![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 20 november 2005 Locatie: tuk Leeftijd: 43
|
hallo allemaal kan iemand mij helpen met een probleempje ik heb een robbe fc-15 zender, het probleem is dat de kristallen op de print gemonteerd worden , dus als ik moet wisselen moet ik de kast van de zender openen, wat een beetje lastig is. nu dacht ik via een kabeltje het kristal naar buiten te brengen , ik had een verlengkabeltje van jamara voor dit doel, het werkte wel, maar was te kort om het kristal netjes naar buiten te brengen. na dit kabeltje met een andere draad en solderen ookverlengd te hebben, werkt het niet meer naar behoren, zeer veel servo jitter weet iemand wat ik verkeerd doe?? mijn tweede vraag is simpel ik heb een FM kristalset besteld ,maar ik kreeg een FM TX en eenAM RX , Quartel gebeld en zij vertelden mij dat het voor de ontvanger niets uitmaakt, voordat ik nu de verpakking open wil ik toch graag wat meer zekerheid, want als het niet werkt weet natuurlijk niemand hier iets van en zit ik met een AM kristal groeten johan |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Dit is natuurlijk vragen naar de bekende weg.....gewoon de kristalvoet terugplaatsen naar waar deze thuishoort en dat is op de print. Zo'n verlengkabeltje terugsturen/terugbrengen naar de leverancier. Dit levert een wijziging aan het oscillatorcircuit en dat staat garant voor frequentieafwijkingen en dus voor ellende. De fabrikanten, die zoiets op de markt brengen, hebben zelf niet helemaal door hoe e.e.a. werkt...Hoe vaak moet je trouwens wisselen van kristal? Bij ontvangerkristallen is het enige verschil tussen AM en FM de nauwkeurigheid, waarmee ze worden geslepen. De huidige AM-ontvangerkristallen van Futaba zijn inmiddels even nauwkeurig als de FM-ontvangerkristallen en zijn dus bruikbaar.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
hoi jan bedankt voor je vlotte antwoord dat van die bekende weg wist ik niet...(geen verstand van electronica) is wel jammer trouwens het werkte eerst perfekt, maar ik kan het zo weer verwijderen, daar zijn stekkertjes toch voor? en dat van die kristallen wist ik ook niet , geld dit ook voor de zender variant?? of gaat die vlieger niet op , ik heb ook nog een t2er zender met de bijbehorende kristallen,betekent bovenstaande dat ik die ook voor de FM ontvanger kan gebruiken als ik bijbehorend FM-TX haal?? groeten johan
__________________ Robbe Seawolf V2 JILMER (US1mtr.) ABN-AMRO 2 (1mtr ) |
| | |
| | #4 (permalink) | |
| Lid sinds: 5 februari 2003 Locatie: drenthe
| Citaat:
dit kan je een kist kosten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! of auto of boot ps in de zender alleen zender kristal van het zelfde merk en modulatie stoppen. fm dus. zoek ook eens op dit forum naar kristallen .
__________________ robbe hunter /picojet combat /graupner bussard/twinstarr /easystarr/smiley/jpower cessna /poppy. | |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
| Citaat:
Het AM-ontvangerkristal van een R122JE behoort even nauwkeurig te zijn als z'n FM-broertje, dus dit moet je kunnen gebruiken. Wel altijd even het bereik testen: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/...icle.php?aid=7
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. | |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
@ corrien geeft niks hoor , vond de service heel vlot qua bereik is het denk ik niet zo'n probleem, met een zeilboot verder dan tweehonderd meter zie je toch al niet meer welke kant je nu uitgaat groeten johan
__________________ Robbe Seawolf V2 JILMER (US1mtr.) ABN-AMRO 2 (1mtr ) |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |