![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Guest
|
Hallo beste modelbouw forum bezoekers. Ik heb een probleempje. Bij het laden van mijn accu's (Ni-MH, 3300mah) worden ze na verloop van tijd wel erg warm. nu zet ik simpel thuis een ventielator erop maar het probleem geld ook in de pits bij de club waar ik rijd. Nou zie ik mensen die hebben 1 of 2 kleine ventielatortjes in een blok ingebouwd waar ze dan hun accu's opleggen. Hoe kom ik aan deze ventielatortjes. komen die uit pc's ofzo? En hoe wat heb ik nodig om deze op te bouwen (adapters, vervormers etc?)??????? graag jullie reactie hierop. Groeten Bono |
|
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 5 juli 2004 Locatie: Perk - Belgie Leeftijd: 41
|
die ventilators kunnen uit een PC komen maar je kan die gewoon ook kopen in de electronica winkel (of conrad ofzo), kostprijs misschien 5-10 Euro, nog niet. er is zoveel keus in die dingen... ongelofelijk. Je kan de diameter kiezen die je het beste uitkomt en de kwaliteit/geluidniveau en stroomverbruik dat je wil. Hier waarschijnlijk niet echt relevant. Soms worden de accu's in een PVC buis gelegt met hier een ventilator langs 1 kant. (diameter afhangkelijk van de PVC buis) als je ventilatoren koopt van 12 V DC - dan kan je ze gewoon op de autoaccu of stroombron voor je computerlader op 12V DC hangen. Er zijn ook ventilatoren op 220V AC direct. Patrick
__________________ http://verretdeprest.be/ |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2003 Locatie: Groningen Leeftijd: 31
|
precies. Oude pc's slopen of even lang de electro boer of pc winkel. Het helpt enorm
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 14 augustus 2003 Locatie: Begijnendijk (B)
|
mij hebben ze altijd verteld dat je niet mag koelen tijdens het laden omdat je dan je laadproces verstoort. en je lader dan niet weet wanneer je cellen vol zijn. Je mag wel koelen na het vliegen/rijden/varen. Kris
__________________ Vliegen is een kunst, landen een must... |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2003 Locatie: Groningen Leeftijd: 31
|
onzin, de laadspanning is haast niet afhankelijk van je temperatuur. Hoe koeler de accu's hoe beter. Het beste is altijd nog een lader met inflex laadmethode. Dan worden je accu's op het laatste stukje juist niet warm.
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
tadango je maakt 1 fout,, je koeling raakt nooit elk vlak overal 100%.. dus je krijgt temperatuur verschillen in de cellen zelf en dat is dus wel fout laad liever met gewoon wat minder A als cellen te heet worden betekent het dat ze het niet aan kunnen dus gewoon een tandje lager en je cellen gaan veel langer mee hoe warmer de cel hoe meer die protesteert tegen jouw handelingen..
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 2 mei 2004 Locatie: Wijchen Leeftijd: 21
|
bij laden met een temp. afslag kan het wel fout gaan! zelf heb ik ook een koeler maar dat is meer voor na het rijden/vliegen
__________________ (\__/)This is Bunny,Copy Bunny into your signature (='.'=)to help him on his way to world domination. |
| | |
| | #8 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
| Citaat:
Maar als je een accu op de juiste manier laad zal hij niet heet worden, hooguit handwarm! Wordt je accu heet tijdens het laden dan laad je dus met een (veel) te hoge laadstroom. Dat is niet erg efficiënt want als je met een erg hoge laadstroom gaat laden zal niet al die stroom door de chemische reakties opgeslagen kunnen worden. De stroom die niet opgeslagen kan worden zal in warmte omgezet worden en werkt dus niet mee aan het laden van de accu, alleen aan het "opstoken" van de accu. Dus ga met een lagere stroom laden, de accu zal veel minder warm worden en het is zelfs mogelijk dat de laadtijd niet eens zo gek veel langer zal worden. Ook zal je meer energie in de accu kunnen krijgen dus kan je mogelijk zelfs langer vliegen. Denk maar even aan een glas bier of cola. Als je dat te snel vol wilt schenken zal je een glas met een klein laagje vloeistof hebben en een hele dikke laag schuim. Je moet dan even wachten voor je er meer bij kunt schenken. Ondanks dat je snel schenkt zal je nog best even bezig zijn om het glas netjes vol te krijgen. Iemand die langzaam schenkt zal veel minder schuim krijgen. Hij kan rustig doorschenken en het glas rustig vol krijgen. Hij zal veel minder verliezen hebben want er gaat nauwelijks of geen schuim over de rand en loopt weg. Uiteindelijk zal de schenktijd (laadtijd) van die langzame schenker misschien wel eens korter kunnen zijn en hij krijgt meer in het glas met minder verliezen. Het laden van NiCad en NiMH accu's kan je behoorlijk goed vergelijken met het inschenken van een glas bier of cola.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann | |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Guest
|
Voorheen ook zo'n koeltunnel gebruikt in hoge stroom EDF toepassingen, toen nog die gouwe ouwe NiMH cellen. De koeltunnel werd echter alleen gebruikt om het hete pakket NA de vlucht weer af te koelen zodat het weer sneller aan de lader kon... Een pakket mag tijdens het laden hooguit aan het einde flink warm worden maar niet tijdens het grootste deel van het laadproces, de koeler werd dan ook niet tijdens het laden gebruikt. |
|
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 8 februari 2005 Locatie: Antwerpen Leeftijd: 60
|
Bono, GP gebruikt in zijn snelladers een ventilator, dus fout is het niet. Als je geïnteresserd bent in kleine PC ventilators, ik heb ze nieuw liggen, stuur dan een mail of PB.
__________________ De Liberation: motoren ingebouwd: schaal 1/65 gewicht 140gram Tijdelijk geen webstek Groeten Gilbert |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 20 augustus 2003 Locatie: Sassenheim Leeftijd: 42
|
Ik heb als standaard voor mijn auto een grote PC ventilator die precies onder de accu's zit. Ik merkte met een gekoeld laadproces dat de accu iets beter presteert en laad daarom ook niet meer zonder.
__________________ Micro RS4: 100+ km/h, Mugen MRX4, Kyosho TF4-R spider, een ver verbouwde M18 en een Zoom400 voor het betere laagvliegwerk |
| | |
| | #12 (permalink) | |
| Lid sinds: 19 december 2003 Locatie: Tielt-Winge Belgie Leeftijd: 36
| Citaat:
__________________ www.diestmodelclub.be | |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Veel laders hebben uiteraard een ingebouwde koeler. Deze is om de lader te koelen, niet de accu's. Dit zijn als regel 12 Volt ventilatortjes, die je ook in pc's tegenkomt. Of accu's bij wedstrijden beter presteren als ze warm zijn wil ik best wel geloven. Het tegendeel trouwens ook. Ik heb er dus geen ervaringen mee. Wat ik wel zeker weet is, dat warmte-ontwikkeling betekent dat de laadstroom niet meer wordt omgezet in nuttige energie, tenzij je je accu's ook als handwarmer gebruikt. Daarnaast gaan warm worden en een dalende accuspanning hand in hand. Een lader met delta peak gebruikt de (dalende) spanning als afslag-criterium. Beinvloed je de temp. van de accu, dan beinvloed je dus ook de spanning en dus ook de delta peak afslag. De lader zal dus als regel later afslaan. Dat kost in ieder geval levensduur. Ook bij inflex-laders zal trouwens de afslag wat later plaatsvinden.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Lid sinds: 19 december 2003 Locatie: Tielt-Winge Belgie Leeftijd: 36
|
De accu's werden gewoon geladen, en daarna in een "oventje" opgewarmd. En zo in het model.
__________________ www.diestmodelclub.be |
| | |
| | #15 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
| Citaat:
Pas overigens goed op dat je NiMH cellen niet boven de 70°C uit komen. De kans dat ze dan onomkeerbare schade oplopen is zeer groot. En eh.... Grijze haren heb ik al jaren....
__________________ Groeten, Ernst Grundmann | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |