![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 3 augustus 2004 Locatie: Leiden Leeftijd: 30
|
Ik wil binnenkort eens een nieuwe ontvanger kopen voor mij logo10 helikopter, maar ik kan op het moment even de bomen door het bos niet zien. Omdat ik over niet te lange tijd waarschijnlijk ook een nieuwe zender wil kopen en er nog niet helemaal over uit ben of dat een Graupner of Multiplex of een Futaba(waarschijnlijk niet) wordt wil ik niet aan een PCM ontvanger. Een goed alternatief zou dan een IPD ontvanger zijn omdat deze ontvangers zoals ik begreep uit deze mooie link: http://www.dubairchobbies.org/ppm_or_pcm_or_ipd.htm eigenlijk PPM compatible ontvangers zijn en de fail-safe mogelijkheden in de ontvanger zelf zitten. Een tweede wat nieuwer alternatief zijn van den Berg ontvangers, wat ald het goed is een soort van doorontwikkeld en wat slimmer soort IPD is. Deze ontvangers schieten uit de grond maar ik lees dat ze vooral terug te vinden zijn in indoor modellen. Er moet ook verschil zijn tussen de verschillende merken die ontvangers uitbrengen met van den Berg technologie. Dus even mijn vragen: - Waarom staat er op Multiplex zenders dat ze IPD ondersteunen, dit zit toch in de ontvanger? - Is het verstandig om in een heli een dubbelsuper ontvanger te zetten? - Bestaan IPD dubbelsuper ontvangers? - Bestaan van den Berg dubbelsuper ontvangers? - Welke technologie is beter om in een elektro heli te stoppen? Dat zijn best veel vragen, maar het lijkt me voor veel mensen interessant...
__________________ Is een vliegtuig... |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2003 Locatie: Groningen Leeftijd: 31
|
IPD is een soort PCM maar dan van multiplex. Als je dus niet weet welke zender je wilt dan moet je ook geen IPD kopen Dubbel super is altijd verstandig. Het is beter ontvangst en in een electro heli soms wel nodig. Van elk type ontvanger bestaan er ook dubbel supers. IPD dus vast ook wel. Berg dubbel super heb ik nog niet gezien. Het beste vindt ik nog steeds een dubbel super PCM van futaba. Het bereik is gewoon beter dan welke andere ontvanger dan ook. Ook PCM is 100% gegarandeerd tik vrij. Zelfs met berg kan er heeeel soms een tikje doorheen gaan. Ik zou ook echt kiezen voor futaba (waarom die waarschijnlijk niet???) met een R148DP. Je hebt dan een kleine lichte ontvanger waar je elke grote heli en groot toestel mee kan vliegen. Hier een linkje naar een berg 8 kanaals 35Mhz met failsafe en hold functies : http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=3277
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Het probleempje is dus dat ik waarschijnlijk geen futaba zender wil gaan kopen maar wat meer voorkeur heb voor multiplex (evo9) of graupner (mx-22). Zoals ik het begreep kan je een IPD ontvanger gebruiken met een normale PPM zender omdat alle fail-safe bewerkingen pas in de ontvanger gebeuren. Aangezien PPM voor alle merken standaard is (in elk geval meer standaard dan PCM) zou het voor een IPD ontvanger niet uitmaken welke zender er tegen praat. Wat ik ook wel eng vindt is dat als bij PCM de storing erg hoop oploopt je model plotseling en zonder waarschuwing niet meer bestuurbaar is. Hoeveel merken zijn er eigenlijk die gebruik maken van 'van den Berg' want ik neem aan dat er ook kwaliteits verschil is tussen die merken, of komen ze voor het grootste deel uit dezelfde fabriek?
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Berg technologie zegt niets over het ontvangst. Berg staat alleen voor de techniek die het signaal filterd. Een fabrikant mag onder licentie van berg een ontvanger bouwen met deze techniek. De fabrikant kan dus zelf kiezen voor het ontvangst gedeelte. Dubbel super zou dus best kunnen maar omdat er filtering in zit is vaak een single conversie al genoeg voor een goed ontvangst. Ik zie dat IPD hetzelfde is als wat bv die hyperion (berg) ontvanger doet. Je moet een failsafe positie instellen op de ontvanger. De zender heeft er dus niets mee temaken
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 16 september 2004 Locatie: Nootdorp Leeftijd: 47
|
Gewoon een dubbel super ontvanger van Graupner of Futaba, die gaan prima werken in je heli. PCM is merkgebonden dus dat kun je dan beter niet doen. Ik weet niet of er IPD dubbel super is of heeft maar voor een E-heli moet je echt een goede ontvanger gebruiken en geen micro-ontvangertje.
__________________ Mustang P51, Calmato Sports, Nova Cuatro, ASH 26 en nog veel meer leuk speelgoed. |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
ik heb toch liever een microtje met signaal filtering dan een grote zonder Wij hebben laatst een test gedaan met het bereik van verschilllende ontvangers. Futaba DS PCM had ruim 50% beter ontvangst dan 1 met berg en een andere dubbel super
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Ik hoop eigenlijk dat er mensen zijn die ervaringen hebben met IPD of bepaalde van den Berg ontvangers, en mij kunnen vertellen dat ik ze juist wel of absoluut niet moet gebruiken...
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 16 september 2004 Locatie: Nootdorp Leeftijd: 47
|
Ik heb met mijn evo9 goede ervaringen met een IPD ontanger, echter gebruik ik hem op een brandstoheli.
__________________ Mustang P51, Calmato Sports, Nova Cuatro, ASH 26 en nog veel meer leuk speelgoed. |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 22 augustus 2002 Locatie: almelo
|
Ik vlieg al bijna 20 jaar met elektro heli's van verschillende merken. Ik heb ongeveer alle soorten ontvangers geprobeerd en voor alle e-heli's groter dan micro formaat is PCM de eerste keuze. El-heli's kennen helaas een groot storings potentieel. Daar zijn verscillende redenen voor aan te wijzen: De motor draait zelden volgas waardoor de motor/regelaar en bedrading meer signaal afstralen. De compacte bouw van een heli maakt dat je zelden de ontvanger ver weg van de stroomvoerende componenten kunt plaatsen. De draaiende metaal en kunststof onderdelen geven vaak aanleiding tot statische ontladingen. Het gevolg is vaak een dusdanig groot achtergrond niveau aan stoorsignalen dat alleen een PCM ontvanger nog een goede signaal overdracht kan garanderen. Overigens is het natuurlijk onzin dat je een zich verergerende storing niet met een PCM ontvanger kunt aan zien komen. De diagnostiek is alleen anders: Bij een ppm ontvanger zal de storing zich uiten in steeds meer ongecontroleerde bewegingen, Bij een toenemende storing zal een PCM heli steeds trager en "plakkeriger" reageren.
__________________ Een dag niet gevlogen is een dag niet geleefd |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
IPD zal steeds trager reageren maar zal wel blijven reageren. PCM valt op den duur uit en dan komt die niet meer terug. Dit ingeval van opbouwende storing. Een groot probleem is de snaar door de staartbuis. Deze kan statische elektriciteit opwekken waardoor de storing steeds erger wordt. Een PPM ontvanger zal gaan tikken en steeds meer tikken zodat je wel moet “landen”. Een IPD zal steeds trager reageren en op den duur pas in failsafe springen. Je merkt dan dat het fout zit. Een PCM blijft het misschien wel langer goed doen maar je merkt dus niet dat er iets fout zit. Pas als hij in failsafe gaat is het echt mis. Helaas komt hij bij een dergelijke storing dan ook nooit meer terug….. Toch zou ik voor PCM gaan voor het goede bereik en 0,0 kans op storing. Dat het iets trager reageert is niet erg, dat merk je zo goed als niet. Ik heb op mijn t-rex ook een DS PCM van futaba De R148DP zonder doosje weegt maar 22 gram. Die 10gram extra heb ik er wel voor over
| | |
| | #12 (permalink) | |
| Citaat:
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano | |
| | |
| | #14 (permalink) | |
| Citaat:
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano | |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Multiplex is ooit als eerste begonnen met het toepassen van een microprocessor in de ontvanger terwijl het GEEN PCM systeem is. Deze processor "keek" naar het binnenkomende signaal en als het niet aan bepaalde voorwaarden voldeed werd het gewoon niet gebruikt. De processor vult dan de "gaten" in met een signaal dat gelijk is aan het laatste wel goed onvangen signaal. Dit systeem is het IPD (Intelligent Pulse Decoding) systeem genoemd. Met dit systeem worden storingen voor het overgrote deel (>99%) zonder problemen buiten de deur gehouden. Toch heeft het kennelijk enkele nadelen want andere merken zijn er niet toe over gegaan dit systeem ook te gaan gebruiken. Misschien dat ook octrooi rechten hier een rol spelen. Peter Berg (niet "van den Berg") is een Nederlander die al lange tijd in de Verenigde staten woont. Hij is ook al heel lang een goede bekende in het modelvliegers kamp. Ook toen hij nog in Nederland woonde heeft hij veel ontvangers ontworpen en gebouwd. Enkele van zijn ontwerp ideeen zijn door de "grote" fabrikanten overgenomen en vindt je terug in vrijwel elke standaard ontvanger. Na zijn pensioenering in de VS is hij weer helemaal begonnen met de modelbouw en heeft hij zich wederom geworpen op de ontvangers. Lange tijd waren de Dubbel Super ontvangers zo ongeveer het beste wat er te krijgen was. Toch hebben deze ontvangers enkele nadelen. Daar kwam bij dat er vraag kwam naar een kleinere ontvanger met als het even kan toch de zelfde eigenschappen (indoor en andere lichte vliegtuigen). Peter ging aan het werk met wat er voor handen was en heeft toen het nu al beroemde "Berg" systeem bedacht. Hoe en wat dit doet heb ik al eens beschreven in een draadje in het Cafe. Je kunt het HIER vinden. Waar jij nu voor moet kiezen hangt helemaal van jezelf af. Ik vlieg met mijn helie's met Futaba dubbel supper PCM ontvangers. Die voldoen voor mij heel erg goed. Het is een verkeerd idee als je denkt dat je geen waarschuwingen krijgt als er storingen zijn. Je merkt het aan het feit dat je heli langzamer gaat reageren op de stuurcommando's. Maar hij gaat niet plotseling alle kanten op zoals met PPM wel mogelijk is. Als er daar storingen binnenkomen kan je heli plotseling naar beneden duiken of steil omhaag gaan. Maar natuurlijk ook de ene of ander kant op wegvallen. Het PCM systeem voorkomt dat omdat verkeerde gegevens niet doorgegeven worden aan de servo's. Wanneer je dus merkt dat je heli langzamer reageerd kan je er vrij zeker van zijn dat er storingen in het spel zijn. Snel naar beneden komen en de heli in de buurt van de zender brengen kan dan de redding zijn van je dure model. Een IPD ontvanger doet iets soortgelijks maar is veel minder geavanceerd. Dit systeem zal dus sneller aan zijn limiet zitten en dan wel helemaal overschakelen op de failsafe. De Berg ontvangers zijn duidelijk beter dan de IPD ontvangers, hun werking lijkt heel erg veel op de werking van de PCM ontvangers. Het grote voordeel van deze ontvangers is dat je ze met elke PPM zender kunt gebruiken. Je zit dus niet vast aan één merk zoals bij PCM wel het geval is. Het enige belangrijke nadeel van de Berg ontvangers is dat ze tot nu toe maar maximaal 6 kanalen hebben. Castle Creations is nu de door Peter Berg gesteunde bouwer van ontvangers met de Berg technologie. In Europa worden ze ook nog gemaakt door MZK. Ook met de toestemming en ondersteuning van Peter Berg. Ik heb een MZK Sexta ontvangertje van Peter gekregen en ben daar al een poosje mee aan het spelen. Hij staat nog steeds niet in een vliegtuig maar ik heb er al van alles en nog wat mee gedaan. Tot nu toe is hij nog niet één keer de fout in gegaan hoe ik hem ook "mishandelde". Ook een mobieltje er pal naast heeft geen enkele invloed op de goede werking van dit hele mooie ontvangertje. Zelfs twee zenders op hetzelfde kanaal doen dit ontvangertje niet van streek raken. Lange tijd is hij zelfs in staat om regelmatig wel de juiste signalen uit de "troep" die hij binnen krijgt te halen. Hierdoor zou het zelfs mogelijk kunnen zijn dat je je model veilig aan de grond kunt krijgen terwijl iemand anders ook op jou kanaal bezig is. Ik ga dat natuurlijk niet met een echt model uitproberen, ik ben wel gek maar niet zo gek. Ik vertel dit hier alleen maar om aan te geven dat dit kleine dingetje heel erg veel in z'n mars heeft en minimaal even goed is als de dubbel super ontvangers, ik denk zelfs beter. Dit is natuurlijk mijn mening, je moet verder aan de hand van alle overige info die je krijgt zelf bepalen wat je wilt en wat je er voor over hebt. Er zit natuurlijk overal een bepaald prijskaartje aan. Succes.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |