Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 15 januari 2006, 13:45   #1 (permalink)

Standaard zendbereik testen

hallo weer iedereen

het volgende probleem deed zich zaterdag j.l. voor
we waren op zoutelande aan het hellingzweven
ik wou met mijn 4 meter bak aan de gang
nu had ik alles dus in elkaar gezet, zender aan, ontvanger aan, alles dus goed

ik geef het model aan een collega piloot om hem voor mij weg te werpen(valt tegen zo'n 5 kg en in je andere hand de zender)
hij neemt dus het model van mij over en toen gingen ongeveer al mijn roeren alle kanten op
hmm storing denk je dan(doet ie anders nooit hehe)
hup model aan de kant en rijkweite test doen(stom moet je natuurlijk altijd eerst doen maar goed had nog nooit problemen gehad)
na 4 meter met ingeschoven antenne weer alle roeren alle kanten uit, dus het model aan de kant met de gedachte dat de ontvanger kapot is

nu zondag probeer ik een andere ontvanger en weer het zelfde verhaal

volgens mij is dit het probleem:
ik vlieg met een hitec eclipse7
als mijn antenne is ingeschoven verdwijnt deze helemaal in de zender
haal ik hem er tot de eeste trap uit (dus wel ingeschoven maar behalve de eerste trap) is de storing ver over en kan ik de zender buiten zetten achter in de tuin en het model boven heeft net af en toe last van een missertje
niks om je druk over te maken dus

zou dit het probleem kunnen zijn of moet ik het toch ergens anders zoeken

groet rob
roberco is offline   Met citaat reageren
Oud 15 januari 2006, 13:54   #2 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Kijk eens bij de modelbouw FAQ. Daar heeft Corrien een stukje geschreven dat dit helemaal behandeld.
Het stukje vindt je HIER.
Oud 15 januari 2006, 14:03   #3 (permalink)

Standaard

ja dat stukje had ik allang gelezen

de vraag is eigenlijk om een lang verhaal kort te maken

maakt het uit of bij het testen van het zendbereik de antenne geheel in de zender zit of niet
Oud 15 januari 2006, 14:07   #4 (permalink)
Theo Coenen
Guest

Standaard

Ja. En daarnaast als er dan al enkele zenders direct in de buurt aanstaan dan slaat alles in jou model op tilt.
  Met citaat reageren
Oud 15 januari 2006, 14:32   #5 (permalink)

Standaard

hmm dus eigenlijk moet het gewoon goed gaan
ik heb toen wel met een zagi gevlogen zonder problemen
af en toe wel een glitch maar dat was bij meerdere
volgende keer maar eens proberen maar eerst eens op het veld
minder water in de buurt zal ik maar zegen
Oud 15 januari 2006, 14:34   #6 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Of hij in de zender zit of niet maakt eigenlijk niets uit. Als ik mijn antenne helemaal inschuift steekt er altijd nog één deel buiten de zender. ik moet dus mijn antenne eraf schroeven als ik m'n zender opbergt. Als jij je antenne helemaal inschuift zit hij helemaal in de zender. Die situatie komt dus overeen met mijn antenne helemaal ingeschoven maar nog wel op de zender.
Wanner jij één deel uitschuift, wat dan buiten de zender steekt, heb je meer antenne in gebruik dus zal de reikwijdte groter zijn dan bij een helemaal ingeschoven atenne. Maar kijk ook eens in je zender of bijvoorbeels het draadje van de print naar de antenne niet los is.
Oud 15 januari 2006, 15:21   #7 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Bij zenders, waarbij de antenne volledig in de behuizing verdwijnt, moet je altijd 1 segment van de antenne uitschuiven om een eerlijk beeld te krijgen. Als het goed is, staat dit ook in de handleiding. De hoeveelheid signaal, die de zender dan afstraalt is weliswaar even groot als bij een zender, waar je de antenne er op moet schroeven, maar of signalen de ontvanger ongehinderd kunnen bereiken is de vraag. Binnenin de behuizing wordt het hoogfrequent-signaal namelijk nogal afgeschermd door printen, bedrading en geleidende delen van de zenderkast. Als je een Eclipse met de antenne rechtop houdt zit er er eerst een groot massavlak van de voedingsprint en er boven het (ingeblikte) zendermodule tussen antenne en achterwand. Alleen signalen vanaf het bovenste stukje van de antenne kunnen dus vrijelijk de ruimte in.

Zoals in de modelbouw-faq al is opgegeven moet je de test eerst eens een keer uitvoeren als alles gewoon goed werkt. Je komt dan niet voor vervelende twijfels te staan op het ogenblik, dat het er op aankomt. Met zo'n 4-meter-knaap moet je natuurlijk een rotsvast vetrouwen hebben in de apparatuur, net zoals in het eigen kunnen. Met knikkende knieën en zweet in de handen wordt het natuurlijk crashen (ook al heb je op dat moment net een ietsie-pietsie meer bereik vanwege die zweet-handjes ).
Oud 15 januari 2006, 15:53   #8 (permalink)

Standaard

haha bedankt jan

dit is ook al wat ik dacht
hoe het precies komt weet ik niet maar bij ons op het veld heb ik meerdere malen een test gedaan en allemaal met bevredigend resultaat

ook met deze zwever reeds meerdere malen gevlogen zonder problemen

ik denk dat het een combinatie was van verschillende factoren zoals meerdere kanalen in gebruik in de buurt van mijn kanaal en misschien het gebruik van andere ferrietkernen

ik heb voor ik ging vliegen andere ferietkernen gewikkeld om de draden van de ailerons en de flaps dus misschien dat dit er ook mee te maken had

nogmaals de kist heeft meerdere malen met succes gevlogen maar zoals het gister ging durfde ik het niet aan om te vliegen omdat de kist ietsje te duuur hiervoor is en laat staan de veiligheid

bedankt voor jullie antwoorden

ps wat zijn nu de beste ferrietkernen want ze zijn verkrijgbaar in met verschillende weerstanden o.i.d.

rob
Oud 15 januari 2006, 23:00   #9 (permalink)

athvdk's schermafbeelding

Standaard

Je moet ook oppassen met GSM masten in de buurt. Dan gebeuren er ook hele onverwachte dingen met je vliegtuig.

Groeten, Aad
athvdk is offline   Met citaat reageren
Oud 16 januari 2006, 01:50   #10 (permalink)
fbk

fbk's schermafbeelding

Leeftijd: 61
Standaard

Ik vind dit een merkwaardig verhaal, je hebt het steeds over een ingeschoven antenne, zal best, maar dat is niet de bedoeling van de zenderfabrikant natuurlijk.
Heb je het probleem ook met uitgeschoven antenne?
Als je het zendbereik wil testen, doe het goed, antenne helemaal uitschuiven en lopen.........................
Dan heb je wat meer duidelijkheid, niet met ingeschoven antenne testen, dat doe je toch ook niet tijdens vliegen?
Oud 16 januari 2006, 07:51   #11 (permalink)
Theo Coenen
Guest

Standaard

Een serieuze snelle reikwijdte test is met 1 stuk van de antenne uit de zender en dan gaan lopen. Er mag absoluut geen andere modelbouwzender ingeschakeld zijn in de directe omgeving van het model of de te testen zender zijn. Als je dan op 40-50 meter komt zonder al te veel problemen is het goed. Bij electromotoren (borstelmotoren) laat ik die altijd een heel klein beetje lopen.
  Met citaat reageren
Oud 16 januari 2006, 10:15   #12 (permalink)

Jan Vos's schermafbeelding

Standaard

@Theo Als je nog verder komt met die ingeschoven antenne, hoe zit het dan met de ontvangst.
Ik doe dit op het water geleid dat misschien beter als met een toestel in de lucht.
Jan Vos is offline   Met citaat reageren
Oud 16 januari 2006, 10:42   #13 (permalink)
Theo Coenen
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Vos
@Theo Als je nog verder komt met die ingeschoven antenne, hoe zit het dan met de ontvangst.
Ik doe dit op het water geleid dat misschien beter als met een toestel in de lucht.
Hoe verder des te beter. Ik heb sets erbij die meer dan 100 meter halen op die wijze.
  Met citaat reageren
Oud 16 januari 2006, 10:59   #14 (permalink)

Tadango's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard

met een goede dubbel super pcm haal je de 400 meter met ingeschoven antenne De meesten doen inderdaad 50-100. Wij testen dit altijd wel met een andere zender in de buurt. Vaak staan er mensen 5 - 10m verder te vliegen en dat geeft weinig problemen. Het is niet alleen de zender die een goed bereik moet hebben, ook de ontvanger moet selectief genoeg zijn om geen andere signalen op te pikken. Dit hebben we al eens meegemaakt Alleen de zender behorende bij het model was geen probleem. Zet en een andere aan en de servo's werden aardig onrustig. Dat kan ook door een slecht kristal komen.
Oud 16 januari 2006, 11:10   #15 (permalink)

Standaard

aha dat zou er ook wel mee te maken hebben
ik vlieg normaal gewoon alleen op het veld en dan heb ik totaal geen problemen met de reikweidte
nu waren er een zender of 4 ingeschakeld dus dat zou er ook wel mee te maken hebben

normaal kon ik ook een roteind lopen met ingeschoven antenne(dus helemaal in de zender geschoven)
zaterdag dus niet
bij 4 meter ging het al mis
als ik toen het eerste deel uitgeschoven zou hebben zou alles waarschijnlijk goed geweest zijn

maar goed beter veilig aan de grond blijven als een grote crash met misschien zeer vervelende gevolgen
volgende keer beter

ps heb nog heel de gebruiksaanwijzing gelezen van de zender maar er staat niks over in dat je de antenne bij een test het eerste deel moet uitschuiven
heb de zender wel even opengemaakt en inderdaad, de antenne zit helemaal opgesloten tussen printplaten enz
alleen het puntje niet

bedankt
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten