Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 7 februari 2006, 12:38   #1 (permalink)

Bronco Dappe's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard Storing door politieradio?

Ik weet niet of dit hier op zijn plaats staat...

Daarnet wezen vliegen met de Calmato (2de vlucht) en lekker approaches aan het oefenen. Komt er een politiebusje staan kijken.

Bij het draaien naar base vanuit downwind rolt de kist helemaal door tot 90° en gaat ook sterk nosedown. Ik kreeg hem niet terug goed dus toen nam mijn instructeur hem over maar ook hij kreeg geen controle over de kist.

Resultaat: van op 15 meter hoogte, met het gas erop 30cm de grond in

Kan het zijn dat er storing is door die nieuwe radio's die de politie gebruikt hier in België?
Bronco Dappe is offline   Met citaat reageren
Oud 7 februari 2006, 13:09   #2 (permalink)

Jan Vos's schermafbeelding

Standaard

Natuurlijk kan een andere Zender storen, maar bewijs het maar eens.
Jan Vos is offline   Met citaat reageren
Oud 7 februari 2006, 13:10   #3 (permalink)

Cheeta's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

ik weet zelf uit eigen radio dat er bepaalde scanner busjes bestaan heb hier ook al 1x akkafietje meegehad dit is echter wel in nederland (zeeland) gebeurt. daar stonden ze met een busje van de politie met allemaal antennes derop te scannen. mijn auto is er vandoor gegaan toen en onbestuurbaar door gegaan de dijk op a 20m hoog dit met een nood gang van zo;n 60km per uur.

hij is daarna aan de andere kant neergekomen met een val van zo'n ruime 20m hoog en 30m ver.. de hele ophanging voor was naar zijn klote..

ze bleeken inderdaad op mijn freguentie gescand te hebben heb uiteindelijk mijn schade a 50 euro wel vergoed gehad.. maar ik snap nog steeds niet waarom ze hierop scannen :S als ze weten dat het legale kanalen zijn.. of dat ze ook iets in die band gebruiken de echte oorzaak weet ik niet maar heb naar 2 maanden wel het geld gekregen voor de schade dus dat betekent tog dat het wel hun fout was.

let wel het zijn een soort pick up achtige voertuigen in nederland of deze ook egt van de politie zelf zijn weet ik niet precies maar aangezien de politie het behandeld heeft vermoed ik van wel

het zijn donkerblauwe wagens met wit en oranje strepen erop naar mijn weten marechaussee,, maar zover ik weet zijn die niet bedoeld om te scannen op freguenties.. en normaal gesproken staat er ook op welk het is maar in dit geval was het een blanco donker blauwe pickup met rood en oranje strepen zoals de politie
Cheeta is offline   Met citaat reageren
Oud 7 februari 2006, 15:18   #4 (permalink)
Banned

Standaard

Scannen op frequenties heeft NIETS te maken met ZENDEN.
Een scanner is niets meer dan een ontvanger.
En ontvangers storen elkaar nu eenmaal niet.
BigBoat is offline   Met citaat reageren
Oud 7 februari 2006, 16:15   #5 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl
Moderatorteam

Niek's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

Hoe zeker weet je dat..?

{tip: RDD...}
Oud 7 februari 2006, 17:01   #6 (permalink)
Moderatorteam

Stevo's schermafbeelding

Leeftijd: 40
Standaard

angezien de moderne Astrid radio's van onze Belgische politie in wezen GSM's zijn moeten we de discussie verder zetten onder de noemer : " storen GSM's onze vliegtuigen/boten/auto's?" maar daar is reeds veel over geschreven en gepalaverd.

Stevo
Oud 7 februari 2006, 17:42   #7 (permalink)

Standaard

Durf bijna zeggen van wel...

Was de derde vlucht van de dag en altijd zonder problemen, tot dat busje er kwam staan. 5 Minuten later had ik een Terranef (cfr. suske en wiske )
Oud 7 februari 2006, 17:47   #8 (permalink)
Banned

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niek
Hoe zeker weet je dat..?
Ach, ik stond laatst te kijken bij een modelbouwclub die de (vlieg/vaar/rij) frequenties scande........en het viel mij op dat niemand van de 40 aanwezigen modelbouwers daar last van had.

<domgezicht mode>
Of zouden ze een speciaal voor de modelbouw ontstoorde frequentiescanner gebruikt hebben......???????
</domgezicht mode>
BigBoat is offline   Met citaat reageren
Oud 7 februari 2006, 18:59   #9 (permalink)

drift-junkie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigBoat
Scannen op frequenties heeft NIETS te maken met ZENDEN.
Een scanner is niets meer dan een ontvanger.
En ontvangers storen elkaar nu eenmaal niet.
Politie-scanners, scannen uitsluitend tijdens het ontvangen, met uitzondering van een heel oud systeem om afluisteren te voorkomen, versprong deze dacht ik van frequentie [heel lang geleden volgens mij???]. In elke ontvanger zit een oscillator [zender ] of meerdere oscillators en produceren een "ongemoduleerde draaggolf" op een "zeeeeer" nabij gelegen ontvanger, mits binnen het ontvangstgebied natuurlijk. Zet maar eens 2 omroepontvangers [radio's] naast elkaar, draai bij 1 van beide aan de frequentie-kiezer, op een gegeven moment komt deze draaggolf voorbij op de andere ontvanger. Je vindt deze draaggolf 10.7 Mhz hoger dan waarop de andere ontvanger is afgestemd. Technisch is het zelfs mogelijk dat een ontvanger zichzelf stoort wanneer hij is uitgerust meer meerdere oscillators, oscillators die nodig zijn voor bv mixers [als het een ontvanger betreft met een grote bandbreedte bv 1 t/m 30 Mhz oid] kunnen dus theoretisch binnen het eigen afluistergebied vallen!!! Het "vermogen" van deze oscillator/draaggolf is dermate gering, en "zwaar" afgeschermd, dat je gerust kan stellen dat jouw zender er zonder moeite er bovenuit zou moeten kunnen komen!!! Voor hun zenders gelden de algemende regels die voor alle zenders geldt, kan mogelijk storing veroorzaken, nooit helemaal uitgesloten, maar ook niet per defenitie "altijd" de veroorzaker!!!
Oud 7 februari 2006, 19:13   #10 (permalink)

Leeftijd: 42
Standaard

Er zal waarschijnlijk wel wat anders aan de hand zijn.
Door de schuld aan iets toe te wijzen stop je met het onderzoeken van de werkelijke oorzaak.
Oud 7 februari 2006, 19:32   #11 (permalink)

Cheeta's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

vermoedelijk zullen ze in mijn trand inderdaad iets verzonden hebben over die fregenties aangezien na mijn weten de luchtvaart scant dit doormiddel van zwart witte busjes met radio inspectie of iets dergelijks heb wel is zo;n soort busje zien rijden namelijk.. maar inderdaad het is makkelijk zeggen dat hun fout waren dat zullen ze wss wel geweten hebben en gewoon een andere oorzaak opgeven verdoezelt de echte toedoen en ja mij maakt het niet zo zeer uit heb me schade vergoed gekregen.
Cheeta is offline   Met citaat reageren
Oud 7 februari 2006, 19:38   #12 (permalink)

Standaard

Ik wil ook niet zeggen dat het hun fout is. Vond het alleen heel toevallig. Ik probeer gewoon de oorzaak te vinden. Zou anders niet zo snel weten wat het zou kunnen zijn... Alle draden en batterij zaten goed vast, ontvanger en kristal waren nieuw (5 vluchten, zonder harde schokken), batterij helemaal opgeladen, vliegen op de club dus niet in het wild, geen gsm-antennes in de buurt...

Ik ga in ieder geval de receiver opsturen om na te kijken. Wil zeker zijn dat er geen gevolgen zijn van de crash.
Oud 8 februari 2006, 00:44   #13 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bronco Dappe
Ik ga in ieder geval de receiver opsturen om na te kijken. Wil zeker zijn dat er geen gevolgen zijn van de crash.
Dan kun je beter alles opsturen accu servo's aan/uit schakelaartje.
De vorst is uit de grond maar de klap is dan toch nog heftig.

Het vliegen bij een club geeft geen garantie voor storingsvrije ontvangst.

Ik weet niet hoe het materiaal ingebouwd zat, ontvanger en accu losjes in het schuimplastic? Was de accu na de crash nog vol?
Werkte de besturing na de crash nog?

Was er wel genoeg vliegsnelheid?

En zo heb je heel wat factoren die niks met storing van buitenaf hebben te maken.
Maar waar het wel vaak naar toe geschoven wordt.
myshadow is offline   Met citaat reageren
Oud 8 februari 2006, 01:13   #14 (permalink)

sven's schermafbeelding

Leeftijd: 29
Standaard

Mischien was et wel zon wibra portofoon van n paar weken terug hier op et forum, waar die belgen massaal mee aan de gang gegaan zijn..

Gecondoleerd met je kist trouwens!

Maar het is wel raar dat zon politiebusje iets op de modelbouw frequenties uit staat te zenden, wat hebben die daar te zoeken. :S
Oud 8 februari 2006, 07:20   #15 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door myshadow

Ik weet niet hoe het materiaal ingebouwd zat, ontvanger en accu losjes in het schuimplastic? Was de accu na de crash nog vol?
Werkte de besturing na de crash nog?

Was er wel genoeg vliegsnelheid?
De besturing werkte idd nog na de crash. Ook heb ik de accu nagekeken en de lader kreeg er 220mAh in (accu is 1700mAh Nimh). De ontvanger zat stevig in de "mousse" en hing nog vast aan een stukje romp na de crash.

Het was zeker geen stall. Ging op ongeveer 1/3de gas de bocht door...

Het ergste was nog de zelfgenoegzame glimlach op het gezicht van die agenten. "Zo, hebben de heren probleempjes met het speelgoedje?"

Hoe kan ik nakijken of de accu niet beschadigd is?
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten