Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 21 maart 2006, 21:26   #1 (permalink)
theo de kramer
Guest

Standaard FX-18 update mogelijk?

Nadat ik nu ruim een jaar, tot volle tevredenheid, met een FX-18 mijn Logo en mijn T-rex bestuur, zie ik dat de nieuwe versies een 5-punts gas- en pitch curve hebben. Weet iemand (Corrien ) of het mogelijk is om de oudere versie (wel met blauwe opdruk) te upgraden naar de nieuwste versie?

M.vr.gr.

Theo de Kramer
  Met citaat reageren
Oud 22 maart 2006, 19:52   #2 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Helaas, dat kan niet. Alle software zit ingebakken in de microprocessor en is dus niet te veranderen.
Oud 22 maart 2006, 19:57   #3 (permalink)

Satoer's schermafbeelding

Leeftijd: 34
Standaard

elektro's moet je toch op de governor functie van de regelaar vliegen, en een lineaire pitch vliegt ook het best :P
Oud 22 maart 2006, 20:36   #4 (permalink)
hezik
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Corrien
Helaas, dat kan niet. Alle software zit ingebakken in de microprocessor en is dus niet te veranderen.
Is dat zo? Ik heb even gekeken en de CPU is 'futaba branded', dwz. men heeft er de oorspronkelijke markeringen afgehaald en het ding is met een eigen logo/merk bedrukt.

Toch geloof ik niet dat futaba z'n eigen CPU's maakt. Het zou me niets verbazen als het een Atmel is, ook gezien de electronica er omheen. Misschien heb je daar meer info over?

Sowieso geloof ik niet dat hij niet te updaten is. Natuurlijk is hij te updaten, de vraag is alleen of je dat zelf ook kan. Het is zoeken naar de JTAG interface of de SPI poort, maar als je die gevonden hebt, kun je 'm gewoon proggen. Mits je natuurlijk iemand vind met de nieuwe versie software, die zo vriendelijk is jou een image van zijn software te laten maken.

Dit is iets wat ik zelf ook al van plan was uit te gaan zoeken, zodra ik daar de tijd eens voor hebt.

Alle info die je hebt over de CPU van het ding, is welkom!
  Met citaat reageren
Oud 22 maart 2006, 20:42   #5 (permalink)

Satoer's schermafbeelding

Leeftijd: 34
Standaard

Futaba is anders een best groot bedrijf. De rc afdeling is slechts een kleine tak van al de producten die ze produceren. (ze zitten vooral in de display's)
Oud 22 maart 2006, 21:35   #6 (permalink)
hezik
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Satoer
Futaba is anders een best groot bedrijf. De rc afdeling is slechts een kleine tak van al de producten die ze produceren. (ze zitten vooral in de display's)
Dat kan best en als het zo is, is het zo, maar een CPU is niet iets wat je zo even fabriceert.

Ik weet dat er een data aansluiting op het apparaat zit.. die wordt via een MAX 232 aangesloten op de seriele poort. Via software van futaba kun je dan modelgeheugens uitlezen. Dat lijkt verdacht veel op een SPI poort.

Zodra ik het er aan toe heb, zal ik eens kijken of de autodetect van de verschillende programmeer-tooltjes iets kan vinden.

En ja, ik ben inderdaad een eigenwijs stuk vreten, het is mij alleen iets te vaak voorgekomen dat mensen tegen mij zeiden 'dat kan niet' en dat als je dan maar lang genoeg doorzoekt en experimenteert, dat het dan dus gewoon wel kan... maar niet te groot om mijn ongelijk toe te geven, mocht dat zo blijken te zijn.

Sowieso is het mogelijk de software te programmeren; immers futaba doet het zelf ook. Er bestaat niet zoiets als ingebakken software, een CPU wordt gemaakt met een geheugen wat pas na productie van de CPU geprogrammeerd wordt.

Het enige wat zou kunnen, is dat men voor het software-geheugen gebruik gemaakt heeft van een traditionele EProm (dus geen EEPROM of flash) en dan kun je het inderdaad niet updaten, aangezien er in de CPU geen venster zit om de Eprom te wissen. Dat lijkt mij echter hoogst onwaarschijnlijk.
  Met citaat reageren
Oud 22 maart 2006, 21:42   #7 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl
Moderatorteam

Niek's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

Die embedded software chips hebben tegenwoordig toch ook een copy protection bit/mode oid?

Wel proggen, niet (meer) uitlezen?
Oud 22 maart 2006, 22:12   #8 (permalink)
hezik
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niek
Die embedded software chips hebben tegenwoordig toch ook een copy protection bit/mode oid?

Wel proggen, niet (meer) uitlezen?
Zelden tot nooit eigenlijk. Soms wordt er gewerkt met checksums etc, dat je dus niet de inhoud van het ROM kunt wijzigen.

Vanuit fabrieksoogpunt is zo'n copy protection bit ook niet handig. Stel dat men in de fabriek om wat voor reden dan ook een chip niet goed flashed, kan men de hele print wegflikkeren (of althans, nieuwe chip monteren).

Kun je een 'oud' model wel naar futaba opsturen dat je 'm terugkrijgt met nieuwe software? Is dat bij reparaties wel eens voorgekomen?
  Met citaat reageren
Oud 22 maart 2006, 22:14   #9 (permalink)

Cheeta's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

bij grote bedrijven is dit inderdaad steeds meer standaard en een smd chip even her programmeren ik ga er vanuit dat de fx-18 deze waarschijnlijk heeft.

een ic herprogrammeren is mogelijk maar dan moet deze wel demontabel wezen iets wat vaak niet het geval is en herprogrammeerbaar wat ook vaak niet het geval is.
Cheeta is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2006, 22:17   #10 (permalink)
hezik
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheeta
bij grote bedrijven is dit inderdaad steeds meer
Nofi, maar dat is gewoon niet waar.

Citaat:
standaard en een smd chip even her programmeren ik ga er vanuit dat de fx-18 deze waarschijnlijk heeft.
SMD maakt geen drol uit. Praktisch elke microCPU is 'in circuit' te programmeren, via een SPI of JTAG interface.

Citaat:
een ic herprogrammeren is mogelijk maar dan moet deze wel demontabel wezen iets wat vaak niet het geval is en herprogrammeerbaar wat ook vaak niet het geval is.
Wat dus gewoon geheel niet waar is.

De meeste microCPU's zijn in circuit herprogrammeerbaar. Dat is gewoon een feit.

Of dat voor deze specifieke ook geldt, is daarmee niet bewezen natuurlijk. Corrien is de echte kenner op dit gebied, en die zegt van niet, ga er dus vanuit dat het niet kan. Dat weerhoudt mij er echter niet van aan te geven dat ik het vooralsnog niet als onmogelijk zie en het toch ga proberen. Baat het niet, schaadt het niet.

//edit
Ik heb de zender even opgengeschroefd, en op basis van de nummers op de processor, zou ik zeggen dat het een hitachi processor is.. ben nog zoekende..

//edit2

Het is dus inderdaad geen futaba CPU, maar een hitachi. Om precies te zijn een hitachi uit de H8 series (H8/300L). Die is in-circuit programmeerbaar. Ik moet alleen nog even het datasheet vinden en kijken welke software ervoor benodigd is. Het ding draait op 8Mhz. Omdat het partnummer niet exact te vinden is, zal het wel een door Hitachi voor futaba branded apparaat zijn, gebaseerd op een reeds aanwezig product.. ik ben nog aan het zoeken voor de exacte specs..

Op de chip zelf staat:

HD6433875.

Ga naar http://www.renesas.com/request (pagina van hitachi) en zoek daar op dat productnummer.. dan krijg je al wat meer info.
  Met citaat reageren
Oud 22 maart 2006, 23:10   #11 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Hezik, is DIT soms de datasheet die je zoekt?
Oud 22 maart 2006, 23:26   #12 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Was het maar waar, dat je deze processoren kon herprogrammeren. Dat zou het leven heel wat aangenamer maken. Bij bijv. een Field Force 9, waarbij er wel een update-mogelijkheid is, moet nu de processor worden vervangen. Ik geef het je te doen om de oude er uit te halen en een nieuwe er in te solderen. E.e.a. natuurlijk met betrekkelijk primitieve middelen omdat er onvoldoende aanbod is om er speciale apparatuur voor aan te schaffen.

De interne architectuur van de door Futaba gebruikte processoren ken ook ik niet, maar ga er maar van uit, dat de software in een prom-geheugen zit gestopt. Dus één keer er in en nooit meer te veranderen. Ook Futaba kent namelijk niet de faciliteit van her-programmeren (m.u.v. de high-end zenders). Naast de processor zit een klein eeprommetje, ik geloof een 24C16. Hierin zitten de modelgeheugens en de calibratiewaarden van het serviceprogramma. Alleen de modelgegevens zijn hiervan dan weer op de pc uit te lezen. Het serviceprogramma heeft de processor ook zelf aan boord en is evenmin met de pc te benaderen.
Oud 22 maart 2006, 23:33   #13 (permalink)
hezik
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Corrien
Was het maar waar, dat je deze processoren kon herprogrammeren.
Ik kan je vertellen dat het waar is, allleen dit:

Citaat:
E.e.a. natuurlijk met betrekkelijk primitieve middelen omdat er onvoldoende aanbod is om er speciale apparatuur voor aan te schaffen.
kon wel eens lastiger zijn.

Citaat:
De interne architectuur van de door Futaba gebruikte processoren ken ook ik niet, maar ga er maar van uit, dat de software in een prom-geheugen zit gestopt. Dus één keer er in en nooit meer te veranderen.
Dat is dus niet waar, dat hangt helemaal van het type EProm af. Hitachi levert deze CPU's met meerdere mogelijkheiden, waarvan één is dat ze 'm af fabriek voor je programmeren. In alle gevallen is het ding via een standaard eprom-programmer als 27001 eprom te programmeren, in de overkoepelende datasheet voor deze productserie staat daarvoor de pin layout. Dan moet je 'm dus hoogstwaarsch. wel desolderen inderdaad.

Hitachi levert echter ook een versie die wel in-circuit te programmeren is.

Hij is dus altijd te herprogrammeren, alleen of het makkelijk danwel moeilijk is, hangt een beetje af van welke versie Futaba precies gebruikt.

Zoals gezegd, later zal ik me er verder in verdiepen en de resutaten hier posten.

Citaat:
Naast de processor zit een klein eeprommetje, ik geloof een 24C16.
Hierin zitten de modelgeheugens en de calibratiewaarden van het serviceprogramma. Alleen de modelgegevens zijn hiervan dan weer op de pc uit te lezen. Het serviceprogramma heeft de processor ook zelf aan boord en is evenmin met de pc te benaderen.
Niet via de seriele interface inderdaad, dat heb ik inmiddels wel uitgevonden. Maar de software is wel degelijk benaderbaar, de vraag is alleen inderdaad (zoals je zelf al aangeeft) of dat praktisch gesproken haalbaar is zonder dure apparatuur aan te moeten schaffen.

Het prommetje waar jij naar verwijst, is niet zo van belang. Dat is louter extern geheugen. Ik kan die overigens niet zo snel vinden in mijn zender?
  Met citaat reageren
Oud 23 maart 2006, 11:07   #14 (permalink)
WV

WV's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

Hmmm, dan zou ik dus ook m'n FX-14 kunnen updaten naar een FX-18
Mocht er een oplossing zijn, ik houd me aanbevolen!

Maar ik denk niet dat ik er op wacht als ik in Dortmund (net als vorig jaar) een FX-18 voor €89,00 zie liggen
Oud 23 maart 2006, 11:38   #15 (permalink)
Pjotrrr
Guest

Standaard

En anders een Graupner MX-12 voor 85 euro.
6 kanaalszender met 5-punts gas- en pitchcurves...
  Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten