![]() |
| | #1 (permalink) |
| Guest
|
IK heb de nieuwe zender ( MX-12 )van Graupner bij quartel gekocht. Deze heeft het kanaal 189 en zit daar dus mee op de B-band. Verschillende internet sites geven aan dat je daar niet mee mag vliegen in Nederland. Bij Quartel zeggen ze van wel. Weet iemand of je er nu wel of niet mee mag vliegen. Bramxl |
|
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 19 oktober 2002 Locatie: Dorst/sittard Leeftijd: 45
|
als het goed is zit er bij je zender een document waarop alle toegestane frequenties per land staan beschreven. Dus daar kan je dit controleren. Maar zover ik weet mag je in nederland inderdaad niet op de B-band vliegen.
__________________ You cannot solve a problem with the same thinking that got you into the problem in the first place (by Albert Einstein) |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
| Overzicht van RB frequenties in Nederland. Daar vind je ook een verwijzing naar het officiële document. Quartel heeft je niet juist ingelicht en verkoopt apparatuur die illegaal in gebruik is. Trek je conclusie
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Lid sinds: 29 december 2002 Locatie: Boxtel Leeftijd: 37
| Citaat:
Kijk maar eens op het datablad van Robbe http://data.robbe-online.net/robbe_f..._pdf_de_01.pdf In de FAQ staat ook een stuk http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/...cle.php?aid=29 Wel vreemd voor de B-band zijn vaak aparte zend-modules en ontvangers benodigd, en de B-band is alleen toegelaten in Duitsland (binnen EU dan). Hoe komen deze dan op de nederlandes markt? Rick | |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 18 april 2005 Locatie: Winterswijk
|
Als het goed is (dus eigenlijk niet), zit er geen stickertje op de zender dat 'ie is goedgekeurd door 't Ministerie van V&Ws of de RCD. Toch ? Grtz Nick
__________________ www.winterswijkseluchtvaartclub.nl F3B-Anfänger; MC24-Weatronic, Freestyler-3 & Cyril. |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 3 september 2002 Locatie: Roosendaal Leeftijd: 47
|
Als dat idd het kanaalnummer is (35,890 Mhz) dan niet gebruiken, en terug naar de winkel met die zender en gewoon één vragen met een kanaal dat hier wel toegestaan is. Niet een kristal accepteren met een toegestaan kanaal want dat gaat volgens mij niet werken.
__________________ WBLC "De Grondpiloten" |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 18 april 2005 Locatie: Winterswijk
| Citaat:
![]() Ik dacht dat dit bij de importeur gebeurde. Grtz Nick
__________________ www.winterswijkseluchtvaartclub.nl F3B-Anfänger; MC24-Weatronic, Freestyler-3 & Cyril. | |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
De B-band is inderdaad uitsluitend in Duitsland toegestaan. Dit is te zien aan het frequentieblad, dat bij de documentatie is bijgevoegd. Graupner mag om deze reden B-band apparatuur uitsluitend in Duitsland op de markt brengen. Als dit bij een Nederlandse winkelier opduikt is er dus duidelijk een fout gemaakt. Zoiets kan eenvoudig worden omgezet, dus het is geen enkel punt om er mee terug te gaan naar de winkelier en dit te laten corrigeren. Op zenders zit tegenwoordig uitsluitend een CE-sticker. Deze is in 1999 in de plaats gekomen van de vroegere typegoedkeurings-sticker. Op deze CE-sticker staat een uitroepteken, waarmee (in ons geval) wordt aangegeven dat er beperkingen zijn t.a.v. de toegestane frequenties. Om deze reden is het dan ook voor fabrikanten verplicht om een blad bij te voegen, waarop alle toegestane frequenties zijn vermeld. Tevens moet er een conformiteitsverklaring aanwezig zijn of een verwijzing daarnaar. Deze dient als bewijs, dat de zender voldoet aan de Europese RTTE-normen. Als men hierin geïnteresseerd is: http://europa.eu.int/comm/enterprise/rtte/index_en.htm Ergens in de R&TTE regels, paragraaf 3 moeten de voorschriften voor onze radiobesturingsapparatuur terug te vinden zijn (zelf nog niet gezocht).
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Guest
|
Ik weet genoeg. Ga niet met de zender vliegen hier in nederland. Quartel heeft inmiddels een nieuwe besteld bij Graupner, gaat alleen wel 2 weken duren ben ik bang. Tot die tijd zit ik aan de grond met mijn vliegtuigen. Wel een hele fijne zender die MX-12. Ik hoop er snel mee te kunnen vliegen. Bedankt voor alle reacties, Bram |
|
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
En Quartel stopt natuurlijk met de verkoop van B-band zenders
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |