Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 22 januari 2006, 20:33   #1 (permalink)
RogierK
Guest

Standaard Kortsluiting in Zender??

Heren,

Het volgende gebeurde vanmorgen tijdens een wedstrijd van de Micromagic te Uitgeest. Thuis nog even testen en contoleren. Alles werkt en cellen zijn vol. Naar de haven zender (Acoms Techiplus) aan, ontvanger aan (FP-122JE). Hmm... korte klapjes op mijn servos en daarna stilte. Ik dacht eerst dat het mijn ontvanger was, welke misschien door vocht de geest had gegeven. Snel wat verwisseld en toch varen met reserve zender en ontvanger. Verder redelijk gevaren.
Thuis aangekomen, ontvanger geprobeerd met andere zender, werken. Zender dan maar open maken. Onder een van de condensator ligt een wit soot van poeder. Hmm, onder de andere dus niet.

Oorzaak??Maar waarom, zender altijd droog, geladen met Delta Piek lader etc. Is een zender aan leeftijd gebonden??

Deze zender gebruikt, dacht ik, dezelfde printplaatjes als de Graupner
C4X.

Alvast bedankt,
Rogier
  Met citaat reageren
Oud 22 januari 2006, 20:57   #2 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Die witte poeder kan afkomstig zijn van de accu. Één of meerdere cellen kunnen een beetje gelekt hebben. Het electroliet dat er uit is gekomen is gekristaliseerd en dat die witte poeder.
Dit zou er op kunnen duiden dat je accu, of meerdere keren zwaar overladen is. Of de accu is heel erg heet geweest. Of de afdichtingen van de cel(len) zijn bij het solderen te heet geweest en daardoor gesmolten. En misschien ben ik nog wel iets vergeten.
Haal je accu uit de zender en controleer hem heel grondig. Misschien moet je de krimpfolie er wel afhalen om alle cellen te kunnen bekijken. Zie op op meerdere plaatsen van die witte poeder dan zijn er duidelijk meerdere cellen "aangetast". Is het maar op één plaats dan is er één cel aangetast.
Hoe dan ook je kan het beste de accu in z'n geheel vervangen. Ga niet klooien door alleen de aangetaste cel(len) te vervangen, dat is vragen om problemen. Hou het veilig en vervang de hele accu in z'n geheel!
Oud 22 januari 2006, 21:13   #3 (permalink)

Cheeta's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

dit lijkt mij meer klinken als een lekkende condensator aangezien het witte onder zijn condensator ligt,,

is het egt alleen bij de condensator of ligt het op meer plekken?

zoals ernst al zij controleer ook even je accu deze kan ook de boosdoener zijn maar volgens mij werk je op penlites als ik de goede zender voor me heb.

als een batterij kapot is merk je dat vrij snel als die dat witte spul los laat let wel op dat je het goed schoon maakt
Cheeta is offline   Met citaat reageren
Oud 22 januari 2006, 21:17   #4 (permalink)
RogierK
Guest

Standaard

Bedankt voor het antwoord, maar de cellen hebben geen van alle gelekt zo lijkt het. In accucompartiment is het schoon en leeg. Heb even een foto gemaakt (sorry voor kwaliteit), bedoel het gele geval, dacht dat een condensator was.

Vond dat dat het einge was wat er vreemd uit zag.

Click the image to open in full size.
  Met citaat reageren
Oud 23 januari 2006, 09:47   #5 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Foto is niet duidelijk genoeg, maar dit lijkt verdacht veel op oxidatie. Zo ziet in ieder geval een opgedroogde regendruppel er uit! Die blijven altijd aan een pootje van een component hangen. Men neme alcohol en men poetse...
Oud 23 januari 2006, 10:13   #6 (permalink)
RogierK
Guest

Standaard

Schoonmaken dus. Vandaag maar eens verder op onderzoek gegaan en wat blijkt, kristal is overleden en ander kristal wat ik had was ook al dood. Kans dat dat gebeurt. Doe er toch echt geen gekke dingen mee.
  Met citaat reageren
Oud 23 januari 2006, 14:04   #7 (permalink)

Jan Vos's schermafbeelding

Standaard

@Roegier hoe vaak wordt er niet van kristal verwisseld en met koude handen die pootjes aan een kristal zijn heel kwetsbaar.
Ik vind ook dat de fabrikanten dat beter kunnen maken.
Ik had eens een Robbe Luna als je de bakjes erbij kocht waar het kristal in kwam dan was dat een geheel en schoof je deze aan de zijkant in je zender.
Nu heb ik een Robbe Atack voor mijn kleinzoon ook een bakje waar het kristal in zit met dit verschil dat het gat groter is als het bakje.
Je komt niet direkt keurig voor de gaatjes.

En dat was bij die ouwe Luna wel zo.
Jan Vos is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten