![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Guest
|
Hoi allemaal, Ik gebruik momenteel een soldeerbout van 30 watt met 3 mm soldeersel, maar dit is niet echt handig en makkelijk om fijne draadje en dergelijke mee aan elkaar te solderen. De solduur "plakt" niet aan de draden of stekkers. Wat heb ik nu nodig om makkelijk te kunnen solderen? Ik soldeer vooramelijk fijne draadjes aan elkaar om daarna met krimpkous af te maken, en ook stekkers aan draden maken. Wie geeft me wat raad en eventueel uitleg? |
|
| | #2 (permalink) |
| Guest
|
30 Watt boutje is prima, hiervoor kan je proberen een fijnere tip te krijgen. Je kan ook wat dun massief koperdraad om de tip wikkelen en een stukje laten uitsteken als je een keer echt moet priegelen Verder is 1mm harskernsoldeer overal te koop... Voor electronica en draadjes solderen dus altijd harskernsoldeer gebruiken en nooit soldeerpasta! |
|
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
3mm is te dik dat is voor loodgieters en dakgoten. Je soldeertipkoelt meteen af als je het tin ertegenaan houdt. Dunner tin gebruiken, 0,5-1,0mm.
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 16 juli 2005 Locatie: Oost-Souburg Leeftijd: 21
|
Ik had dat vroeger ook altijd dat het maar niet bleef ''plakken'' dat kwam omdat ik niet van dat schoonmaak spul gebruikte. Je kunt het in elke bouwzaak kopen(gamma,praxis etc.) het zit in zo'n blauw potje hoe het heet weet ik niet want het etiket is er af bij mij.
__________________ Elcon Models | G4z Power |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Guest
|
Dit "schoonmaakspul" bevat zuur en mag je dus NIET gebruiken voor electronische schakelingen! Ook voor het solderen van servodraadjes tot dikke draden aan accupacks volstrekt onnodig.... Gewoon goede harskernsoldeer gebruiken en een bout met het benodigde vermogen met schone tip. |
|
| | #6 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 7 januari 2004 Locatie: Prov. Drenthe. Leeftijd: 34
|
Nou als het maar geen s39 is! Das rotzooi! als je het enkel gebruikt om de tip schoon te maken is er notg iets voor te zeggen, maar verders ook niet!! s39 is een zuur, en tast op den duur je printje aan. Zelfs de bedrading gaat er van stuk, het kruipt gewoon onder de aderbescherming door!
__________________ | Traxxas Stampede VXL | DJI F450 Naza| Gens ACE lipo's | TX: T3pk Assan, Spectrum DX3r & Graupner MX-16 HOTT | |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
oeps forum haperde even...
__________________ | Traxxas Stampede VXL | DJI F450 Naza| Gens ACE lipo's | TX: T3pk Assan, Spectrum DX3r & Graupner MX-16 HOTT | |
| | |
| | #8 (permalink) | |
| Citaat:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/...&highlight=s39
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • | |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 20 augustus 2003 Locatie: Sassenheim Leeftijd: 42
|
Misschien een cursus solderen er op na slaan ? De fout die veel onervaren soldeerders maken is een druppel tin op de bout pakken en dan naar het te solderen stuk gaan. In die tijd is de hars verdampt en zal het niet netjes solderen. Klem het draadje ergens mee vast zodat de te solderen uiteinde vrij hangt, hou de bout en het tin erbij en laat het vloeien. Doe dat ook met de andere draad en hou dan de 2 draadjes bij elkaar en weer de bout erbij, dan soldeert het netjes aan elkaar.
__________________ Micro RS4: 100+ km/h, Mugen MRX4, Kyosho TF4-R spider, een ver verbouwde M18 en een Zoom400 voor het betere laagvliegwerk |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
soldeertips: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/...ic.php?t=10207 http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/...pic.php?t=7072 http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/...pic.php?t=4420 http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/...pic.php?t=6212
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
Het te solderen draadje vertinnen werk idd ook. Ideaal voor smd materiaal
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 15 augustus 2003 Locatie: Doetinchem Leeftijd: 42
|
De truk van solderen is vloeien, en weet je wat het vloeimiddel is. Jawel je tin. Eerst verwarmen, dan tin bijvoegen en af laten koelen, klaar. Nog een tip voor geoxideerde opervlakken of van dat draad met touw er in. Gebruik een parasetamol als vloeimiddel. Gewoon op de pil leggen en daar de boel op verwarmen. Ik geloofde het eerst ook niet, maar denk probeer het. Het stink wel maar werkt perfect. Voorbeeld is hoofdtelefoon draad hier zit ook van die touw in. En nee geen s39 of iets dergelijks gebruiken, want het soldeerd heel mooi alleen lost je opervlak of koperdraad na verloop van tijd zelf op. gr Remco
__________________ Voor (online) modelbouw zie www.4rc.nl of mail: info@4rc.nl, 4rc.nl bilderdijkstraat 100A Doetinchem The sky is not the limit, its the ground |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Guest
|
Ik heb me net een soldeerstationnetje gekocht van velleman, is een 50 watt station met instelbare temperatuur tot 480 graden. Ook heb ik deftig solduur gekocht, 60/40. Heb net even getest met een connector te solderen aan twee draadjes en dit ging veeeel makkelijker dan mijn oude solduur en bout. Gewoon de draad ff verwarmen en wat solduur erop, dan op de contacten van de connector ook even verwarmen en wat solduur. Beide tegen elkaar en ff tippen en klaar was kees !!! Maar nu nog een vraagje, hoe hou je nu dat punt mooi schoon? Wat doen jullie al je gaat stoppen met solderen? |
|
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 20 augustus 2003 Locatie: Sassenheim Leeftijd: 42
|
Als het goed is zit er een sponsje bij, die moet je vochtig maken waaraan je de punt kan afvegen.
__________________ Micro RS4: 100+ km/h, Mugen MRX4, Kyosho TF4-R spider, een ver verbouwde M18 en een Zoom400 voor het betere laagvliegwerk |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |