![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 27 juli 2004 Locatie: Voorschoten Leeftijd: 53
|
Hoi allen Heb een Robbe zender met ontvanger, en wil wat gaan zweven met een heel licht zwevertje. Nu zag ik dat sommige van jullie (op de foto) er volgens mij 4 potlood cellen voor gebruiken, en dat is 6 V en niet zoals bij penlites 4,8 V, zo'n ontvanger kan dus tot 6 V als ik het goed heb ? Er staat namelijk niets op de ontvanger zelf namelijk. grt, FX
__________________ Beter 10 modellen finaal in de grond, dan nooit geprobeerd. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Alle Robbe ontvangers zijn gespecificeerd t/m 6 Volt. Het is echter niet belangrijk wat de ontvanger kan verdragen, maar wat de servo's aankunnen. Voor modelvliegen wordt normaal gesproken altijd een 4,8 Volt accu gebruikt. Op deze spanning werkt alles stabieler, neemt minder stroom en blijft langer heel dan op 6 Volt. Zie ook deze faq: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/...ic.php?t=29609
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Bedankt, en voor de link. Maar ik ben nu alles weer een beetje uit de oude doos aan het halen, en kijk wat ik nog kan gebruiken. grt, FX
__________________ Beter 10 modellen finaal in de grond, dan nooit geprobeerd. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
4 Batterijen (alkaline of zo) zijn samen inderdaad 6V, maar dat is onbelast! De spanning zal bij gebruik al vrij snel iets inzakken en lange tijd rond de 5V blijven "hangen". De meeste ontvangers kunnen goed werken met een voedingsspanning tussen de 4 en 6V. Het verstandigste is om een spanning te keizen die ergens in het midden ligt. Normaal is dat dus 5V, of 4,8V van 4 NiCad of NiMH cellen. Ook deze cellen zullen een groot gedeelte van de tijd een spanning afgeven die rond de 5V is en dus vergelijkbaar met "gewone" batterijen. Als het even kan ga dan niet "knoeien" met 5 cellen om zo 6V te krijgen. Een groot gedeelte van de tijd zal de spanning dan ruim BOVEN de 6V zijn wat voor sommige ontvangers "dodelijk" kan zijn. Gebruik de zoekfunctie van dit forum maar eens om heel veel hierover te vinden want er is al veel over geschreven.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Hoi Ernst Ik vroeg het omdat ik wil hellingzweven met een wibros en Pibros, die inmiddels al bijna klaar zijn, die potloodcellen zijn gewoon een stuk lichter. Heb normaal altijd gewoon 4 penlites gebruikt, en zal dat voor de andere modellen ook blijven doen. Maar misschien moet ik het eerst proberen met gewoon 4 penlites. grt, FX
| | |
| | #6 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Je kunt gerust 4 potloodcellen blijven gebruiken hoor, niets fout mee! Het enige wat ik wilde zeggen was dat die 6V in de praktijk toch lager is dan je denkt en maar nauwlijks hoger zal blijken dan de spanning die NiCad's afgeven.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |