![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Guest
|
mijn vraag is de volgende: ik denk er aan om te beginnen electrovliegen zou dit als beginner zo goedkoop mogelijk willen houden en dus een oude zender gebruiken : een robbe terratop fmss tm35 daar zit dus nog een ontvanger bij die eigenlijk te groot en te zwaar is kan je die vervangen door een nieuw kleiner lichter modelleke? of zijn er voor zo'n oude zender geen ontvangers mee te verkrijgen ? groeten |
|
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 20 augustus 2003 Locatie: Sassenheim Leeftijd: 42
|
De huidige Futaba ontvangers doen het er prima op
__________________ Micro RS4: 100+ km/h, Mugen MRX4, Kyosho TF4-R spider, een ver verbouwde M18 en een Zoom400 voor het betere laagvliegwerk |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
In principe kun je elk merk/type fm-ontvanger gebruiken (zo lang het maar geen pcm-ontvanger is). Als je een Terra Top FMS hebt moet je bij elektrovliegen wel even opletten met de keuze van een snelheidsregelaar. Deze zender heeft namelijk een gemiddelde kanaaltijd van 1,3 ms (de latere Terra Top FMSS/PCMS heeft trouwens een keuzeschakelaar 1,3/1,5ms). Tegenwoordig hebben zo'n beetje alle merken een gemiddelde kanaaltijd van 1,5 ms. Bij regelaars, die je kunt programmeren of instellen is er niets aan de hand. Als het echter een zelflerend type is, moet je eerst even kijken of deze wel goed wil werken. Bij veel merken is dit zelflerend namelijk alleen maar, dat de regelaar een vaste instelling heeft, die gebaseerd is op een nulstand van 1,5 ms. Het regelbereik kan dan net niet goed corresponderen met de zender. Uiteraard kan je dit dan wel weer in de zender laten omzetten, maar dat levert natuurlijk weer extra kosten.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Guest
|
al bedankt voor de antwoorden ik was van plan een oude autoregelaar te gebruiken :een futaba fp-mc116 bij deze regelaar moet je het nulpunt en het "high point" zelf instellen met een schroevendraaiertje dus ik vermoed dat deze dan geen probleem gaat hebben met de signalen van die oude zender als ik het bovenstaande lees? en hoe zit het dan met nieuwe servo's hebben die dan ook een probleem met dat "andere" signaal?( servo's zijn ook wat groot en zou 2 kleintjes aankopen) groeten |
|
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
@penneman Hoe oud zijn de accu's in de zender? Hoe lang (on)gebruikt? Het is wellicht raadzaam om die door nieuwe te vervangen. Verder, omdat je nieuw bent in de vliegerij ... Je zult ook nog erg fundamentele vragen hebben, daarvoor moeten we onze vingers blauw typen. Lees eens door de modelvliegFAQ's, veel antwoorden: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewforum.php?f=80 Engelstalige elektrovlieg FAQ: www.ezonemag.com -> faq Het forum/discussion aldaar is zeer goed. Ga eens op een zondagmiddag, dan is het het drukst, bij een vliegclub kijken. Neem je spullen mee en vraag ze de hemd van het lijf. Twee elkaar overlappende en aanvullende overzichten van clubs in Nederland: www.modelvliegsport.nl -> clubs www.airtoi.com -> clubs Bezoek een elektro fly-in, een overzicht voor 2006, NL&B: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/...ic.php?t=27467
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Guest
|
hallo ron, er is hier een club in de buurt maar heb wel ondervonden dat op mijn vraag er eigenlijk weinig bruikbaars als antwoord kwam;meestal iets in de trend van : "voor 250 koop je nieuwe zender/onvanger" wil gewoon met zo weinig mogelijk investering dat vliegen ook eens proberen een easy star en 2 kleine servootjes meer hoop ik niet nodig te hebben om het luchtruim te ontdekken ps :corrien ,bedankt voor de heldere en verstaanbare uitleg |
|
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
De MC116 kun je gewoon gebruiken en de huidige servo's zullen ook geen enkel probleem opleveren. V.w.b. de opmerkingen van Ron: accu's zijn van vitaal belang, dus daarop niet bezuinigen en bij de desbetreffende vereniging gewoon even zoeken naar diegenen, die niet direkt beginnen te mekkeren dat je eerst een nieuwe zender aan moet schaffen. Uiteraard is zo'n aanschaf wel een verstandig advies, maar pas nadat je er zeker van bent, dat je verslaafd raakt aan de hobby. Dit laatste is trouwens wel een reλel risico, dus je bent gewaarschuwd!
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
| Citaat:
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills | |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Guest
|
Voor nog geen 200 euro koop je een easystar RTF inclusief een 3 kanaals zender, en voor een paar euro's zijn al op diverse plaatsen eenvoudig 4 kanaals zenders te koop. En als je die robbe Terratop zender al hebt is het al helemaal geen probleem. Dan gebruik je die ipv de zender uit de set. Daarnaast komt Multiplex met een ready for radio versie waar je zelf alleen nog een ontvanger en zender bij moet kopen. De prijs van die ken ik niet. |
|
| | #11 (permalink) |
| Guest
|
Ik ben ook een zero-budget vlieger. Dat je alleen plezier van de vlieghobby kunt hebben met state-of-the-art materiaal vind ik onzin. Het moet wel goed zijn. Betrouwbaar en werken. Maar nieuw hoeft echt niet. Ik heb mijn zender bijvoorbeeld gekregen van mijn buurman. Een oude Robbe Mars FMM (net zoiets als de Terra Top). Ik heb via Ebay.de een nieuwe Futaba R118FP ontvanger op de kop getikt (van een Oostenrijker die hem bij zijn zender kreeg en nooit heeft gebruikt. Het strikje zat nog om de antenne toen ik hem kreeg. Verder heb ik een Schulze Slim20be regelaar erbij gedaan. Da's een programmeerbare regelaar, die het signaal van de oude zender nog prima snapt (alleen de trim even op vol zetten). Koste 35 euro. Verder had ik alleen nog een krystal nodig, en ik heb van wat redelijk goedkope oplaadbare AA batterijen een nieuwe zenderaccu in elkaar gesoldeert. Misschien dat ik uiteindelijk alles bij elkaar ook wel een goedkope nieuwe zender had kunnen kopen. Maar ik zit zowieso nog mijlenver onder de prijs van een EasyStar RTF, en ik heb een 8 kanaals zender en ontvanger erin zitten, dus ruimte zat voor allerlei spele-dingetjes. |
|
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 16 september 2004 Locatie: Nootdorp Leeftijd: 47
|
Dat is een van de leuke dingen van deze hobby ! je kunt het zo duur maken als je zelf wilt en als je wat moeite doet en handig bent kun je voor een prikkie een leuk toestel veilig in de lucht hebben. Een RTF kit is leuk maar kun je wegdonderen als je toestel niet meer te repareren valt. Jij kunt straks de ingewanden overzetten op een ander vergelijkbaar toestel wat je nieuw of 2e hands kunt kopen.
__________________ Mustang P51, Calmato Sports, Nova Cuatro, ASH 26 en nog veel meer leuk speelgoed. |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Guest
|
@ corrien en de anderen : jullie uitleg klopte als een bus! combinatie oude zender/nieuwe ontvanger werkt feilloos alsook die snelheidregelaar ! nogmaals dank voorlopig ziet het er idd naar uit dat ik met een miniumbudget de lucht in kan ,later zien we wel of de microbe me te pakken heeft |
|
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |