![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Guest
|
Heren, Het volgende gebeurde vanmorgen tijdens een wedstrijd van de Micromagic te Uitgeest. Thuis nog even testen en contoleren. Alles werkt en cellen zijn vol. Naar de haven zender (Acoms Techiplus) aan, ontvanger aan (FP-122JE). Hmm... korte klapjes op mijn servos en daarna stilte. Ik dacht eerst dat het mijn ontvanger was, welke misschien door vocht de geest had gegeven. Snel wat verwisseld en toch varen met reserve zender en ontvanger. Verder redelijk gevaren. Thuis aangekomen, ontvanger geprobeerd met andere zender, werken. Oorzaak??Maar waarom, zender altijd droog, geladen met Delta Piek lader etc. Is een zender aan leeftijd gebonden?? Deze zender gebruikt, dacht ik, dezelfde printplaatjes als de Graupner C4X. Alvast bedankt, Rogier |
|
| | #2 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Die witte poeder kan afkomstig zijn van de accu. Één of meerdere cellen kunnen een beetje gelekt hebben. Het electroliet dat er uit is gekomen is gekristaliseerd en dat die witte poeder. Dit zou er op kunnen duiden dat je accu, of meerdere keren zwaar overladen is. Of de accu is heel erg heet geweest. Of de afdichtingen van de cel(len) zijn bij het solderen te heet geweest en daardoor gesmolten. En misschien ben ik nog wel iets vergeten. Haal je accu uit de zender en controleer hem heel grondig. Misschien moet je de krimpfolie er wel afhalen om alle cellen te kunnen bekijken. Zie op op meerdere plaatsen van die witte poeder dan zijn er duidelijk meerdere cellen "aangetast". Is het maar op één plaats dan is er één cel aangetast. Hoe dan ook je kan het beste de accu in z'n geheel vervangen. Ga niet klooien door alleen de aangetaste cel(len) te vervangen, dat is vragen om problemen. Hou het veilig en vervang de hele accu in z'n geheel!
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
dit lijkt mij meer klinken als een lekkende condensator aangezien het witte onder zijn condensator ligt,, is het egt alleen bij de condensator of ligt het op meer plekken? zoals ernst al zij controleer ook even je accu deze kan ook de boosdoener zijn maar volgens mij werk je op penlites als ik de goede zender voor me heb. als een batterij kapot is merk je dat vrij snel als die dat witte spul los laat let wel op dat je het goed schoon maakt
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Foto is niet duidelijk genoeg, maar dit lijkt verdacht veel op oxidatie. Zo ziet in ieder geval een opgedroogde regendruppel er uit! Die blijven altijd aan een pootje van een component hangen. Men neme alcohol en men poetse...
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 17 februari 2005 Locatie: Hoogkerk
|
@Roegier hoe vaak wordt er niet van kristal verwisseld en met koude handen die pootjes aan een kristal zijn heel kwetsbaar. Ik vind ook dat de fabrikanten dat beter kunnen maken. Ik had eens een Robbe Luna als je de bakjes erbij kocht waar het kristal in kwam dan was dat een geheel en schoof je deze aan de zijkant in je zender. Nu heb ik een Robbe Atack voor mijn kleinzoon ook een bakje waar het kristal in zit met dit verschil dat het gat groter is als het bakje. Je komt niet direkt keurig voor de gaatjes. En dat was bij die ouwe Luna wel zo. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |