![]() |
| | #1 (permalink) |
| Guest
|
Hoi, Ik heb de laatste tijd bij meerdere modelbouw-zaken navraag gedaan over welke batterij te gebruiken voor de ontvanger en servo's van mijn RC (HPI Nitro RS4-3 evo). De een zegt (en dat is een feit) dat de servo's gemaakt zijn voor 6 volt en dat je dus een 6 volt accupack moet gebruiken omdat je servo's anders niet naar behoren werken. De ander zegt dat je met 4 penlites langer kunt rijden (ook een feit) en dat je pas een 6 volt pack nodig hebt als je merkt dat het sturen niet goed gaat. Zelf heb ik dus van het verschil in prestaties geen idee, wel denk ik dat een 6v pack lichter is en dat 4 penlites langer meegaan. Mijn vraag is wat nou wijsheid is, 4 penlites of een 6volt 5 cell's accupack, graag in een gemotiveerd antwoord b.v.b.d. Joor |
|
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 30 augustus 2002 Locatie: Baarn Leeftijd: 60
|
Zie dit draadje voor het antwoord ..... Draadje gaat weliswaar over een heli, maar hier wordt de auto rijder ook vermeld .... Conclusie, heb je je servo's lief kies voor vier ....
__________________ Na het vliegen is landen een NohohoHOODzaak!! |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Gebruik geen batterijhouder met losse penlites. Dit is binnen een jaar droefenis: door slechte kontakten krijg je storingen en reikwijdte-verlies. Gebruik als beginner een 4,8 Volt accu. Je portemonnee zal je dankbaar zijn. Servo's zijn gemaakt voor 4,8 tot 6 Volt. Een snelgeladen 4,8 Volt accu levert tot 6 Volt, een snelgeladen 6 Volt accu levert tot 7,5 Volt. Dit is al snel te veel van het goede, zeker als servo's veel werk moeten doen. Als je toch per se een 6 Volt accu wil gebruiken, neem dan een 5,7 Volt limiter. Zo'n ding kan 5 Ampere verwerken en dat is ook voor big-scale servo's voldoende. Als je een ontvanger met ingebouwd bec-systeem neemt kun je wel 6 Volt accu's gebruiken. Zo'n bec maakt er namelijk keurig 5 Volt van. Let dan weer wel op, dat er niet te zware servo's worden gebruikt. De meeste bec's kunnen 1 à 1,5 Ampere leveren.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 8 april 2004 Locatie: Oss Leeftijd: 45
|
BEC en BigScale gaat niet samen... daarom voeden we de servo's direct, al dan niet via een limiter (ik wel)...
__________________ >>www.rcbigscaleforum.nl<< -- Horsepower is how hard you hit the wall --Torque is how far you take the wall with you -- |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Lid sinds: 20 december 2004 Locatie: Belgie Leeftijd: 47
| Citaat:
Corrien, Wat doe je in het volgende geval? Batterijspanning = 9.6 volt. Stel dat je 3 servo's gebruikt die elk 1 ampere trekken..... Voeding van de servo's via de ontvanger met BEC gaat niet......(stroom is te hoog, de BEC kan maar 1 a 1.5 amp. leveren....) Servo's rechtstreeks aftakken van de batterij? doch de max toelaatbare spanning op een servo is 6 volt..... Steffe
__________________ Als je pinguïns veel te hoog ziet vliegen........dan zijn het misschien zwaluwen...... !!!!!! | |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Servo's rechtstreeks op een 9,6 Volt accu aansluiten levert gegarandeerd Indianensignalen, dus dat kan niet. Er zijn losse bec-systemen leverbaar, die meerdere Amperes kunnen leveren en dat is dus de enige mogelijkheid (naast het gebruik van een doodordinaire ontvangeraccu).
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Corrien, Dank voor de snelle info, Er zit dan niets anders op om een vervangtype te zoeken voor mijn huidige stabilisator LM2940CT-5 (low voltage drop type) Hopelijk bestaat er een low drop type die 3 a 4 ampere aankan.... tzal even zoekwerk zijn ........ Tewaar, ik zou misschien per servo een LM7805 kunnen gebruiken.... (nominale stroom = 1 amp....) goed idee? Vriendelijke groeten steffe
__________________ Als je pinguïns veel te hoog ziet vliegen........dan zijn het misschien zwaluwen...... !!!!!! |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Per servo een spanningsregelaar kan natuurlijk heel goed. Je krijgt natuurlijk wel meer elektronica in je model. Er bestaat overigens een spanningsregelaar die 5V 10Amp kan leveren. Het is de PQ7DV10 van Sharp. De datasheet hiervan vindt je HIER.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Guest
|
....alleen is die sharp regelaar volgens mij niet te krijgen in Nederland.....Indien iemand een adres weet hoor ik dat graag. Toto heden kocht ik deze in de USA en betaalde net zoveel aan overhead kosten als de regelaars kosten. Hans Delemarre |
|
| | #10 (permalink) |
|
Ernst, Hans Zou er dan geen equivallent type bestaan van een Europeese fabrikant? ....en een 2e vraagje: zou een type van 5 amps goedkoper zijn dan 3 stuks 7805 (ik heb namelijk 3 servo's) De 7805 staat aan 0.8 euro/stuk bij bmm- electronics in Nederland PS: ik heb een eenvoudig schemaatje gevonden bij circuitsonline Daar wordt er een kleine vermogentor parallel geschakeld over de 7805. deze tor kan 5 amps leveren.... http://www.circuitsonline.net/circuits/view/33 groeten Steffe
__________________ Als je pinguïns veel te hoog ziet vliegen........dan zijn het misschien zwaluwen...... !!!!!! |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Guest
|
tot 3 ampere en getest met 2 servo's en ontvanger http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/...ic.php?t=13623 |
|
| | #12 (permalink) |
|
Theo Goed gevonden, dat is het....... Aan de ingang 0.33 µF, aan de uitgang 0.1 µF en klaar is kees.... Deze stabilisator zal ik gebruiken. Tes nog eenvoudiger dan de schakeling in mijn draadje Groeten Steffe
| | |
| | #13 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Ik begrijp dat de Sharp chip moeilijk te krijgen is hier in Nederland. Hij is mij opgevallen omdat hij in de voeding van een Plasma TV wordt gebruikt waar ik aan heb gesleuteld. Misschien dat ik een adres kan vinden waar hij te koop is. Een andere chip die behoorlijk veel kan is de LT1083. De datasheet vindt je HIER. Deze is wel te koop zij het dat hij duur is (+/- €20).
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Theo , Ik zal even moeten Googelen.....om een leverancier te vinden De MC78t05 is niet te vinden bij bmm- elektronics in Nederland Groeten Steffe
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 27 oktober 2003 Locatie: Almelo
|
Ik vind dit allemaal heel leuk zoals jullie dit bespreken maar voor bijvoorbeeld de gewone man is dit niet niet te volgen (zoals mij). Het gaat veel mensen erom wat voor servo's er op een BEC systeem kunnen. Bijvoorbeeld: 1x standaard servo voor gas/rem (35Ncm) en een high torque servo (100 N/cm). Ik denk zelf om een Graupner XS6-Sport te kopen. Maar kan daar dit daar bv wel op (toekomst voor een nitro monstertruck) zonder extra aanpassingen.
__________________ Cen Fun Factor,TT Sledge Hammer SS50, KDS 450c http://members.home.nl/eschildkamp/ |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |