![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) |
| Lid sinds: 3 augustus 2004 Locatie: Leiden Leeftijd: 30
|
Ahem, ik had inderdaad een foutje gemaakt door C1 verschoven op de pcb te solderen waardoor hij geen contact maakte met de gnd. Inmiddels is hij wel goed gemonteerd en krijg ik een mooier trigger signaal. De neergaande flank is mooi stijl, maar de top ligt nog steeds rond de 1V, en de 4015 geeft hierdoor nog geen output. Weer zo'n vreemd probleem....
__________________ Is een vliegtuig... |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Basis van Q1 aan massa leggen. Hoe hoog komt dan de spanning op de collector? Nog steeds 1 Volt -> 4015 is stuk of er zit nog een foutje op de print. Wel 5 Volt -> Q1 wordt te kort uit geleiding getrokken. Spanning op de basis controleren, moet minder dan 0,6 Volt worden bij logische 0, zo nodig afklemweerstand van basis naar massa monteren (10k à 47k).
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #18 (permalink) |
|
ik heb de trigger schakeling even los opgebouwd op een breadboard, en nog steeds ligt de top rond de 1V. Als ik de basis aan de gnd leg dan is de spanning van de collector wel 5V, de collector is dus ontkoppeld van de 4015. Op de basis van Q1 komt de ppm pulstrein binnen waarvan 'hoog' 0,6V is. Als ik voor de zekerheid een weerstand van 10k tussen de basis en de ground zet, dat wordt de collector van Q1 niet hoger, maar de neergaande flank wordt wel minder steil ik snap er inmiddels nog weinig van...
| | |
| | #20 (permalink) |
|
JAA!! eindelijk eens een goed trigger signaal. Ik had al eens 100k genomen voor R2 maar dat deed ook niets, 10k is wel een goede waarde. Ik krijg nu een hele mooie zaagtand te zien! Alleen nog geen signaal uit de 4015, maar daar kijk ik morgen wel weer naar. Bedankt!!!
| | |
| | #21 (permalink) |
|
Nou, ik heb eens een paar dagen geexperimenteerd met de 4015 en ook een 74hc164 als shift register, maar ik kan geen output krijgen uit beide ic's. Ik krijg het mooiste trigger signaal als ik voor R2 24K neem, uitgeprobeerd mbv een potmeter. Maar ik denk dat beide shift registers de trigger niet snappen als een opgaande flank.
| | |
| | #22 (permalink) |
|
Raar, de schakeling behoort te werken, zoals in het schema is opgegeven. Je hebt dan uiteraard alleen nog maar de eerste 4 kanalen. Ook raar is, dat de r-c-tijd eigenlijk niet klopt, maar dit is van later zorg. Allereerst is het natuurlijk geen triggersignaal, maar de data, die in dit geval aan het eerste schuifregister in de CD4015 wordt aangeboden. Belangrijk is daarbij, dat de kleine zaagtandjes beduidend lager liggen dan een logische 1 en dat is bij een CD4015 eigenlijk max. 1/3 Vdd. Ook belangrijk is, dat de grote zaagtand beduidend groter is dan een logische 0 en dat is minimaal 2/3 Vdd. Op deze manier heb je alleen een logische 1 op de data-ingang aan het eind cq. bij het begin van de pulstrein. Dan het kloksignaal. Hiervoor geldt precies hetzelfde. Het nulniveau van de pulstrein moet voldoende laag zijn (< 1/3Vdd) en de modulatiepulsen voldoende hoog liggen (> 2/3Vdd). Tenslotte moet uiteraard de master-reset aan massa liggen. Als je een HEF4015 hebt is het zgn. onzekerheidsgebied wat kleiner. De drempel ligt hier als regel zeer dicht in de buurt van 1/2Vdd.
| | |
| | #23 (permalink) |
|
Ik merkte dat ik een foutje had gemaakt in de beschrijving van het ppm signaal, in de afbeelding vorige pagina had ik die getekend als beginnend laag. Dit moet uiteraard beginnend hoog zijn. Als ik dit signaal in de simulator stop doet ook in de simulatie van de schakeling de 4015 helemaal niets...
| | |
| | #24 (permalink) | |
|
De remedie daarvoor staat ook op de vorige pagina: Citaat:
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. | |
| | |
| | #25 (permalink) |
|
Nou ik heb er een inverter voor geplaatst en er gaat een prachtig geinverteerd ppm signaal en een goed data signaal in de 4025 (of 74hc164) maar er komt niets uit. ik heb het wel weer gehad met die analoge elektronica, ik gebruik wel een microcontroller. Ik heb inmiddels al veel te veel uren besteed aan deze minder prettige schakeling. Maar wel bedankt voor de hulp!
| | |
| | #26 (permalink) |
|
Jammer hoor! Vooral omdat het niet eenvoudiger kan dan deze oplossing. Er hoeft tenslotte slechts één r-c netwerkje te kloppen en voor de rest is het een kwestie van op-de-juiste-tijd-en-plaats nulletjes en eentjes aanbieden. Als er ergens nog een ppm-ontvanger beschikbaar is, kan het ook hierin worden afgekeken. Bijna zonder uitzondering gebruiken fabrikanten wel een variant op dit schema. Als er nog oudgedienden binnen de modelbouwvereniging zijn kun je ze eens vragen naar de jaargang 1984 van Hobby Bulletin (jan. + mrt. + sept). Hierin heb ik ooit een zelfbouw fm-ontvanger gepubliceerd, waarin na de pulsvormer een CD4017 als decoder-ic werd gebruikt. Hiervoor waren slechts 3 extra componenten benodigd. Zo'n schakeling kostte trouwens pas echt zeeën van tijd, waarbij de knokpartij tegen de logica in de eigen bovenkamer meerdere maanden heeft geduurd. Wél uitermate leerzaam en uitermate tevredenstellend als het dan uiteindelijk lukt!
| | |
| | #27 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Boxed, Welk IC gebruik je? als je de 74HC164 gebruikt heb je een probleem. Dat IC is hier NIET geschikt voor! Dit komt doordat het een veel LAGER 0 niveau heeft dan de "normale" CMOS IC's. Zelfs die kleine zaagtandjes worden dan nog als een "1" gezien. Wanneer je een "echte" 4015 gebruikt MOET het werken. Ik heb het hier even op een proef plankje geprobeerd en het werkt prima. Als het toch niet werkt moet je eens goed kijken of je niet ergens een vergissinkje hebt gemaakt met de waarde van een weerstand of condensator. Heb je misschien een oranje ring op een weerstand voor rood aangezien? Een nulletje meer of minder heeft al een groot effect. Ook kan je snel een vergissing maken met de waarde van een condensator. Er zijn zo veel mogelijkheden om daarvan de waarde op te geven! Er kan 10n op staan maar ook 103, zelfs 0.01u is mogelijk.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |