Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
Oud 26 juni 2013, 20:53   #1

Standaard transmitter van jdrones

Collega's

Ik heb een zender van jdrones. link http://store.jdrones.com/FPV_Transmitters_s/46.htm
De voedingspanning is 12volt.
Deze zender sluit ik aan op een 3 cell lipo.
Na korte tijd vindt ik dat de metalen behuizing toch zeer warm wordt.

Zijn er misschien collega's die ook deze zender gebruiken.

Mvg shuttle
shuttle is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juni 2013, 13:06   #2
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 58
Standaard

Deze videozenders mogen in Nederland NIET gebruikt worden. Het zendvermogen is te hoog en deze frequentie mag hier NIET voor deze toepassingen gebruikt worden. Alleen zendamateurs met een vergunning mogen van dit deel van de frequentieband gebruik maken.
Hou er heel goed rekening mee dat je de zaak langzaam maar zeker voor iedereen aan het verkloten bent als je toch van dit soort apparatuur gebruikt.

Het Agentschap Telecom is de controlerende organisatie hier in Nederland en zij hebben een verscherping van de controle en handhaving aangekondigd. Op de zwarte markt in Beverwijk is al een aantal keren extra gecontroleerd en is bij diverse handelaren de voorraad van dit soort apparatuur in beslag genomen. Ook zaken zoals GSM of GPS jammers en extra sterke WiFi zenders zijn verboden en worden in beslag genomen.
Dit gebeurt allemaal omdat er steeds meer klachten komen van de rechtmatige gebruikers van de frequenties dat ze veel last hebben van storingen die door deze apparatuur wordt veroorzaakt.

De 1,2GHz – 1,3GHz band wordt voor een deel gebruikt door onder andere het ministerie van defensie. Ook voor zaken zoals bepaalde afstandsbesturingen van bijvoorbeeld verkeerslichten kan een deel van deze band gebruikt worden. Ambulance diensten, brandweer en politie maken daar gebruik van!
Bedenk dus heel goed wat je aan het doen bent wanneer je met zo'n “video kacheltje” gaat zitten klooien. De kans dat je een genoemde instantie stoort is bepaald niet denkbeeldig. Als dat zo is en men gaat controleren dan zullen ze je zeker weten vinden. Je maakt het hen nog extra makkelijk ook door de videobeelden die je uitzendt.

Blijft er toch een grote groep doorgaan met dit soort illegale dingen dan bestaat er een grote kans dat er een totaal verbod op gaat komen. Dan mag NIEMAND meer FPV vliegen omdat “men” zich niet aan de regels wenst te houden. Dan is het niet meer de vraag op welke frequentie en met welk vermogen je bezig bent, dan is alles verboden dus is iedereen verkeerd bezig.

Voorkom dat dit waarheid wordt en hou je aan de regels. Gebruik ALLEEN toegestane apparatuur met het toegestane zendvermogen. Dat betekend inderdaad dat je niet kilometers ver van je beginpunt af kan vliegen maar dat mag toch al niet! Je MOET zicht kunnen houden op je model en de omgeving. Met FPV is het de observator die met de “leraar zender” moet kunnen ingrijpen als het mis dreigt te gaan.

Dit schrijf ik niet om een discussie op gang te brengen maar om te waarschuwen. Doe er mee wat je wilt maar denk wel goed na bij wat je doet. Hou het leuk voor iedereen!!

P.S.
Ik noem dit soort zenders niet voor niets “video kacheltjes”. Hoe hoger de frequenties des te geringer het rendement van de zender wordt. Vandaar dat deze dingen flink warm worden als ze 1W of zelfs meer uitzenden. Het opgenomen vermogen kan makkelijk ergens tussen de 5W en 10W liggen. Daarvan gaat dus erg veel verloren. Dat is allemaal warmte die ook weg moet kunnen.
(Volare acceptabilis est.)
Ernst Grundmann is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juni 2013, 18:35   #3

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Grundmann Bekijk bericht
Blijft er toch een grote groep doorgaan met dit soort illegale dingen dan bestaat er een grote kans dat er een totaal verbod op gaat komen. Dan mag NIEMAND meer FPV vliegen omdat “men” zich niet aan de regels wenst te houden. Dan is het niet meer de vraag op welke frequentie en met welk vermogen je bezig bent, dan is alles verboden dus is iedereen verkeerd bezig.
Er is geen enkele reden voor de overheid om FPV vliegen te verbieden ivm met frequentie gebruik. De huidige wetgeving biedt voldoende mogelijkheden om controle te houden op de frequenties en overtreders aan te pakken. Zolang je zelf de regels blijft volgen is er geen enkele reden je druk te maken over mensen die dat niet doen, behalve als je er last daadwerkelijk last van hebt.
Een mooie vergelijking zijn de zend-amateurs. Ondanks dat er velen waren die de regels overtraden kunnen zij die zich aan de regels houden zich nog steeds hun hobby uitvoeren.
Het vliegen met drones zelf is veel "gevaarlijker" omdat daar geen duidelijke wetgeving over bestaat.
Zer0 is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juni 2013, 21:53   #4

Standaard

Ernst, zero.

Had wel gedacht deze reacties te bekomen.
Geen verwijt naar jullie, is met de goede bedoeling.
Maar geen schrik we lopen binnen de lijnen van de wet.

Eigenlijk had ik moeten schrijven, een collega heeft.

Ik ben zo een beetje het slachtoffer (vrijwillige basis) om allerlei zaakjes te testen en uit te pluizen hoe ze werken en aangesloten moeten worden.
Is uiteraard handig geen handleiding nodig.

Ben zelf geen vlieger, dus deze zaken behoren niet tot mijn hobby.

Inderdaad Ernst zoals je schreef het zijn stoven.
Het is op de eindtrap waar het te heet wordt.
shuttle is offline   Met citaat reageren
Oud 1 juli 2013, 22:09   #5

Leeftijd: 52
Standaard

als je gepakt wordt riskeer je een boete van 5000 euro omdat het een stafbaar feit is.
Ik ben zelf ook zendamateur
josdebos is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten