Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 5 maart 2006, 11:49   #1 (permalink)
penneman
Guest

Standaard ontvanger voor oude robbe zender

mijn vraag is de volgende:

ik denk er aan om te beginnen electrovliegen
zou dit als beginner zo goedkoop mogelijk willen houden en dus een oude zender gebruiken : een robbe terratop fmss tm35

daar zit dus nog een ontvanger bij die eigenlijk te groot en te zwaar is

kan je die vervangen door een nieuw kleiner lichter modelleke?

of zijn er voor zo'n oude zender geen ontvangers mee te verkrijgen ?

groeten
  Met citaat reageren
Oud 5 maart 2006, 11:54   #2 (permalink)

Roelof's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

De huidige Futaba ontvangers doen het er prima op
Oud 5 maart 2006, 12:29   #3 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

In principe kun je elk merk/type fm-ontvanger gebruiken (zo lang het maar geen pcm-ontvanger is).

Als je een Terra Top FMS hebt moet je bij elektrovliegen wel even opletten met de keuze van een snelheidsregelaar. Deze zender heeft namelijk een gemiddelde kanaaltijd van 1,3 ms (de latere Terra Top FMSS/PCMS heeft trouwens een keuzeschakelaar 1,3/1,5ms). Tegenwoordig hebben zo'n beetje alle merken een gemiddelde kanaaltijd van 1,5 ms.

Bij regelaars, die je kunt programmeren of instellen is er niets aan de hand. Als het echter een zelflerend type is, moet je eerst even kijken of deze wel goed wil werken. Bij veel merken is dit zelflerend namelijk alleen maar, dat de regelaar een vaste instelling heeft, die gebaseerd is op een nulstand van 1,5 ms. Het regelbereik kan dan net niet goed corresponderen met de zender. Uiteraard kan je dit dan wel weer in de zender laten omzetten, maar dat levert natuurlijk weer extra kosten.
Oud 5 maart 2006, 15:10   #4 (permalink)
penneman
Guest

Standaard

al bedankt voor de antwoorden

ik was van plan een oude autoregelaar te gebruiken :een futaba fp-mc116
bij deze regelaar moet je het nulpunt en het "high point" zelf instellen met een schroevendraaiertje
dus ik vermoed dat deze dan geen probleem gaat hebben met de signalen van die oude zender als ik het bovenstaande lees?

en hoe zit het dan met nieuwe servo's hebben die dan ook een probleem met dat "andere" signaal?( servo's zijn ook wat groot en zou 2 kleintjes aankopen)

groeten
  Met citaat reageren
Oud 5 maart 2006, 15:11   #5 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

@penneman
Hoe oud zijn de accu's in de zender? Hoe lang (on)gebruikt? Het is wellicht raadzaam om die door nieuwe te vervangen.

Verder, omdat je nieuw bent in de vliegerij ...

Je zult ook nog erg fundamentele vragen hebben, daarvoor moeten we onze vingers blauw typen. Lees eens door de modelvliegFAQ's, veel antwoorden:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewforum.php?f=80

Engelstalige elektrovlieg FAQ:
www.ezonemag.com
-> faq
Het forum/discussion aldaar is zeer goed.

Ga eens op een zondagmiddag, dan is het het drukst, bij een vliegclub kijken. Neem je spullen mee en vraag ze de hemd van het lijf. Twee elkaar overlappende en aanvullende overzichten van clubs in Nederland:
www.modelvliegsport.nl -> clubs
www.airtoi.com -> clubs

Bezoek een elektro fly-in, een overzicht voor 2006, NL&B:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/...ic.php?t=27467
• zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills •

ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 5 maart 2006, 15:19   #6 (permalink)
penneman
Guest

Standaard

hallo ron,
er is hier een club in de buurt maar heb wel ondervonden dat op mijn vraag er eigenlijk weinig bruikbaars als antwoord kwam;meestal iets in de trend van : "voor 250€ koop je nieuwe zender/onvanger"
wil gewoon met zo weinig mogelijk investering dat vliegen ook eens proberen
een easy star en 2 kleine servootjes meer hoop ik niet nodig te hebben om het luchtruim te ontdekken

ps :corrien ,bedankt voor de heldere en verstaanbare uitleg
  Met citaat reageren
Oud 5 maart 2006, 15:42   #7 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

De MC116 kun je gewoon gebruiken en de huidige servo's zullen ook geen enkel probleem opleveren.

V.w.b. de opmerkingen van Ron: accu's zijn van vitaal belang, dus daarop niet bezuinigen en bij de desbetreffende vereniging gewoon even zoeken naar diegenen, die niet direkt beginnen te mekkeren dat je eerst een nieuwe zender aan moet schaffen. Uiteraard is zo'n aanschaf wel een verstandig advies, maar pas nadat je er zeker van bent, dat je verslaafd raakt aan de hobby. Dit laatste is trouwens wel een reλel risico, dus je bent gewaarschuwd!
Oud 5 maart 2006, 18:58   #8 (permalink)
penneman
Guest

Standaard

bedankt voor de uitleg ,mijn vraag is beantwoord!

ivm die batterijen :daar ben ik idd niet van plan om op te bezuinigen

nogmaals bedankt heren
groeten
  Met citaat reageren
Oud 5 maart 2006, 19:07   #9 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door penneman
... er is hier een club in de buurt maar heb wel ondervonden dat op mijn vraag er eigenlijk weinig bruikbaars als antwoord kwam;meestal iets in de trend van : "voor 250€ koop je nieuwe zender/onvanger" ...
Dat zou in eerste instantie ook mijn antwoord geweest zijn (alhoewel, €250 hoeft niet persι) maar voor een Easystar vind ik het geen probleem. De clublinks heb ik je m.n. gegeven vanwege het leren vliegen bij een club. Maar goed, een club had je dus al gevonden
• zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills •

ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 5 maart 2006, 19:30   #10 (permalink)
Theo Coenen
Guest

Standaard

Voor nog geen 200 euro koop je een easystar RTF inclusief een 3 kanaals zender, en voor een paar euro's zijn al op diverse plaatsen eenvoudig 4 kanaals zenders te koop. En als je die robbe Terratop zender al hebt is het al helemaal geen probleem. Dan gebruik je die ipv de zender uit de set.
Daarnaast komt Multiplex met een ready for radio versie waar je zelf alleen nog een ontvanger en zender bij moet kopen. De prijs van die ken ik niet.
  Met citaat reageren
Oud 8 maart 2006, 09:28   #11 (permalink)
mwatts
Guest

Standaard

Ik ben ook een zero-budget vlieger. Nou ja, dat haal je nooit. Maar zo goedkoop mogelijk dan.

Dat je alleen plezier van de vlieghobby kunt hebben met state-of-the-art materiaal vind ik onzin. Het moet wel goed zijn. Betrouwbaar en werken. Maar nieuw hoeft echt niet.

Ik heb mijn zender bijvoorbeeld gekregen van mijn buurman. Een oude Robbe Mars FMM (net zoiets als de Terra Top).

Ik heb via Ebay.de een nieuwe Futaba R118FP ontvanger op de kop getikt (van een Oostenrijker die hem bij zijn zender kreeg en nooit heeft gebruikt. Het strikje zat nog om de antenne toen ik hem kreeg. ) Dat ding koste mij 34 euro inclusief porto (nieuw toch een eurootje of 90 geloof ik). Dus even zoeken naar iets leuks tweedehands loont. Eeuwige dank aan Corrien voor die tip overigens.

Verder heb ik een Schulze Slim20be regelaar erbij gedaan. Da's een programmeerbare regelaar, die het signaal van de oude zender nog prima snapt (alleen de trim even op vol zetten). Koste 35 euro.

Verder had ik alleen nog een krystal nodig, en ik heb van wat redelijk goedkope oplaadbare AA batterijen een nieuwe zenderaccu in elkaar gesoldeert.

Misschien dat ik uiteindelijk alles bij elkaar ook wel een goedkope nieuwe zender had kunnen kopen. Maar ik zit zowieso nog mijlenver onder de prijs van een EasyStar RTF, en ik heb een 8 kanaals zender en ontvanger erin zitten, dus ruimte zat voor allerlei spele-dingetjes.
  Met citaat reageren
Oud 8 maart 2006, 11:47   #12 (permalink)

Rhelie's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Dat is een van de leuke dingen van deze hobby ! je kunt het zo duur maken als je zelf wilt en als je wat moeite doet en handig bent kun je voor een prikkie een leuk toestel veilig in de lucht hebben. Een RTF kit is leuk maar kun je wegdonderen als je toestel niet meer te repareren valt.

Jij kunt straks de ingewanden overzetten op een ander vergelijkbaar toestel wat je nieuw of 2e hands kunt kopen.
Oud 27 maart 2006, 12:33   #13 (permalink)
penneman
Guest

Standaard

@ corrien en de anderen : jullie uitleg klopte als een bus!

combinatie oude zender/nieuwe ontvanger werkt feilloos alsook die snelheidregelaar !

nogmaals dank
voorlopig ziet het er idd naar uit dat ik met een miniumbudget de lucht in kan ,later zien we wel of de microbe me te pakken heeft
  Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten