![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 27 december 2005 Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel Leeftijd: 52
|
Hi Guys, Misschien dat er iemand al eens eerder met het volgende gestoeid heeft. Ik bestuur een SPEED400 /7,2V met een Rokraft 100mP. Zender en ontvanger werken 100% OK. Motor draait ook op 2 Volt gelijkspanning. Trekt op 6V ong. 0,4 Amp. Geheel staat op 6 Volt. Stroom begrenst op 1 Amp. Rokraft is ook programmeerbaar. Alleen geeft de motor een kort gefluit en lijkt net te weinig energie te krijgen om uit zichzelf te starten met draaien. Als je het tandwiel vervolgens met de hand een zetje geeft start de motor met draaien in de opgegeven richting en regelt de Rokraft de hele zwik proportioneel/OK. Geheel gecontroleerd met een lampje, besturing werkt OK. Motorvoeding / Rokraft op 7,2 Volt gezet. Zelfde probleem als boven beschreven op 6 Volt. Nou was dus de bedoeling van die buitensporige aanschaf aan zend en regelapparatuur dat ik de motor van afstand kan besturen. Iemand enig idee wat er hier aan de hand kan zijn. Ik kom niet verder dan de conclusie dat er kennelijk een buitensporig hoge startstroom nodig is. Wat weer niet nodig zou zijn bij pulsbreedte modulatie in de aansturing. Ik zie ook geen hoge startpieken op mijn amperemeter. HELLUP! |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
heb je hem al is geprobeerd direct aan te sturen doormiddel van spanning op de moter te zetten zonder elektronica ertussen waarschijnlijk wat ik vermoed als ik het zo hoor is of de moter te licht voor het werk of hij is kapot. start je de moter onbelast of? want dat haal ik er niet helemaal uit. het zou kunnen zijn dat die vast gerot zit keertje vochtig geweest of... controleer de collector = koolborstels eens. aangezien ik begrijp dat je hem met de hand aan kan draaien neem ik aan dat die niet vast zit. let wel dit moet bij een 400 heel soepel gaan. en zeker geen inspanning nodig voor zijn.
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #3 (permalink) | |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
| Citaat:
Een stroombegrenzing van 1 Ampere is natuurlijk veel te laag voor een Speed400. Daarmee start de motor nooit op. Een stilstaande motor trekt nu eenmaal (kortstondig) een bijna-kortsluitstroom en dat moet de voeding dus ook (kortstondig) kunnen leveren.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. | |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Thanx, Wederom door schade en schande wijs geworden. Het is inderdaad die 1 amp. begrenzing welke de boel verklo....... Heb nu even een 5 Amp. voeding gebruikt. En 't draait als een tierelier. Rest mij nu dus de keuze voor een goede vaaraccu. Ik was eerst van plan om een 1,2 Amp loodaccu te gebruiken. Enig idee of deze voldoende startstroom zal leveren ? |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
voor een 400 zal dit geen probleem mogen wezen
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
1,2Ah is natuurlijk maar een betrekkelijk kleine capaciteit. De accu zal de startstroom ongetwijfeld kunnen leveren, maar de bedrijfstijd blijft beperkt. Niet, dat hiermee problemen zijn te verwachten, maar er wel rekening mee houden, dat een Rokraft 100uP een onderspanningsbeveiliging heeft, die bij circa 5 Volt in werking treedt. Als de motor behoorlijk wordt belast heb je kans, dat deze beveiliging roet in het eten gooit. Bij abrupt vol gas geven wordt dan de motor bijna direkt weer uitgeschakeld. Zeker als de accu nog nieuw is (en uiteraard ook als deze heel erg oud is) zal de inwendige weerstand nog betrekkelijk hoog zijn en zal de spanning daardoor wat sneller instorten.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Ik heb vandaag de romp maar eens in bad gezet. En wat blijkt; Qua gewicht (en gelukkig ook qua ruimte) kan er een zwaardere (letterlijk en figuurlijk) accu in. Die 5V onderspanningsbegrenzing was nieuw voor me. Wordt dus een accukeuze op basis van zo veel mogelijk nuttige ballast. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |