Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 17 januari 2006, 00:12   #1 (permalink)

athvdk's schermafbeelding

Standaard Storing door GSM-zendmasten, oplossing Berg technologie?

Ik heb met mijn Simprop ontvanger (35 Mhz, kanaal 73) last van storingen die veroorzaakt worden door GSM-zendmasten.
Ik vraag mij af of een Quatra ontvanger met Berg technologie hier een afdoende oplossing voor kan zijn?
De zender die ik gebruik is een Simprop (op leeftijd).

PS Ik kom soms (onbedoeld) in de buurt van die zendmasten omdat ik luchtfoto's van een bepaald gebied wil maken. En omdat die masten tegenwoordig overal op geplaatst kunnen zijn (ook boerensilo's bijvoorbeeld) heb je weleens onverwacht storing uit die hoek.

Groeten, Aad
athvdk is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2006, 00:40   #2 (permalink)
fbk

fbk's schermafbeelding

Leeftijd: 61
Standaard

Hoe weet je zo zeker dat de storing door de GSM masten komt? Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, de frequentie van GSM is ongeveer 50x hoger dan je RC besturing. Het is bijna onmogelijk dat je hier last van zal hebben, wellicht heb je een ander probleem met de besturing.
Oud 17 januari 2006, 00:57   #3 (permalink)

Standaard

Als ik in een bepaalde gebied kom (te dicht bij zo'n mast) dan gaat het helemaal mis.
Ook als ik mijn mobieltje dicht bij de ontvanger houd (oude Simprop ontvanger) en een nummer bel dan gaat ook alles als een gek te keer.

Daarom dacht ik de oplossing ten eerste in een andere ontvanger te zoeken en dan meteen eentje met Berg technologie (Quatra bijvoorbeeld).

Groeten, Aad
Oud 17 januari 2006, 07:37   #4 (permalink)
Theo Coenen
Guest

Standaard

Doe diezelfde test eens met een goede willekeurige nieuwe zender en ontvanger. Volgens mij klopt jou ontvanger niet meer helemaal en lijkt mij een bezoekje aan de service dienst zeer aan te bevelen.
  Met citaat reageren
Oud 17 januari 2006, 12:56   #5 (permalink)

Jan Vos's schermafbeelding

Standaard

Hoe verklaart men dan als je een Transistor Radio aan hebt staan deze gestoord wordt door een GSM Telefoon.

Hoe verklaard men als ik met een Portofoon op de 70 cm een Basis Station niet meer kan bereiken en als ik bij die Zendmast ga staan het Basisstation mij wel weer ontvangt.

Dat een Zender en Ontvanger om de tig jaar afgeregeld mogen worden
is bekend heb daar al even naar geinformeerd.
Het was mij jaren geleden al eens door een Zendamateur verteld om dit om de paar jaar te doen.

Trancievers ( voor de leken dit zijn Zend Ontvangstinstalaties ) verlopen ook waar wij mee werken dus ook.

Maar je kan rare mengproducten krijgen.

Als je meerdere Kristallen hebt, probeer eens op een andere Frequentie Kanaal.
En dan niet het kanaal er naast maar veel kanalen.

HF ( Hoog Frequent ) bewandelt rare wegen ik ben helemaal niet zo blij met al die Zendmasten vooral die op 2400 Ghz je stopt je hoofd toch ook niet in de Magnetron.

Ik kan iemand die woont hier aan de Peizerweg onder die Zendtoren bij het Stadspark ( Dit even voor de mensen die hier bekend zijn ) van KPN, die heeft overal storing op wat niet op de Kabel zit en afgeschermd is.
Jan Vos is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2006, 14:01   #6 (permalink)

Dirk's schermafbeelding

Leeftijd: 60
Standaard

Alleen al het feit dat vooral oproepsignalen van GSM ook op allerlei niet ontvangst apparatuur waargenomen wordt , hoe vaak hoor je het iritante oproep gereutel door de telefoon (bij je zelf of de tegenpartij), geeft aan dat storingen niets met de zendfrequentie te maken heeft.

In de omgeving van een drukke zender zullen constant oproeppen plaats vinden .....

Het ene apparaat is er wel gevoelig voor en een ander vrijwel gelijk apparaat reageert er totaal niet op ....

En dat geld ook voor mensen mijn moeder 'ontvangt' de laaste maanden een geluid dat haar doet denken aan boren in steen .... (UMTS???) .... 100m verder staan telecommasten....
En ook een klant ervaart DECT, GSM en WiFi als een gesis/geruis ... in iedergeval heel hinderlijk ....
Oud 17 januari 2006, 14:15   #7 (permalink)

Tadango's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard

Ik weet niet wat voor zender je hebt maar Berg lost niet alles op. De storing zal minder worden maar het beste is nog steeds een PCM systeem. voor mijn lucht video model heb ik een easystar maar daar zit wel een dubbel super pcm futaba ontvanger is. Dat is de dikste overkill die je kunt bedenken Hierdoor kan ik wel over vliegen zonder enige zorgen te hoeven maken over storing. Valt alles wel weg dan gaat hij netjes in een voor geprogrammeerde stand. Die sexta en quatra van berg doen dat ook al maar die zullen eerder last krijgen van storing dan een Dubbel super pcm ontvanger.
Oud 17 januari 2006, 18:39   #8 (permalink)

Maarten Zanders's schermafbeelding

Leeftijd: 30
Standaard

een GSM dicht bij je ontvanger houden is geen representatieve test. Er komt zoveel straling uit zo'n ding dat bijna geen enkele elektronische schakeling het uithoudt zonder storingen.
Een Berg ontvanger aanschaffen kan een oplossing bieden. Niet per sé omdat het een Berg is, maar omdat het een nieuwe is. Je apparatuur laten nakijken lijkt me in ieder geval geen slecht idee.
Maarten Zanders is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2006, 18:58   #9 (permalink)

Leeftijd: 42
Standaard

Even opletten dat er geen indianen verhalen komen.

Even wat feiten:
1. Als je al storing hebt door GSM, dan kan dit in uitzonderlijke gevallen door de GSM die stoort op een ZENDER. GSM in de jaszak zit dan vlak bij de zender bak.

2. Als je een GSM zendmast in de buurt hebt: Gefeliciteerd! Doordat de ontvanger van die mast dichtbij staat krijgen de GSMetjes het sein om niet zo te schreeuwen.
Dus: GSM mast dichtbij = zwak zendende GSMs op het veld.

3. Frekentie van GSM is 900 en 1800 mHz. Een zender van een paar watt op een paar honderd meter is wat anders dan "je hoofd in de magnetron".

Om uit te proberen: Bel eens naar een andere GSM die beide in de buurt van een vliegtuig zitten (meter of zo. Niet "in" het toestel. Dit zal geen problemen geven. kan je nagaan op normale afstand.

4. Zendvermogen neemt kwardratisch af met de afstand. 100 keer zo ver is tienduizend keer zo zwak.

Wat wel storing veroorzaakt is mensen die een telefoongesprek proberen te beantwoorden tijdens het vliegen.
Daarom: GSM bij de startkist laten, maar er verder niet paniekerig over doen.
Oud 17 januari 2006, 20:01   #10 (permalink)

Tadango's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard

Nee dat klopt maar een gsm zend mast heeft wel een groot veld om zich heen waardoor het zender signaal wat wordt weggedrukt. Hierdoor krijg je sneller tikken. PCM heeft veel minder last van stoor tikken op het signaal en ook nog eens een fout detectie / correctie. 2 x beter Dubbel super zorgt ook nog eens dat de ontvanger gevoeliger wordt op zijn frequentie dus wordt hij nog een keer beter. Al met al merk je het enorm.
Oud 17 januari 2006, 20:12   #11 (permalink)

Standaard

Harrold schreef :
Citaat:
Als je een GSM zendmast in de buurt hebt: Gefeliciteerd! Doordat de ontvanger van die mast dichtbij staat krijgen de GSMetjes het sein om niet zo te schreeuwen.
Dus: GSM mast dichtbij = zwak zendende GSMs op het veld.
Als je een GSM zendmast in de buurt hebt: gecondoleerd !!
Doordat de zender van die mast ook de GSMetjes die verder weg zijn
tracht te bereiken zal deze behoorlijk "schreeuwen"
Elk nadeel heb z'n voordeel...
of ehh zoiets...

Oeps, Tadango haalde me de woorden (nog voor ik ze uitsprak) uit de mond..
frodo is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2006, 22:18   #12 (permalink)

Standaard

Ik heb niet alle posts gelezen maar ik kan je wel vertellen dat ik dezelfde problemen heb gehad als jij.

EN ik ben een jaar geleden overgestapt naar alleen maar Berg ontvangers (Mzk en Hyperion). Ik heb daarna nooit en nooit meer last gehad van storingen. Never ever. Geen enkele tik.

En dat terwijl wij met onze schuimpjes vliegen op nog geen 1000 meter van zo' n beetje de grootste hoog en laag frequent vervuilers in Nederland : de masten in zenderpark in IJsselsteijn (Ut) PLUS er staat ook nog eens een GSM mast op 400 meter afstand langs de A2.

Click the image to open in full size.

En dat terwijl wij FM/KG/LG/ en MG radio kunnen ontvangen met een Senseo.

Click the image to open in full size.

Stop gewoon met het proberen te analyseren waar je storing vandaan komt. Ik heb ooit MTS Electronica en HTS electrotechniek mogen afronden (met veel hoogfrequent techniek) Ik kwam er niet uit waar nu precies de storing door werd veroorzaakt.

Gewoon kopen die ontvangers en lekker vliegen. ! Kost je bijna niets extra, geeft je een hoop zekerheid.
Oud 17 januari 2006, 23:05   #13 (permalink)
Theo Coenen
Guest

Standaard

Dit lijkt mij in deze context eens goed voor velen om eens door te lezen.
http://www.acteurope.de/html/body_empfanger-abc.html
  Met citaat reageren
Oud 17 januari 2006, 23:34   #14 (permalink)

Leeftijd: 42
Standaard

Worden een hoop zaken behandeld, maar GSM (of "handy" op z'n duits) kom ik niet tegen.

Is een duits onderzoek geweest. Ook via KNVvL site:
http://www.modelvliegsport.nl/civ/gsm.htm
Oud 18 januari 2006, 00:08   #15 (permalink)

Standaard

Dat laatste onderzoek gaat over de invloed van een mobiele telefoon op de zender en ontvanger.

Zou de storing van het mobieltje komen, dan zou deze juist minder moeten zijn als het model hier verder van verwijderd is. Dat geldt in mijn geval dus niet.
Ik heb de storing in de buurt van een GSM zendmast en die heeft volgens mij een groter zend(stoor)vermogen dan een mobieltje.

Groeten, Aad
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten