elkaar, door 1 servo
als de twee pantons dan allebij gekoppelt zijn, zijn er dus in totaal 4 motor gondels die in een cirkel kunnen draaien (ingeveer) en zo dus de boot heel precies overal heen kan sturen, zonder echte roeren en ook precieser dan dat het met roeren gedaan zou kunnen worden
Tevens vind ik het een leuk expiriment om het zo te doen :P afin het punt is dus dat op 1 servo al 2 hendels gebruikt worden, en elk panton dus ze eigen servo krijgt voor 2 motoren te sturen, die bijde door 1 kanaal moeten aangestuurt worden maar dan wel tegenovergestelt van elkaar moeten werken

damn lang geblaat weer :P hopelijk wel duidelijk en bedankt voor de reacties heren, ik leer hier nogeens wat
  Met citaat reageren
Oud 29 juli 2005, 16:11   #6 (permalink)

Tadango's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard

Zo'n omkeer schakeling is niet zo makkelijk zelf te maken. Ik gebruik maar 1 ic die geprogrammeerd moet worden. Ik zou eventueel wel een ic kunnen maken voor je welke je dan zelf in je servo kabel soldeert.
Oud 29 juli 2005, 17:26   #7 (permalink)

Rick NT's schermafbeelding

Leeftijd: 37
Standaard

Er zijn losse schakelingtjes te koop die de servorichting omdraaien. Volgens mij heeft simprop een hele serie, Fail Safe, Delay, Reverse, V-Mix etc.
Andere oplossing is te kiezen voor programmeerbare servo's incl. programmeer-unit. Multiplex, Hitec en ook Robbe hebben programmeerbare servo's in het programma. Dit zal wel een duurdere oplossing zijn, maar je kunt dan meestal ook de uitslag, snelheid, middenstand en alles proggen. Misschien wel handig in deze situatie.
Misschien kun je een schetse plaatsen van het mechaniek wat je in gedachten hebt, misschien is er wel een mechanische oplossing te vinden, ben niet zo thuis in boten.

Rick
Rick NT is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juli 2005, 18:57   #8 (permalink)

drift-junkie's schermafbeelding

Standaard

Erwin,

Ik ben helemaal thuis in de boten bisness, maar ik heb een behoorlijk voorstellings vermogen, maar jij wil eigenlijk 360 graden sturen met 1 stuwrichting, of 180 graden met 2 stuwrichtingen [voor/achteruit]. Dit alles wil jij met 1 joystick gaan besturen als ik het goed begrijpt. Je kan misschien toch beter gebruik maken, om tegen elkander in te sturen, van een dubbele joystick dit is veel nauwkeuriger [2 voor/achteruit regelingen, 2 x 2 gondels van 180graden] of een soort mix regeling zoals gebruikelijk bij heli's.

Maar hoe je plan ook is, probeer het visueel te maken op dit forum, er zijn hele knappe koppen hier, die je zeer goed kunnen helpen, nu blijft het alleen maar bij "knap giswerk" en dat is jammer.

m.vr.gr. Per.
drift-junkie is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juli 2005, 19:31   #9 (permalink)
DarkWhite
Guest

Standaard

hm de tip om het even te tekenen was wel een goed plan

ik zit te mieren^@& om niks, omdat de servo's gewoon dezelfde kant op moeten draaien

Click the image to open in full size.

kan ik er dan mee weg komen om de draadjes bij elkaar te "knopen" ?

en ik zou ook met 1 servo af kunnen, maar ik heb er twee en wil later meer kanaals zender kopen om gekkere toeren uit te gaan halen, het was alleen nu de keus tussen een zender en geen boot om hem mee te gebruiken of een boot die ook zonder de znder prima werkt en later uitbreidbaar is , tevens kan het van pas komen om de patons los te kunnen gebruiken misschien, voor andere toepassingen

@tadango : heel erg bedankt maar blijkbaar is het toch niet nodig
  Met citaat reageren
Oud 29 juli 2005, 23:06   #10 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Je kunt twee servo's gewoon parallel zetten. Rood aan rood, zwart aan zwart en wit aan wit. Om het gemakkelijk te maken bestaan er zogeheten Y kabeltjes. Een soort verlengkabel waarvan de ene kant op de ontvanger uitgang wordt aangesloten en de servo's in de andere twee. Deze kabeltjes zijn overal in de modelbouwwinkel te koop.
Oud 29 juli 2005, 23:12   #11 (permalink)
Aaalie
Guest

Standaard

Hoi hoi,

Je kan ook twee verschillende servo's gebruiken (rode draden aan elkaar, zwarte draden aan elkaar en de witte draden aan elkaar. Alles op één servostekkertje).
Bijvoorbeeld de Futaba 3101 en de FS 500. Ze hebben dezelfde afmeting, hetzelfde gewicht, vergelijkbaar krachtig en redelijk vergelijkbaar snel (of langzaam). Echter de ene draait precies de andere kant op dan de ander.

Groetjes A.
  Met citaat reageren
Oud 30 juli 2005, 00:53   #12 (permalink)

Zoef de Haas.'s schermafbeelding

Leeftijd: 74
Standaard

Met een beetje handigheid zijn 2 dezelfde servo's wel tegengesteld te krijgen. Is een kwestie van de motor van het printje los te solderen en 180 graden te draaien. Nu loopt de servo in de andere richting, maar nu moeten ook de beide polen van de potmeter worden verwisseld anders regelt deze niet meer. Hiervoor kan je de buitenste 2 aansluitingen lossnijden en een kruisverbinding op de print maken met 2 draadjes. Is wel wat handigheid en goed soldeer gereedschap voor nodig.

Groetjes Hans.
Oud 30 juli 2005, 19:00   #13 (permalink)

Rick NT's schermafbeelding

Leeftijd: 37
Standaard

Geeft onderstaande aanpassing, de blauwe lijnen, niet het gewenste effect?

Click the image to open in full size.

Ik moet bekenen mij is nog steeds niet helemaal duidelijk wat je hier nu mee wilt bereiken.

Rick
Rick NT is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juli 2005, 19:55   #14 (permalink)
DarkWhite
Guest

Standaard

zo zou de 1nuh kant de andere opheffen omdat bijde voor en bijde achter tegen elkaar in draaien.

Het idee erachter is dat als de voorste de punt naar rechts duwen, en de achterste de achterkant naar links, heb je een heel nauwkeurig en snel draaien platform.
Straks met grootere zender en wat meer servo's en vaart regelaars ken je dan ele wacke dingen gaan uithalen , maar zo met maar 2 kanalen ook al erg functioneel aangezien wendbaarheid erg belangrijk is in dit geval.

Nog een vraag, ik zie bij conrad e.d servo verleng snoeren, is het belangrijk dat het zelfde type draad is ? heb hier nog lading silicone draad, wel 10 x zo dik als servo draad maar is mij vertelt dat dat alleen maar minder weerstand heeft, dus zou dit geen probleem moeten wezen ?

niet dat die kabeltjes nou zo gek duur zijn enzo, maar als het zonder ook prima gaat he
  Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten