![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 13 september 2005 Locatie: Geldrop Leeftijd: 39
|
Dit topic is al eens voorbij gekomem met foto`s + how to`s maar dit geldt hoofdzakelijk voor de oudere type skysport zenders van Robbe. Ik heb zelf een nieuwe en gisteravond deze eens opengemaakt, de printplaat lijkt in de verste verte niet op die van de vorige modellen waar je eenvoudig een schakelaar bij kunt zetten. Echter na een kleine studie zag ik iets (helaas geen foto). de kanalen worden aangeduid met een letter combinatie TR1 t/m TR4. Daar zitten de draden van de knuppels opgesoldeerd, met de kleurcode W (white) R (red) B (black), simpel. Wat zag ik nu, er is nog een 5de aansluiting welke niet bezet is met daarbij keurg de 3 soldeerpunten aangeduid met W R B. Zou dit een werkbaar 5de kanaal zijn ?
__________________ Als ik nu zit, hoe kan het dan aan mij liggen.... ? |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2003 Locatie: Groningen Leeftijd: 31
|
ik vermoed van wel
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
wat is de waarde van een potmeter welke aan de sticks zitten? Ik beschik helaas niet over een multimeter namelijk. Dan haal ik bij de electronica zaak zo`n potmeter en check of het werkt. Dan gaan legio mogelijkheden open voor de skysport Heli vliegen zou ook kunnen met collective pitch.
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 21 oktober 2003 Locatie: Zaandam Strafpunten: 3 Leeftijd: 34
|
Tja... ik zou even wachten op het antwoord van Jan (Corien op het forum) voor je op de gok maar wat gaat solderen. straks blijkt het dus geen 5de kanaal zijn en brand je de boel door.
__________________ Gelukkig is de paardensport van mijn vriendin nog veel duurder |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
als die namen erbij staan moet het haast wel Anders soldeer je er een 1KOhm weerstand tussen ipv een draadje. Dan kan er nooit iets stuk gaan
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Gezien het feit dat de behuizing van de skysport al is voorbereid op een extra switch in de hoek, aan de tegenovergestelde zijde van de trainer switch zit namelijk al een uitsparing om een switch in te bouwen, dit kan ook een draaiknop oid zijn natuurlijk. het kan even duren maar ik kom zeker terug hier op..... ik ga het absoluut uitproberen.
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Citaat:
__________________ Als ik nu zit, hoe kan het dan aan mij liggen.... ? | |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
ja dat is precies het idee
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 26 oktober 2002 Locatie: Antwerp-Brussel-Charleroi
|
Hallo, De waarde van de gebruikte stick-potmeters in zowat alle huidige zenders is 4.7KOhm. Maar om zomaar eventjes een gok te wagen, nee, dat vind ik iets te vergaand. En vermits dit materiaal nog verkocht wordt, zal Corrien hier waarschijnlijk niets over vertellen (deontologie). Maar gelukkig zijn er mensen zoals jij en ik die zonder kennis van zaken durven experimenteren, zodoende heeft Corrien wat meer herstellingswerk en inkomsten. Mijn laatst herstelde zender (door Corrien) was namelijk in rook opgegaan bij het nameten van t'één en t'ander in de zender (domweg kortsluiting met pennetjes van multimeter), om later hiermee te experimenteren. Succes ermee...enne laat ons iets weten, liefst met foto erbij, please! Olivier [img=http://img210.imageshack.us/img210/2114/skysportnew19sp.th.jpg]
__________________ mijn webstek : http://users.belgacom.net/TX2TX : leraar-leerling compatibiliteitsproblemen tussen verschillende merken van RC-zenders |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Dat knuppelpotmeters 5k zijn wil nog niet zeggen, dat je zelf zomaar een extra potmeter kan bijbouwen. Bij de Skysport 4YBF toevallig wel, maar dat straks. Trouwens, zomaar iets gaan proberen getuigt mogelijk wel van dapperheid, maar is natuurlijk bar onverstandig. Zo is bijvoorbeeld de rode draad de middenaansluiting. de witte de min en de zwarte de plus. Het is maar een weet... Een normale potmeter heeft een slaglengte van 270 graden, waarvan in een kruisknuppelmechaniek slechts zo'n 60 graden (van het middengebied) wordt benut. Je zult dit alleen kunnen vervangen door een weerstandsnetwerkje van bijv. 2 weerstand van 2k2 met daar tussenin een 1k (lineaire) potmeter. Dit levert dan ongeveer dezelfde kanaaltijden als een kruisknuppel. Bij de Skysport 4YBF hebben de knuppelpotmeters een cermet-baan van slechts 60 graden met aan weerszijden een laagohmige verbindingsstrip. De lopers van deze potmeters kunnen dus volledig tussen 0 en 5 Volt variëren. Als je daarvoor in de plaats een potmeter van 5 of 10k neemt (die 270 graden kan draaien) gaat het dus wel, maar niet zomaar. Op de print moet wel eerst iets worden gewijzigd en daar voor zal iemand eerst even een fotootje moeten uploaden. Er moet namelijk nog een condensatortje bij en er moet een weerstandje worden gewijzigd (als men een schakelkanaal wil) of er moeten twee weerstandjes worden verwijderd (bij een potmeter-kanaal). Enne, als je dit uitvoert gaan de kanalen 6, 7 en 8 ook mee. Die zitten er dus ook in, maar mij hoor je daar niet over. Dus: WIE MAAKT ER EVEN EEN FOTO van de 5e aansluiting en het gebiedje direkt links daarvan?
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
| Ik zie, dat er op de print componentnummers staan, dus daarmee wordt het een fluitje van 1 cent. Receptuur schakelkanaal: Ingrediënten: - 2 of 3 positie schakelaar. - draad wit-rood-zwart. - 1 smd weerstand 4k7. - 1 smd weerstand 100 Ohm. - 1 smd condensator 1 nF (keramisch). Bereiding: - R39 (47k; opschrift 473) vervangen door een R van 4k7. Deze weerstand zit direkt links van de aansluiting ST5. - J19 vervangen door een R van 100 Ohm (eigenlijk niet nodig, maar is een extra veiligheid). - tussen de aansluiting W en R een condensator van 1 nF solderen. - draden wit-rood-zwart monteren en twisten. - schakelaar aansluiten met de rode draad op het middenkontakt. Receptuur potmeterkanaal: Ingrediënten: - 5k of 10k lineaire potmeter. - draad wit-rood-zwart. - 1 smd condensator 1 nF (keramisch). Bereiding: - verwijder R38 en R39. Hiervoor komt niets terug! Deze weerstanden zitten boven elkaar, direkt links van de aansluiting ST5. - J19 vervangen door een R van 100 Ohm (veiligheid). - tussen de aansluitingen W en R een condensator van 1 nF solderen. - draden wit-rood-zwart monteren en twisten. - potmeter aansluiten met de rode draad op de loperaansluiting. Nog enkele tips: - als je bij een 2 positie-schakelaar de witte of de zwarte draad weglaat gaat een servo van de middenstand naar vol links of vol rechts. Met alle drie de draden gaat een servo van vol links naar vol rechts. - als je met een schakelaar kleinere servo-uitslagen wil hebben verhoog je de waarde van de weerstand van 100 Ohm. Met een waarde van 6k8 houd je ongeveer uitslagen van 50% over (denk ik, kan ook wat meer zijn). - wil je met een potmeter kleinere uitslagen, dan moet je eerst de bereidingswijze van een schakelkanaal volgen (R38 en R39 allebei 4k7) en daarna de waarde van de weerstand van 100 Ohm verhogen. Nadeel is wel, dat er een geringe niet-lineairiteit onstaat bij deze constructie. Waarschijnlijk merk je hier echter weinig of niets van. Waarschuwingen: - wettelijk is het niet toegestaan om wijzigingen aan zenders aan te brengen. Je hebt deze info dus niet van mij... - begin er niet aan als je onvoldoende soldeerervaring hebt en/of onvoldoende kennis hebt van elektronica. - als je bovenstaande aanwijzingen niet goed opvolgt, zie ik de zender vanzelf bij de servicedienst voor reparatie binnenkomen. Je wordt dan hier op het forum publiekelijk te schande gezet
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 3 augustus 2003 Locatie: Zeewolde Leeftijd: 54
|
Corrien, Bedankt voor de uitleg! Toevallig heb ik deze zender, dus ik wil wel een schakelkanaal maken. Nu heb ik uit het verleden wel veel soldeerervaring, maar dus niet met die SMD componenten. (Seer Moeilijck Demonteerbaar?) Hoe (de-)soldeer je dat spul of kan ik evt een gewone koolweerstand van 4k7 parallel zetten aan die R39? Ik heb een 20 Watt Weller boutje Bedankt, Dirk |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |