![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 26 oktober 2002 Locatie: Antwerp-Brussel-Charleroi
|
Hallo, Kan iemand me eventueel helpen dit onderdeeltje van de Graupner MC10 te identificeren? Het is het onderdeel genaamd "U2". [img=http://img209.imageshack.us/img209/8931/u2crammc108fv.th.jpg] Met dank, Olivier
__________________ mijn webstek : http://users.belgacom.net/TX2TX : leraar-leerling compatibiliteitsproblemen tussen verschillende merken van RC-zenders |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Bij deze zender is de accuspanning verkeerdom aangesloten geweest. Er zijn dan op z'n minst 3 componenten defekt, waarvan eentje in het hoogfrequent deel. Na reparatie gaat de microprocessor daarna pas werken als er een systeemreset is doorgevoerd. Tevens moet de Voltmeter na een reset opnieuw worden geijkt. Geen werk voor de doe-het-zelver, dus info over de benodigde componenten wordt door mij niet verstrekt. Rep. kosten zullen zo'n 25 euro bedragen (excl. btw en porto).
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 26 oktober 2002 Locatie: Antwerp-Brussel-Charleroi
|
Dag Jan, Bedankt in naam van een clublid die dus blijkbaar aan zijn MC10 heeft geknoeid. Duur geknoei, helaas voor hem. Wordt opgestuurd. Olivier
__________________ mijn webstek : http://users.belgacom.net/TX2TX : leraar-leerling compatibiliteitsproblemen tussen verschillende merken van RC-zenders |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 5 maart 2005 Locatie: Tiel
|
Hallo Jan, Toen ik deze thread las dacht ik....aha Mijn MC 10 hield er een paar maanden geleden mee op. Zo dood als een pier, alleen verschenen er soms een paar streepjes op het display. Acculading gecontroleerd, was in orde. Terug naar de winkel gebracht, werd opgestuurd. Na 3 weken was mijn zender weer terug en hij werkte. Op het bonnetje stond iets over een reset. Geen probleem dus, was nog garantie. Wat me sindsdien wel opvalt is dat de zenderaccu al leeg is terwijl net daarvoor het display nog 9,6 volt aangeeft. Bij het laden loopt het voltage volgens het display ook op tot 11,6 volt. Kan het zijn dat de reparateur vergeten is de voltmeter te herijken zoals jij hierboven hebt geschreven ? En moet de zender dan opnieuw opgestuurd worden ? Groetjes, Ad ps : ik ben geen doe het zelver op elektronicagebied |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Beetje lastig om dit vanaf afstand te bepalen: - 11,6 Volt is een normale spanning voor net (langzaam) volgeladen NiCd- en NiMH-accu's. - vanaf 9,6 Volt direkt in elkaar storten is abnormaal en ook gevaarlijk. Een zenderaccu moet pas als leeg worden beschouwd als deze nog zo'n 8,5 Volt afgeeft. Er is dan namelijk nog voldoende tijd over om op het gemak een vliegend model te landen. Misschien is het inderdaad raadzaam om de zender nog een keer op te sturen. Wel vragen of er dan wat meer haast gemaakt kan worden, want als regel worden reparaties binnen 1 week uitgevoerd.
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Hallo Jan, Hartelijk bedankt voor je reactie. Zal het dan maar weer een paar weken zonder zender moeten doen. Wat betreft de reparatieduur heb je trouwens gelijk. De bon nog eens opgezocht en de datum gecontroleerd. Was binnen 4 dagen geretourneerd aan de winkelier Zal hem daar eens voorzichtig op wijzen.Groetjes, Ad |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 4 oktober 2005 Locatie: Hillegom
|
Het getoonde onderdeel is een TA 78L05 F een smd 5V spanningsregelaar evt te vervangen door het niet smd type 78L05, verkrijgbaar bij elke electronica boer. Het smd type is verkrijgbaar bij conrad bestnr 14 28 67-08 kost 50 ct. Hoe weet ik dit allemaal?? zou ik ook de batt. een keer verkeerd om hebben aangesloten? Hoe dan ook na het vervangen van dit onderdeel werkt hij weer perfect. GJ. |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
En de overige twee kapotte componenten heb je dus niet gevonden. Geen prestatie om trots op te zijn. De zender werkt dus niet perfect, maar levert nu op z'n minst een frequentie-afwijking!
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Hallo Jan, Ben vandaag met mijn MC 10 terug geweest naar de modelbouwwinkel. Men is echter niet van plan om de zender opnieuw op te sturen. Hij is al gerepareerd en werkt weer goed. De voltmeting is maar een indicatie en is dus niet zo belangrijk. Men had ook nog nooit van een herijking gehoord Wat nu ? Kan ik de herijking via de computer eventueel zelf doen, of moet er echt binnenin iets ingesteld worden (meetcel) ? Bij mijn oude universeelmeter heb ik die ooit ook zelf vervangen Groetjes, Ad |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Ik verwacht eigenlijk niet dat er wat aan de Voltmeter mankeert. Het lijkt er meer op dat er wat met de accu mis is en dat er een cel beduidend minder capaciteit heeft dan de andere. Met een universeelmeter kun je natuurlijk wel zelf controleren of de Voltmeter de juiste spanning aangeeft. Wel eerst het zenderkristal verwijderen omdat anders hoogfrequent-instraling de meting kan beïnvloeden. Ter info: eindgebruikers kunnen natuurlijk ook altijd zelf apparatuur ter controle aanbieden bij de servicedienst.
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 17 februari 2005 Locatie: Hoogkerk
|
Kijk op de Robbe site, daar staat het adres van de Robbe/Futaba Technische Dienst. Stuur je Zender voor € 5,50 daar heen met een duidelijke omschrijving van je probleem, na reparatie krijg je een rekening per Email, maak het geld over. Wel je eigen adres en emailadres bijvoegen. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |