Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 30 januari 2006, 10:21   #1 (permalink)
bono
Guest

Standaard koeler voor bij het laden.

Hallo beste modelbouw forum bezoekers.

Ik heb een probleempje.
Bij het laden van mijn accu's (Ni-MH, 3300mah) worden ze na verloop van tijd wel erg warm.
nu zet ik simpel thuis een ventielator erop maar het probleem geld ook in de pits bij de club waar ik rijd.

Nou zie ik mensen die hebben 1 of 2 kleine ventielatortjes in een blok ingebouwd waar ze dan hun accu's opleggen.

Hoe kom ik aan deze ventielatortjes. komen die uit pc's ofzo?
En hoe wat heb ik nodig om deze op te bouwen (adapters, vervormers etc?)???????

graag jullie reactie hierop.

Groeten Bono
  Met citaat reageren
Oud 30 januari 2006, 11:11   #2 (permalink)

perk's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

die ventilators kunnen uit een PC komen maar je kan die gewoon ook kopen in de electronica winkel (of conrad ofzo), kostprijs misschien 5-10 Euro, nog niet.

er is zoveel keus in die dingen... ongelofelijk. Je kan de diameter kiezen die je het beste uitkomt en de kwaliteit/geluidniveau en stroomverbruik dat je wil. Hier waarschijnlijk niet echt relevant.

Soms worden de accu's in een PVC buis gelegt met hier een ventilator langs 1 kant. (diameter afhangkelijk van de PVC buis)

als je ventilatoren koopt van 12 V DC - dan kan je ze gewoon op de autoaccu of stroombron voor je computerlader op 12V DC hangen.

Er zijn ook ventilatoren op 220V AC direct.

Patrick
Oud 30 januari 2006, 11:30   #3 (permalink)

Tadango's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard

precies. Oude pc's slopen of even lang de electro boer of pc winkel. Het helpt enorm Ook helpt het beter om de lucht uit de buis te zuigen ipv het erin te blazen.
Oud 30 januari 2006, 11:52   #4 (permalink)

Standaard

mij hebben ze altijd verteld dat je niet mag koelen tijdens het laden omdat je dan je laadproces verstoort. en je lader dan niet weet wanneer je cellen vol zijn.
Je mag wel koelen na het vliegen/rijden/varen.

Kris
Oud 30 januari 2006, 11:56   #5 (permalink)

Tadango's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard

onzin, de laadspanning is haast niet afhankelijk van je temperatuur. Hoe koeler de accu's hoe beter.

Het beste is altijd nog een lader met inflex laadmethode. Dan worden je accu's op het laatste stukje juist niet warm.
Oud 30 januari 2006, 15:56   #6 (permalink)

Cheeta's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

tadango je maakt 1 fout,,

je koeling raakt nooit elk vlak overal 100%.. dus je krijgt temperatuur verschillen in de cellen zelf

en dat is dus wel fout

laad liever met gewoon wat minder A als cellen te heet worden betekent het dat ze het niet aan kunnen dus gewoon een tandje lager en je cellen gaan veel langer mee

hoe warmer de cel hoe meer die protesteert tegen jouw handelingen..
Cheeta is offline   Met citaat reageren
Oud 30 januari 2006, 16:29   #7 (permalink)

Wartexx's schermafbeelding

Leeftijd: 21
Standaard

bij laden met een temp. afslag kan het wel fout gaan!
zelf heb ik ook een koeler maar dat is meer voor na het rijden/vliegen
Oud 30 januari 2006, 22:54   #8 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tadango
onzin, de laadspanning is haast niet afhankelijk van je temperatuur. Hoe koeler de accu's hoe beter.

Het beste is altijd nog een lader met inflex laadmethode. Dan worden je accu's op het laatste stukje juist niet warm.
Daar maak je een capitale fout Tadango. De laadspanning is wel degelijk afhankelijk van de temperatuur! Als de temperatuur omhoog gaat zal de celspanning ook omhoog gaan en gaat de celspanning omlaag als de temperatuur omlaag gaat.
Maar als je een accu op de juiste manier laad zal hij niet heet worden, hooguit handwarm! Wordt je accu heet tijdens het laden dan laad je dus met een (veel) te hoge laadstroom. Dat is niet erg efficiënt want als je met een erg hoge laadstroom gaat laden zal niet al die stroom door de chemische reakties opgeslagen kunnen worden. De stroom die niet opgeslagen kan worden zal in warmte omgezet worden en werkt dus niet mee aan het laden van de accu, alleen aan het "opstoken" van de accu.
Dus ga met een lagere stroom laden, de accu zal veel minder warm worden en het is zelfs mogelijk dat de laadtijd niet eens zo gek veel langer zal worden. Ook zal je meer energie in de accu kunnen krijgen dus kan je mogelijk zelfs langer vliegen.
Denk maar even aan een glas bier of cola. Als je dat te snel vol wilt schenken zal je een glas met een klein laagje vloeistof hebben en een hele dikke laag schuim. Je moet dan even wachten voor je er meer bij kunt schenken. Ondanks dat je snel schenkt zal je nog best even bezig zijn om het glas netjes vol te krijgen.
Iemand die langzaam schenkt zal veel minder schuim krijgen. Hij kan rustig doorschenken en het glas rustig vol krijgen. Hij zal veel minder verliezen hebben want er gaat nauwelijks of geen schuim over de rand en loopt weg. Uiteindelijk zal de schenktijd (laadtijd) van die langzame schenker misschien wel eens korter kunnen zijn en hij krijgt meer in het glas met minder verliezen.
Het laden van NiCad en NiMH accu's kan je behoorlijk goed vergelijken met het inschenken van een glas bier of cola.
Oud 30 januari 2006, 23:09   #9 (permalink)
Pjotrrr
Guest

Standaard

Voorheen ook zo'n koeltunnel gebruikt in hoge stroom EDF toepassingen, toen nog die gouwe ouwe NiMH cellen.
De koeltunnel werd echter alleen gebruikt om het hete pakket NA de vlucht weer af te koelen zodat het weer sneller aan de lader kon...
Een pakket mag tijdens het laden hooguit aan het einde flink warm worden maar niet tijdens het grootste deel van het laadproces, de koeler werd dan ook niet tijdens het laden gebruikt.
  Met citaat reageren
Oud 31 januari 2006, 08:21   #10 (permalink)

zinnia's schermafbeelding

Leeftijd: 60
Standaard

Bono, GP gebruikt in zijn snelladers een ventilator, dus fout is het niet. Als je geïnteresserd bent in kleine PC ventilators, ik heb ze nieuw liggen, stuur dan een mail of PB.
Oud 31 januari 2006, 08:47   #11 (permalink)

Roelof's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

Ik heb als standaard voor mijn auto een grote PC ventilator die precies onder de accu's zit. Ik merkte met een gekoeld laadproces dat de accu iets beter presteert en laad daarom ook niet meer zonder.
Oud 31 januari 2006, 09:26   #12 (permalink)

Leeftijd: 36
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roelof
Ik merkte met een gekoeld laadproces dat de accu iets beter presteert en laad daarom ook niet meer zonder.
met NiMh merkten we net het omgekeerde, als ze warm in het toestel gaan, presteerden ze beter. Dus ipv te koelen tijdens het laden, verwarmen we. Ik doe wel geen uitspraken over de levensduur van de cellen. Ik weet nu wel dat ik Ernst grijze haren bezorg, en ik geef dit ook niet mee als een gouden tip, gewoon een vaststelling.
Oud 31 januari 2006, 10:51   #13 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Veel laders hebben uiteraard een ingebouwde koeler. Deze is om de lader te koelen, niet de accu's. Dit zijn als regel 12 Volt ventilatortjes, die je ook in pc's tegenkomt.

Of accu's bij wedstrijden beter presteren als ze warm zijn wil ik best wel geloven. Het tegendeel trouwens ook. Ik heb er dus geen ervaringen mee.

Wat ik wel zeker weet is, dat warmte-ontwikkeling betekent dat de laadstroom niet meer wordt omgezet in nuttige energie, tenzij je je accu's ook als handwarmer gebruikt. Daarnaast gaan warm worden en een dalende accuspanning hand in hand. Een lader met delta peak gebruikt de (dalende) spanning als afslag-criterium. Beinvloed je de temp. van de accu, dan beinvloed je dus ook de spanning en dus ook de delta peak afslag. De lader zal dus als regel later afslaan. Dat kost in ieder geval levensduur. Ook bij inflex-laders zal trouwens de afslag wat later plaatsvinden.
Oud 31 januari 2006, 13:34   #14 (permalink)

Leeftijd: 36
Standaard

De accu's werden gewoon geladen, en daarna in een "oventje" opgewarmd. En zo in het model.
Oud 31 januari 2006, 23:00   #15 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kurt
De accu's werden gewoon geladen, en daarna in een "oventje" opgewarmd. En zo in het model.
Ik kan het me zo moeilijk voorstellen dat dit een verbetering oplevert. Als je nu zelf eens op het internet gaat zoeken naar de gegevens van jouw cellen dan zal je zien dat de prestaties van de meeste NiMH cellen DUIDELIJK afneemt naarmate de temperatuur hoger wordt. Bij 50°C is de capaciteit van de cellen al met zeker 20 tot 25% teruggelopen. Oké, de celspanning wordt iets hoger maar of dat nu zo veel voordeel oplevert?
Pas overigens goed op dat je NiMH cellen niet boven de 70°C uit komen. De kans dat ze dan onomkeerbare schade oplopen is zeer groot.
En eh.... Grijze haren heb ik al jaren.... (geen grapje maar echt waar).
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten