![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 26 september 2005
|
Ik heb het volgende probleem met een brushless binnenloper (een soortgelijke als de 3800KV). Zet ik hierop een verbouwde klappropeller van Graupner (dit was een 7x3 en is nu een 5,7x3 geworden), dan laat de motor zich bijna niet meer uitschakelen. Onder een bepaald toerental (half gas) gaat alles goed, maar een keer volgas geven en de motor gaat een eigen leven leiden. Gaat dan draaien op wisselend 50 tot 75% van het vermogen en alle servo's beginnen te klapperen. Doe ik er weer een andere propeller op (Robbe APC 5,5x4,5 of de originele Gunther propeller) dan is alles weer goed regelbaar. De verbouwde Graupner had trouwens wel veel meer stuwkracht. Hoe is het op hol slaan te verklaren en belangrijker: wat is er eventueel aan te doen? Groeten, Aad |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 30 augustus 2002 Locatie: Baarn Leeftijd: 60
|
Waarschijnlijk omdat ze minder toeren draaien .... Regelaar zo kortmogelijk op de motor monteren, en de ontvanger en de antenne zo ver mogelijk uit de buurt van dat tweetal ....
__________________ Na het vliegen is landen een NohohoHOODzaak!! |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Afstand regelaar en motor is ongeveer 15 cm (setje hoorde bij elkaar). Zit in een Easystar en de regelaar zit nu op de rug, boven de vleugel). Ontvanger zit in de cockpit, zo'n 12 cm van de regelaar af. Nog even over het toerental van de propeller: De max. diameter die nog in een Easystar te gebruiken is (zonder te snijden ed.) is ongeveer 14,5 cm (5,7 inch). Gebleken is dat een spoed van 3 inch te weinig is dus. Om nu toch dezelfde stuwkracht te krijgen, wat zou dan een goede propeller keus zijn. Ik moet dus een grotere spoed dan 3 inch hebben. Ik heb veel gehoord over de Graupner Camprop met dezelfde maat als de Gunther (5,5x4,3). Heeft deze Graupner dan zo'n afwijkende vorm van de propeller bladen dat dit veel efficienter is? Ik heb extra stuwkracht nodig om een camera mee te nemen en toch voldoende hoogte te bereiken. Groeten, Aad |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 14 december 2005 Locatie: Leuven
|
Op mijn easy star zit een regelaar van bmi die 45 tot 55 A zou aankunnen. Heb gemeten met de amperetang en trekt 69 A. Regelaar staat ook op de romp (boven de vleugel) en ontvanger in het batterijvak... Heb geen problemen buiten het feit dat mijn Lipo 3200 mAh wat warm wordt. Kan het toestel zelfs laten opstijgen vanop de grond... Ontstoorcondensator gebruikt?
__________________ Leave no man behind |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 25 april 2005 Locatie: Nijmegen Leeftijd: 61
|
Ik vermoed dat het op hol slaan iets te maken heeft met de timing van de regelaar. Die verbouwde prop heeft minder weerstand waardoor de motor meer toeren wil maken, de regelaar kan dit toerental niet bijhouden en raakt van slag. Bij veel regelaars is de timing instelbaar, een beetje experimenteren kan het probleem oplossen.
__________________ < Frank_________________pa0fbk |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
Zoiets had ik ook al gedacht, maar dan zou de motor zonder prop er op toch ook problemen moeten geven, en dat gebeurt niet. De verbouwde klapprop is volgens mij wel zwaarder dan een gewone 6x3. Misschien dat dat de regelaar in de war stuurt, prop wil motor meeslepen?? De regelaar afstellen is mij niet bekend, kan wel wachten op de piepjes voor de rem of zonder rem maar dan houd het wel op. Groeten, Aad |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
ik denk dat je toch in je amperes moet gaan zoeken ik heb geen verstand van vliegtuig propellors maar als ik je problemen zo hoor en dan gekeken vanuit elektrisch aspect regelaar in de war door teveel toeren lijkt me uitgesloten aangezien die het onbelast wel gewoon doet. teveel amperes betekent dat je ontvanger nagenoeg niks meer aan stroom zal krijgen en hierdoor dus raar gaat doen aangezien die 5V nodig heeft en dan in ene misschien maar 3-4V krijgt. hierdoor krijg je falingen in het circuit. wat voor accu gebruik je als ik mag vragen?
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Guest
|
@athvdk Je hebt nergens aangegevenw elke regelaar dat je gebruikt. Kijk eens naar de specs van de regelaar. Ik denk ook dat je BEC het niet aankan. Belangrijk is het om te weten hoeveel cellen je kan hebben voor BEc en met hoeveel je zonder de ingebouwde BEC mag hebben. Daarnaast is het zinvol om te kijken hoeveel servo's eraan kunnen bij welk amperage. |
|
| | #15 (permalink) |
|
Op de regelaar staat 30A standaard en 40A maximaal. Ik gebruik KAN accu's van 7 en 8 cellen NiMH. Ik heb laatst mijn ontvanger vervangen omdat er ergens een storing in zit. Tikken tegen de zijkant liet allerlei servo's en de motor ongecontroleerd draaien. Misschien is dat ook wel de oorzaak van de hele storing. Heb nog niet gevlogen met de andere ontvanger en heb ook de klapprop niet meer geprobeerd. De klapprop gaf de meeste stuwkracht t.o.v. de Robbe 5,5x4,5 en de Gunther. Nu heb ik er een 5,5x4 op van RC Technics en dat bevalt goed. Misschien probeer ik de klapprop nog eens maar die trok wel veel ampere's. De draden werden vrij warm. Deze klapprop heeft wel hele brede bladen t.o.v. de andere propellers. Of dat gunstiger is weet ik niet. Groeten, Aad |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |