Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 15 november 2005, 21:22   #1 (permalink)
FASTER->you
Guest

Standaard cd rom motor op een mamba regelaar

Ik heb vandaag een cd rom speler gesloopt en de motor laten draaien op m`n mamba regelaar die ik normaal gebruik in een mini-t (niet belangrijk)

maar de motor starte voor geen meter ..na een tijdje met het gas proberen en een hoop rare geluiden uit de motor pakte die opeens goed op en luisterde prima naar het gas maar na dat ik de motor had gestopt en het weer wilde proberen lukte het me niet meer, er kwamen alleen maar rare geluiden uit en hij wobbelde wat

hoe zou dit komen ?? het is gewoon een brushless regelaar ... alleen voor auto`s maar volgens mij moeten die juist foutlozer werken ...
waarom start hij goed ????

wat wel grappig was, was het feit dat je duidelijk mon merken dat ie bij volgas over ging van pwm naar vol stroom (dus zonder pwm ) ..
  Met citaat reageren
Oud 15 november 2005, 22:03   #2 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Het probleem is, denk ik, dat de cd rom motor te veel wikkelingen heeft van te dunne draad. Wanneer de motor op gang moet komen weet de processor in de regelaar nog niet in welke volgorde hij de wikkelingen moet aansturen zodat de motor gaat draaien. Daarom gaat hij het gewoon met twee wikkelingen proberen. Op de derde wikkeling meet hij dan wat er gebeurt. Dan schakelt hij over naar naar een andere wikkeling en meet dan op de andere die vrij gekomen is wat er dan gebeurt.
Dat proberen is het rommelen wat de motor even doet bij het aanlopen. Als dan alles klopt weet hij de juiste volgorde en gaat dan in die volgorde door zodat de motor gaat draaien. Klopt het niet dan gaat hij in de andere volgorde verder omdat die dan de juiste moet zijn.

Normaal gaat dit heel snel en merk je het nauwelijks. Nu krijgt de processor geen goede meetwaardes van de motor terug en kan de processor niet goed bepalen in welke volgorde hij moet schakelen. Één keer is het wel even gelukt en liep de motor aan. Nu wil het niet meer maar als je de motor een zetje geeft doet hij het misschien wel.
De wikkelingen van de cd-rom motor zijn niet geschikt om te gebruiken voor de modelbouw. De motor zal niet voldoende vermogen kunnen leveren om een prop van enig formaat rond te krijgen. Als je deze motor dus wilt gebruiken zal hem over moeten wikkelen. Voor meer info daarover moet je de zoekfunctie even gebruiken, daar is al heel wat over geschreven.
Oud 15 november 2005, 22:08   #3 (permalink)
Theo Coenen
Guest

Standaard

Die Mamba regelaar van castle creations is een gemodificeerde Phoenix 25 regelaar van Castle creations. Als je een beetje uitkijkt wat je doet is het soms mogelijk om via de Castle link de Phoenix software erop te spelen. Op die manier krijg je dan een aantal opties erbij om te programeren. Let wel dit is allemaal op eigen risico. De ene keer gaat het goed, de andere keer gaat het fout met programeren.
  Met citaat reageren
Oud 16 november 2005, 05:35   #4 (permalink)
FASTER->you
Guest

Standaard

het zou best kunnen dat er teveel wikkelingen opzitten en dat ie eerst gaat meten waar de rotor zich bevind .. de stroom die die daarvoor gebruikt zal veels te groot zijn waardoor de motor gelijk gaat draaien

met de car motor (8000 rpm/v) kan ik uit stilstand meteen volgas geven en reageert ie heeelll snel

als ik de regelaar aanzet geeft ie 2 x een tiedeliedee en die klonken heelll zacht met de cd rom motor .. ik zal eens gaan wikklen

ik wil de motor gaan gebruiken om een eigen bouw regelaar te gaan testen ...........
  Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten