![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 24 juni 2004 Locatie: west zeeuws vlaanderen
|
hallo weer iedereen het volgende probleem deed zich zaterdag j.l. voor we waren op zoutelande aan het hellingzweven ik wou met mijn 4 meter bak aan de gang nu had ik alles dus in elkaar gezet, zender aan, ontvanger aan, alles dus goed ik geef het model aan een collega piloot om hem voor mij weg te werpen(valt tegen zo'n 5 kg en in je andere hand de zender) hij neemt dus het model van mij over en toen gingen ongeveer al mijn roeren alle kanten op hmm storing denk je dan(doet ie anders nooit hehe) hup model aan de kant en rijkweite test doen(stom moet je natuurlijk altijd eerst doen maar goed had nog nooit problemen gehad) na 4 meter met ingeschoven antenne weer alle roeren alle kanten uit, dus het model aan de kant met de gedachte dat de ontvanger kapot is nu zondag probeer ik een andere ontvanger en weer het zelfde verhaal volgens mij is dit het probleem: ik vlieg met een hitec eclipse7 als mijn antenne is ingeschoven verdwijnt deze helemaal in de zender haal ik hem er tot de eeste trap uit (dus wel ingeschoven maar behalve de eerste trap) is de storing ver over en kan ik de zender buiten zetten achter in de tuin en het model boven heeft net af en toe last van een missertje niks om je druk over te maken dus zou dit het probleem kunnen zijn of moet ik het toch ergens anders zoeken groet rob |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Kijk eens bij de modelbouw FAQ. Daar heeft Corrien een stukje geschreven dat dit helemaal behandeld. Het stukje vindt je HIER.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
hmm dus eigenlijk moet het gewoon goed gaan ik heb toen wel met een zagi gevlogen zonder problemen af en toe wel een glitch maar dat was bij meerdere volgende keer maar eens proberen maar eerst eens op het veld minder water in de buurt zal ik maar zegen |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Of hij in de zender zit of niet maakt eigenlijk niets uit. Als ik mijn antenne helemaal inschuift steekt er altijd nog één deel buiten de zender. ik moet dus mijn antenne eraf schroeven als ik m'n zender opbergt. Als jij je antenne helemaal inschuift zit hij helemaal in de zender. Die situatie komt dus overeen met mijn antenne helemaal ingeschoven maar nog wel op de zender. Wanner jij één deel uitschuift, wat dan buiten de zender steekt, heb je meer antenne in gebruik dus zal de reikwijdte groter zijn dan bij een helemaal ingeschoven atenne. Maar kijk ook eens in je zender of bijvoorbeels het draadje van de print naar de antenne niet los is.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Bij zenders, waarbij de antenne volledig in de behuizing verdwijnt, moet je altijd 1 segment van de antenne uitschuiven om een eerlijk beeld te krijgen. Als het goed is, staat dit ook in de handleiding. De hoeveelheid signaal, die de zender dan afstraalt is weliswaar even groot als bij een zender, waar je de antenne er op moet schroeven, maar of signalen de ontvanger ongehinderd kunnen bereiken is de vraag. Binnenin de behuizing wordt het hoogfrequent-signaal namelijk nogal afgeschermd door printen, bedrading en geleidende delen van de zenderkast. Als je een Eclipse met de antenne rechtop houdt zit er er eerst een groot massavlak van de voedingsprint en er boven het (ingeblikte) zendermodule tussen antenne en achterwand. Alleen signalen vanaf het bovenste stukje van de antenne kunnen dus vrijelijk de ruimte in. Zoals in de modelbouw-faq al is opgegeven moet je de test eerst eens een keer uitvoeren als alles gewoon goed werkt. Je komt dan niet voor vervelende twijfels te staan op het ogenblik, dat het er op aankomt. Met zo'n 4-meter-knaap moet je natuurlijk een rotsvast vetrouwen hebben in de apparatuur, net zoals in het eigen kunnen. Met knikkende knieën en zweet in de handen wordt het natuurlijk crashen (ook al heb je op dat moment net een ietsie-pietsie meer bereik vanwege die zweet-handjes
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
haha bedankt jan dit is ook al wat ik dacht hoe het precies komt weet ik niet maar bij ons op het veld heb ik meerdere malen een test gedaan en allemaal met bevredigend resultaat ook met deze zwever reeds meerdere malen gevlogen zonder problemen ik denk dat het een combinatie was van verschillende factoren zoals meerdere kanalen in gebruik in de buurt van mijn kanaal en misschien het gebruik van andere ferrietkernen ik heb voor ik ging vliegen andere ferietkernen gewikkeld om de draden van de ailerons en de flaps dus misschien dat dit er ook mee te maken had nogmaals de kist heeft meerdere malen met succes gevlogen maar zoals het gister ging durfde ik het niet aan om te vliegen omdat de kist ietsje te duuur hiervoor is en laat staan de veiligheid bedankt voor jullie antwoorden ps wat zijn nu de beste ferrietkernen want ze zijn verkrijgbaar in met verschillende weerstanden o.i.d. rob |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 25 april 2005 Locatie: Nijmegen Leeftijd: 61
|
Ik vind dit een merkwaardig verhaal, je hebt het steeds over een ingeschoven antenne, zal best, maar dat is niet de bedoeling van de zenderfabrikant natuurlijk. Heb je het probleem ook met uitgeschoven antenne? Als je het zendbereik wil testen, doe het goed, antenne helemaal uitschuiven en lopen......................... Dan heb je wat meer duidelijkheid, niet met ingeschoven antenne testen, dat doe je toch ook niet tijdens vliegen?
__________________ < Frank_________________pa0fbk |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Guest
|
Een serieuze snelle reikwijdte test is met 1 stuk van de antenne uit de zender en dan gaan lopen. Er mag absoluut geen andere modelbouwzender ingeschakeld zijn in de directe omgeving van het model of de te testen zender zijn. Als je dan op 40-50 meter komt zonder al te veel problemen is het goed. Bij electromotoren (borstelmotoren) laat ik die altijd een heel klein beetje lopen.
|
|
| | #13 (permalink) | |
| Guest
| Citaat:
| |
|
| | #14 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2003 Locatie: Groningen Leeftijd: 31
|
met een goede dubbel super pcm haal je de 400 meter met ingeschoven antenne
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| | #15 (permalink) |
|
aha dat zou er ook wel mee te maken hebben ik vlieg normaal gewoon alleen op het veld en dan heb ik totaal geen problemen met de reikweidte nu waren er een zender of 4 ingeschakeld dus dat zou er ook wel mee te maken hebben normaal kon ik ook een roteind lopen met ingeschoven antenne(dus helemaal in de zender geschoven) zaterdag dus niet bij 4 meter ging het al mis als ik toen het eerste deel uitgeschoven zou hebben zou alles waarschijnlijk goed geweest zijn maar goed beter veilig aan de grond blijven als een grote crash met misschien zeer vervelende gevolgen volgende keer beter ps heb nog heel de gebruiksaanwijzing gelezen van de zender maar er staat niks over in dat je de antenne bij een test het eerste deel moet uitschuiven heb de zender wel even opengemaakt en inderdaad, de antenne zit helemaal opgesloten tussen printplaten enz alleen het puntje niet bedankt |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |