Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 24 december 2005, 00:50   #1 (permalink)
riechert
Guest

Standaard Defect Dragonfly board? :(

Hallo,

Al een tijdje last van storingen met mijn FP dragonfly(walkera). Heb net zitten prutsen en ben waarschijnlijk achter gekomen dat het een van de componenten op het board zijn:

Click the image to open in full size.

Als ik tegen dit component aan tik,gaat het lampje aan of uit. En doen de servo's het ook niet meer..

Wie weet waar ik dit onderdeel kan halen? Of wie zou dit voor mij kunnen repareren. Heb zelf niet de beste soldeer kunsten

Mvg Riechert
  Met citaat reageren
Oud 25 december 2005, 20:40   #2 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Dat is het keramisch filter en dat zou kapot kunnen zijn. Deze filters zijn in de betere elektronica onderdelen handel te koop. Zorg echter wel dat je een voldoende nauwkeurige filter koopt. De bandbreedte mag niet groter zijn dan ongeveer 3,5kHz. Er zijn ook filters te koop die een bandbreedte hebben van 5kHz en zelfs 10kHz. Die zijn voor onze ontvangers totaal niet geschikt.
Ik schreef al dat dit filter kapot kan zijn maar het zou net zo goed het kristal kunnen zijn. Dat zit er dicht naast en het kristal is gevoelliger dan het keramisch filter. Als je tegen het filter tikt zou het kristal net zo goed kunnen reageren. Het is simpel te controleren door er even een ander kristal in te steken.
Een ander punt waar je ook eerst nog even naar kunt kijken is of alle punten aan de onderkant wel goed gesoldeerd zijn. Het komt wel eens voor dat een onderdeel niet 100% perfect gesoldeerd is. Door de trillingen of een klap van een crash kan dan de verbinding "los" gaan en problemen veroorzaken.
Overigens raad ik je aan om niet zelf aan de ontvanger te gaan "sleutelen" als je geen of onvoldoende kennis van de elekronica hebt en/of het juiste gereedschap niet hebt. De kans dat je meer kapot maakt dan herstelt is niet denkbeeldig. De ontvanger opsturen naar de servicedienst is dan uiteindelijk toch nodig. Je kunt hem dan beter direct ter reparatie opsturen, dan ben je goedkoper uit.
Oud 25 december 2005, 22:28   #3 (permalink)
riechert
Guest

Standaard

Hallo,

Bedankt voor uw reactie !
Het van er een ander kristal in doen heb ik al geprobeerd.
Kanaal 64 was het, hij werkte gewoon, alleen wel de storingen als ik er tegenaan tikte.
Het houdertje heb ik ook al een keer vervangen door gewoon 2 draadjes.
Maar dat was het ook niet.

Mvg Riechert
  Met citaat reageren
Oud 25 december 2005, 22:28   #4 (permalink)
IJsbrand
Guest

Standaard

Ernst,

Ik vlieg samen met Riechert en heb naar zijn board gekeken, toen ik aan het kristal zat begon alles te storen e.d.

Hebben toen een ander kristal geprobeert wat ook weinig effect had,ben toen verder gaan kijken en kwam toch op dat deeltje uit.

Ze;f heb ik wel de materialen om dit weer te solderen. Maar volgens mij is er nog wel meer kapot aan het board. Riechert heeft besloten om losse regelaars te halen en gyro ,of door te gaan sparen voor een anderen heli.

We gaan het iniedergeval proberen.

Bedankt voor de reactie !

Groeten IJsbrand

[Edit] Riechert is me voor
  Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten