Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 2 augustus 2005, 11:06   #1 (permalink)
DarkWhite
Guest

Standaard Vaart regelaars en het verschil erin ?

Zelf heb ik een rokraft vaarts regelaar, ding koste 75 euro, kan 20 ampere continue

Als ik dan verder rond kijk, kom ik auto snelheids regelaars tegen, die 40 ampere doen en 35 euro kosten (zoiets), en nu nog een printplaatje met paar kabels die zelfs 80 ampere aankan ( http://www.modellhobby-shop.de/model...d=2729&ktg=194 ) die wel iets duurder is ook maar toch, zo'n klein rot dingetje dat 4 x meer aankan dan mijn mooie rokraft ?

Nu is mjn vraag, waar zit het groote verschil ? waarom zou ik een rokraft in me boot moeten doen ipv een auto regelaar ? en waarom zo'n verschil in prijs (minder prestatie en toch duurder)

Bij voorbaat dank,
Erwin
  Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2005, 11:26   #2 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Erwin,
De regelaar die jij aangeeft is een regelaar voor een borstelloze motor. Die kan je echt niet gebruiken voor je borstelmotor.
De Rokraft regelaar die jij hebt heeft waarschijnlijk ook waterkoeling en dat kost ook iets meer. Een ander punt is natuurlijk ook dat Rokraft een merk van Robbe is en daar betaal je natuurlijk ook voor, net als voor het mooie plastic kastje dat er omheen zit.
Natuurlijk zijn er ook goedkopere regelaars en die hoeven ook niet slecht te zijn. Als je dus iets nodig hebt dan moet je eerst rond gaan shoppen en dan beslissen welke je waar gaat kopen. Dan moet je natuurlijk ook nog rekening houden met verzendkosten en eventuele duouane kosten en BTW als het spul van buiten de EU komt. Zelfs dan is het nog mogelijk dat je goedkoper uit bent maar de verschillen worden wel klein.
Oud 2 augustus 2005, 12:25   #3 (permalink)
DarkWhite
Guest

Standaard

kijk, dat is nogeens duidelijk en krachtig

mijn dank is groot

Erwin
  Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2005, 12:35   #4 (permalink)
No1Uno
Guest

Standaard

Die regelaar van dat linkje is 139 euro, dus dat is bijna 2 x zoveel als je Rokraft.

Ook zijn de Navy varianten van regelaars wat duurder. Deze zijn volgens mij bijna allemaal "SPAT"waterdicht. Ook daar voor moet je betalen.

Mij is ook wel eens verteld dat het ook te maken heeft met het schakelen tussen voor en achteruit. Zowieso zijn die goedkope regelaars vaak alleen voorruit. Dat scheelt dus ook al een beetje.

Wat Ernst zegt klopt uiteraard ook. Merk en waterkoeling scheelt ook al een slok op een borrel.

Marco.
  Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2005, 12:43   #5 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No1Uno
Mij is ook wel eens verteld dat het ook te maken heeft met het schakelen tussen voor en achteruit. Zowieso zijn die goedkope regelaars vaak alleen voorruit. Dat scheelt dus ook al een beetje.
Daar had ik nog niet eens aan gedacht maar dat is natuurlijk ook een behoorlijk verschil. De "H" eindtrap van een regelaar die vooruit en achteruit kan aansturen is behoorlijk ingewikkelder en heeft 4 keer zoveel transistors (FET's) nodig als een regelaar die alleen maar vooruit hoeft te regelen. Als het niet met een "H" eindtrap wordt geregeld dan wordt er een relays gebruikt om tussen vooruit en achteruit om te kunnen schakelen. Dit is wel iets goedkoper maar de regelaar moet dan wel in een groter kastje.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten