![]() |
| | #1 (permalink) | |
| Guest
|
net een zender opgekocht, de X-347 2de hands, en heb een raar defect. om te beginnen, handleiding: http://rchelibase.com/radios/jrx347.pdf heb deze opgekocht samen met nog allerlei dingen, en hij wil ten eerste al niet werken... er werd bij gezegt dat de batterij niet meer goed was, heb deze zender getest met een andere batterij van 9.6 V van graupner, volledig opgeladen en nog geen teken van leven ik stuur een email naar de verkoper met dit defect en deze stuurt het volgende Citaat:
heb dit opgezocht in de handleiding dus maar niets gevonden kan iemand mij helpen of zeggen dat deze zender stuk is? mvg Kevin | |
|
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Je hebt 99,9% kans, dat de Lithium-batterij leeg is. Je kunt dan de zender niet meer activeren. Hopelijk is dit het enige euvel. Als de accu een keer verkeerdom aangesloten is geweest, wordt het problematischer. Je hebt dan zelfs een (geringe) kans, dat een betaalbare reparatie niet meer mogelijk is. Als de accu niet aanwezig is en als ook de Lithium-batterij leeg is, verliest de zender niet alleen alle modelgeheugens, maar ook alle calibratie-waarden. Om deze reden wil de processor dan niet meer opstarten. Na vervanging van de Lithium-batterij en een systeemreset moet dan het serviceprogramma worden doorlopen, waarna de normale werking weer is hersteld. Ik weet niet waar je woont, maar als je met zo'n zender even langskomt bij de servicedienst kan er ter plekke worden beoordeeld of reparatie haalbaar is en wat dit kost. Opsturen kan natuurlijk ook. Onderzoekkosten worden nooit in rekening gebracht, dus als er niets meer mee te beginnen valt kost het je alleen twee keer portokosten.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Guest
|
Ik heb de batterij vervangen, en de batterij elke keer correct aangesloten. Elk keer als ik de zender opzet zie ik iets op de display verschijnen. Maar dan moet je al heel schuin erop kijken op het eerste zicht komt er niets op! De tekens die erop komen zijn volgens mij alle segmenten die gaan branden. ER komt geen leesbare tekst op. Zit daar erges een resetknop aan of een reset methode? Zolang ik iets op het display te zien krijg zal ik hem moeilijk kunne calibreren. Heb enkele spanningen nagemeten (afkomstig van de 9,6v batterij) en die waren in orde. Zichtbaar is er ook geen component die doorgebrand is ofzo... Enige raad? |
|
| | #4 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
|
Shark. Ik heb eens met mijn auto door een kuil gereden, aan een kant dan en daar schrok ik ook wel van want dat ging best hard hoor. Maar mijn display was wel naar de kl-------te hoor van de radio. Misschien een keer gevallen. :P
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Guest
| Citaat:
| |
|
| | #6 (permalink) | |
| Citaat:
Wat de vorige eigenaar opgaf over 'activeren van de computer' is natuurlijk geleuter. Zoiets vind je dan ook niet in een zenderhandleiding terug.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. | |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Guest
|
jup toch al bedankt voor dit, ik vond het al vrij raar om dit te horen dat de computer geactiveerd moest worden, maar ben zelf al naar een winkel geweest waar ze er iets van kennen (maasland is vrij ver van hieruit) en zeiden me dus dat deze stuk zou zijn, de verkoper gaat deze avond terugbellen en hopen dat ik men geld terug krijg.. maar toch al hartelijk bedankt! Kev |
|
| | #8 (permalink) |
| Guest
|
heel toevallig toch het "deffect" teweten gekomen. alles zat goed en op zijn plaats, maar de zekering had slecht contact met de pinnen waartussen hij zat, nu heb ik eerst de zekering erin gedaan en daarna beetje solduur tussen het contact en de zekering gedaan, met gevolg dat deze opeens wel werkt maar hebben ngo een raar probleem gevonden, de batterijen zijn volledig opgeladen, en de zender geeft een spanning van 8.5V aan, ondertussen had ik 10.8V gemeten, nu met de tijd dat ik de zender laat opstaan, stijgt deze voltage op het scherm met 0.1V, en staat nu dus op 9.3V en blijft zo al een lange tijd staan op de display maar de batterijspanning zelf is nu 10.3V.. enig idee wat er aan de hand is? heb helemaal in het begin de 3V batterij in de zender zelf moeten vervangen omdat deze ook niets of niet veel meer leverde.. misschien heeft het iets hiermee te maken? |
|
| | #9 (permalink) |
|
Uiteraard heeft het hiermee te maken. Zoals ik hierboven al ergens aangaf moet de zender opnieuw worden gecalibreerd als de Lithium batterij is vervangen. Niet alleen de Voltmeter, maar ook de knuppels en nog diverse andere waardes en instellingen moeten dan opnieuw geijkt worden. Zoiets kun je niet zelf, de zender zal daarvoor naar de servicedienst moeten.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #10 (permalink) | |
| Guest
| Citaat:
| |
|
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |