Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 11 januari 2006, 15:49   #1 (permalink)
Lainke
Guest

Standaard verschil electric en digitale trim?

Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuwe zender en zie bij veel zender dat er bij staat electric trim en bij andere digitale trim, maar wat is hiertussen het verschil.
  Met citaat reageren
Oud 11 januari 2006, 16:20   #2 (permalink)

Skidz's schermafbeelding

Leeftijd: 38
Standaard

De ene trim is een wieltje, de ander een schakelaartje. Het is maar waar je de voorkeur aan geeft. Beide hebben voor- en nadelen, ik geef de voorkeur aan de digitale variant.
Je moet eens foto's bekijken van de zenders, de trim zijn de schuifjes of schakelaars naast en onder de sticks.

Groetjes,

Ton.
Oud 11 januari 2006, 16:23   #3 (permalink)

michel pet's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

de een is analoog de ander digitaal.
de analoge is een schuif en de digi een schakelaar.
Oud 11 januari 2006, 16:32   #4 (permalink)
Lainke
Guest

Standaard

De vraag was bedoelt om het volgende:

De winkelier zei me dat je met een digitale trim de servo to het einde kunt trimmen, dus geheel van links naar recht (al is dit wel nutteloos als je in neutraal stand moet staan), bij mij huidige analoge zender met klikjes kan ik hem soms niet ver genoeg trimmen om men vliegtuig recht te doen vliegen, ik kan dan we de stang korter maken of dergelijk, maar dat vind ik nutteloos omdat het maar een fractie van een milimeter is. Dus met een digitale trim zou ik er dan wel moeilteloos geraken.

Nu wou ik dus weten of dit met een elctrische trim ook het geval is, dat ik ook de servo van het 1 ne punt to het uiterste andere punt kan, of is dit zoals mijn huidige zender ook beperkt?
  Met citaat reageren
Oud 11 januari 2006, 16:36   #5 (permalink)

Tadango's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard

Wat je ook doet, je moet alles op het toestel zo afstellen dat met de trims neutraal de servo nagenoeg in het midden staat en de roeren ook. Als je meer trim nodig hebt dan digitaal of wat dan ook zit je gewoon fout. Beter het probleem aanpakken in plaats van slechte lap middelen
Oud 11 januari 2006, 16:55   #6 (permalink)
Lainke
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tadango
Wat je ook doet, je moet alles op het toestel zo afstellen dat met de trims neutraal de servo nagenoeg in het midden staat en de roeren ook. Als je meer trim nodig hebt dan digitaal of wat dan ook zit je gewoon fout. Beter het probleem aanpakken in plaats van slechte lap middelen
Het probleem is ook dat ik bij 1 vliegtuig van me me zo een stangetje werkt dat je zelf moet plooien, en daar is het moeilijk om die milimeter te veranderen, daarom deze vraag ook.
  Met citaat reageren
Oud 11 januari 2006, 16:59   #7 (permalink)

Tadango's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard

die milimeter kan je wel weg trimmen. Zoniet dan moet je toch eens kijken naar een andere methode van aansturen. Misschien met van die stel busjes voor op de servo hevel? Dan kan je de stuur stang traploos afstellen.
Oud 11 januari 2006, 17:32   #8 (permalink)

Dirk's schermafbeelding

Leeftijd: 60
Standaard

Ouderwetse "analoge" trim, versteld je knuppel intern (dus de potmeter die door je knuppel bedient wordt wordt iets versteld t.o.v. de knuppel zelf ... ) of soms met een extra potmetertje wordt waarde (=posite) van de knuppel potmeter gewijzigd ....

Digitale trim wordt niet meer bij de potmeter/knuppels geregeld maar "ergens" intern in de electronica.
Groote voordeel van digitale trim is dat je het door de zender kunt laten onthouden .... en zelfs per geprogrammeerd model appart ....

Ook is een trim mogelijk over een veel groter bereik dan met analoge trim ....

Een tussenvorm heeft Multiplex op sommige "stoeptegels" trim wordt wel "electronisch" geregeld maar wel via een schuifje ... deze stand wordt ook onthouden, maar je moet deze wel handmatig per model terugzetten (zender dan geeft aan of je goed staat) .....

Grootste voordeel van schuifjes is dat je snel correcties kunt aanbrengen, zeker als de trim meerdere "klikjes" is .....
Oud 11 januari 2006, 18:14   #9 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Bij zowel de elektronische als de digitale trim is het bereik altijd slechts zo'n 20% van de totale servoweg. Als je dus nog verder moet kunnen trimmen heb je een zender nodig met een trim-offset of een andere voorziening waarmee je het nulpunt iets kunt verschuiven. De meeste (of alle?) computerzenders hebben dit wel.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten