![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Guest
|
ik heb dus voor men verjaardag een multimeter van "velleman auto ranging" gekregen, en nog wat modelbouwspul. nu men vraag hoe werkt zo'n multimeter? de volts kan ik lezen: 10.8volt van men sanyo pack 8 cellen. maar hoe meet ik de mili ampheres? ik zet hem dus op mA op DC of AC? maar dan meet ik = 0.5 m a terwijl er op men pack 1150 mah staat, klopt dit? ben namelijk vergeten of men batt nu opgeladen is of niet... zal morgen wel eens kijken. maar graag nu even enkele tips en uitleg gevraag over een multimeter, de handleiding helpt me echter niet veel... greets |
|
| | #2 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 7 september 2002 Locatie: eindhoven, El diablo. Leeftijd: 36
|
als je zo op de accu amperes gaat meten is het POEF ! weg zekering in de meter. dat kan alleen als er een verbruiker aanhangt, en dan alleen met de meter in serie van 1 van de voedingdraden. let op bij meer als 10 ampere gloeit heel je meter op en is ie zo kaduuk
__________________ "The secret to heli flying is printed on the bottom of some empty fuel cans, keep looking untill you find one." www.mvsb.nl |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Guest
|
Voltages meet je parallel, dat meet je dus over je motor ene pin op de plus andere pin op de min. Amperes meet je in serie, dus tussen 1 van de draden doen die naar je motor gaat, zet hem wel op DC (Direct Current) gelijksstroom dus. op je accu staat een waarde in mAh dat is capaciteit iets anders dan mA wat stroom is. |
|
| | #5 (permalink) | |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
| Citaat:
AC = Alternating Current = wisselstroom DC = Direct Current = gelijkstroom In modelbouw (bijna) altijd DC want accu's zijn nu eenmaal gelijkspanning. Voor een goede uitleg zou ik met die meter even naar je natuurkunde/fysica leraar stappen.
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • | |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Guest
| Citaat:
M.V.G. Tjeerd | |
|
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
de meter gaf denk ik een zwart venster aan ron zijn haar stond overeind vermoed ik ik heb zelf geen meter opgeblazen maar wel een flinke opdonder gehad van een printplaat waar stroom stond op de buitekant van de printplaat!!! en me vader heeft me meetpennen letterlijk laten smelten
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #8 (permalink) | |||
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
| Citaat:
Citaat:
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • | |||
| | |
| | #10 (permalink) |
| Guest
|
ik heb even gemeten. volts is geen probleem maar als ik ampheres wil met zet ik dus men multimeter in serie met men motor maar er komt niks op... dus dit doe ik: ik heb tussen de regelaar en motor nog 4 pluggen zitten tussen twee van die pluggen (mannelijk en vrouwelijk) doe ik als volgt: mannelijk op men zwarte meetpen en vrouwelijk op men vrouwelijke meetpen... klopt dit? greets |
|
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
heb je de stekker zitten in de A uitgang? meestal duidelijk aangegeven en ook de multimeter staan in de Ampere uitgang 10A! ![]() rode stekker dus in de 10A uitgang (bovenste) zwarte in de com je draait de schijf op de 10A punt precies andersom zoals die nu staat op het voorbeeld
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 25 maart 2010 Leeftijd: 58
|
hallo iedereen! Is er iemand die toevallig de gebruiksaanwijzing heeft van een Top Craft multimeter 5 in 1 , model DMV-AR2402 van 2005? Deze dient om te meten, op te sporen en uit te richten, dus niet om spanning of zo te meten. Ondien iemand dit heeft, zou je me dan aub een kopie van de gebruiksaanwijzing willen doorsturen? Ik heb zo'n toestel "geërfd", maar er zit geen gebruiksaanwijzing meer bij... hartelijk dank bij voorbaat! |
| | |
| | #13 (permalink) | |
| Lid sinds: 30 augustus 2002 Locatie: Baarn Leeftijd: 60
| Citaat:
"self-explaining" zijn ... in de gebruiksaanwijzing staat niet veel meer van wat (maar niet hoe) hij kan meten en hoe je de batterij moet vervangen ...
__________________ Na het vliegen is landen een NohohoHOODzaak!! | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |