![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 2 september 2002 Locatie: hellevoetsluis/ MCV Voorne Putten Leeftijd: 36
|
ok dit hoort mischien niet bij modelbouw maar ik wil de vraag hier toch stellen ik heb hier een omvormer liggen die een 24 volt ingangs spanning verlaagt naar 12 volt ' het type is een afx model K2412/10. deze wordt gebruikt om een koelkast in een vrachtwagen van stroom te voorzien. het probleem is dat deze omvormer in gebruik echt loeiheet wordt zowarm zelfs dat er na een uur een flinke schroeiplek zat op de ruimte waar hij stond. de koelkast zelf trekt 1,5 ampere ongeveer en de omvormer is berekend op 7 nominaal en 10 piek mijn vermoeden is dat de omvormer het teveel aan spanning bij een lagere stroom niet terug schroeft maar omzet in warmte. kan iemand me vertellen hoe ik dat kan nagaan? en beter hoe ik het kan verhelpen zodat deze toch gebruikt kan worden zonder brand gevaar. alvast bedankt vinze
__________________ Pt40 (crashed), Pete n Poke 40 (ombouw naar electro), Mpx Twinstar 1 (flying), IA58 Pucara(building), Bugatti 100P(building), Hyperion Pipercup(flying), Duine Acrobat (flying) |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 7 januari 2004 Locatie: Prov. Drenthe. Leeftijd: 34
|
Zal hem maar niet meer gebruiken, want dit is absoluut niet normaal. Garantie?, en anders een ander kopen.
__________________ | Traxxas Stampede VXL | DJI F450 Naza| Gens ACE lipo's | TX: T3pk Assan, Spectrum DX3r & Graupner MX-16 HOTT | |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
De meeste van die zogenaamde "omvormers" zijn niets meer of minder dan een spanningsregelaar. De uitgangsspanning wordt simpel begrenst op 12V en de rest van de spanning blijft over de uitgangstransistor(s) staan. Wanneer je stroom gaat gebruiken wordt die "restspanning" vermenigvuldigd met de uitgangsstroom als warmte afgevoerd. Jouw koelkast gebruikt 1,5A, dus wordt er 12V*1,5A=18Watt door de uitgangstransistoren als warmte aan de omgeving afgegeven. Nu is het zaak dat die warmte makkelijk weg kan. Er moet lucht langs de koelplaat (koelpaten) kunnen stromen om die warmte mee te nemen. Onderaan zitten vrijwel zeker een heleboel gaatjes waar koude lucht door naar binnen kan. Bovenaan zullen ook gaatjes of een aantal sleuven zitten waardoor de warme lucht weg kan. Veel mensen denken dat als de bovenkant maar vrij is alles goed gaat. Helaas pindakaas, je moet er dus voor zorgen dat de lucht ook echt kan stromen, dus de gaatjes bovenop EN onderaan moeten vrij blijven. Feitelijk zou je een schakelende voeding moeten hebben. Deze "hakken" de 24V in kleine stukjes en laten daar dan een deel van door om uiteindelijk 12V over te houden. Er wordt heel veel minder in warmte omgezet dus blijft de boel ook veel koeler.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 2 september 2002 Locatie: hellevoetsluis/ MCV Voorne Putten Leeftijd: 36
|
ernst. ongeveer wat ik dacht dus. de omvormer is aan de onderzijde voorzien van gaatjes en aan de rest is 1 groot koel lichaam... deze is het ![]() als je deze omvormer dus zwaarder gaat belasten wordt hij dus eigenlijk gewoon nog warmer? groet, vincent
__________________ Pt40 (crashed), Pete n Poke 40 (ombouw naar electro), Mpx Twinstar 1 (flying), IA58 Pucara(building), Bugatti 100P(building), Hyperion Pipercup(flying), Duine Acrobat (flying) |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Dat klopt, hoe hoger de stroom hoe warmer de koelplaat zal worden. Maar als je er voor zorg dat die warmte weg kan zal je geen brandplekken (meer) krijgen. Maar een schakelende voeding zal toch beter zijn. Maar ja zo iets kost ook wel "wat" meer.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |