Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 25 maart 2006, 19:40   #1 (permalink)
Maikelst
Guest

Standaard snelheidsregelaar v4r+

Hallo allemaal,

ben nieuw op dit forum en nog vrijwel onbekend in de modelbouwwereld.
Ik ben bezig met het bouwen van een boot.
daarbij gebruik ik een snelheidsregelaar van graupner. de v4r+
mijn zender is de mc-10 van graupner als ik dit alles aansluit en aanzet gaat de motor gelijk aan het draaien. waarschijnlijk moet ik dan nog wat inregelen voor een kanaal. dus meer minder gas en stil staan. wie heeft er ervaring met deze regelaar.
oja de zender die ik heb is 2e hands. kan het zijn dat ik daarin ook nog wat moet aanpassen ivm dat de vorige eigenaar er nog wat instellingen in heeft staan.

ik hoor het wel mvg maikel
  Met citaat reageren
Oud 25 maart 2006, 20:33   #2 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Vanaf fabriek is de regelaar al zo ingesteld, dat-ie het op elke zender moet doen. In de handleiding kun je nalezen, hoe je eventueel kunt her-programmeren.

Gelijk al gasgeven bij het aansluiten is vreemd. De regelaar zou dan best wel eens stuk kunnen zijn. Dit is het snelst te controleren door ná het aansluiten het servosnoer uit de ontvanger te trekken. Blijft de motor dan draaien, dan is de regelaar stuk. Stopt de motor, dan is er wat mis met de instellingen. Je kunt dan het beste opnieuw programmeren (blz. 5 v/d handleiding).

Bij een defekte regelaar: aankoopbon opzoeken en samen met de regelaar inleveren bij de winkelier met het verzoek om garantie.
Oud 25 maart 2006, 21:37   #3 (permalink)
Maikelst
Guest

Standaard

Ben nu niet in de gelegenheid om dat even te testen. maar zou het ook zo kunnen zijn dat er dus was in de zender omgeprogrammeerd moet worden. maar als het werkelijk de regelaar is is dat ff balen.
  Met citaat reageren
Oud 25 maart 2006, 23:21   #4 (permalink)

Standaard

eerst kan je chekken of het nulpunt op je zender daadwerkelijk op neutraal staat dus niet in de trim.

voor nul stand opnieuw instellen
boel aansluiten aanzetten ook zender natuurlijk
dan op het set knopje drukken en wachten tot deze uit gaat dan volgas vol rem en dan neutraal stand met de knuppel achterelkaar.
vervolgens wachten tot het lampje weer gaat branden dan is ie ingeregeld.

en ja heb dit zelf al te vaak gedaan en weet het nu uit mijn hoofd

Groeten Gerjan
Oud 27 maart 2006, 19:17   #5 (permalink)
Maikelst
Guest

Standaard

bedankt voor de info. maar het lukt me nog steeds niet om em in te regelen. weet niet of het goed is maar als ik de regelaar loshaal van de ontvanger gaat ie voluit draaien. als ik set indruk gaat het lampje maar heel even uit. te kort om iets in te regelen. lijkt wel of hij contstant aangestuurt wordt. je kan ook iets van een programma laten draaien in de regelaar. maar daar kom ik al helemaal niet uit. in het boekje staat wel dat je draadje moet omwisselen als je niet de passende zender heb. maar ik heb een zender van graupner en de regelaar is ook van graupner of is dat weer per type afhankelijk?? of zal dan toch de regelaar kapot zijn??
wie kan mij helpen.
  Met citaat reageren
Oud 27 maart 2006, 19:45   #6 (permalink)

Standaard

Als de regelaar de motor vol gas laat draaien als het servosnoer uit de ontvanger wordt getrokken is 't ie stuk. Dit kan namelijk onmogelijk gebeuren bij een goed werkende regelaar. Ook bij het normale aansluiten kan de motor pas gaan draaien als je de gasknuppel op de zender hebt bewogen. Meestal (dus niet altijd) ontstaat zo'n defekt nadat de accu een keer per ongeluk verkeerdom is aangesloten of als de regelaar nat is geweest.

Zoals ik al eerder opgaf kun je een defekte regelaar inleveren bij je winkelier. Ook kun je 'm zelf opsturen naar de servicedienst. Het adres daarvan staat achterin de handleiding. Ik zie 'm dan vanzelf wel hier verschijnen...
Oud 27 maart 2006, 19:50   #7 (permalink)
Maikelst
Guest

Standaard

is het dan geen probleem als er een condensator op gesoldeerd is? want dat word aangeraden om te doen. als ik em rechtstreeks opstuur dan is het doosje met de regelaar alleen voldoende?
  Met citaat reageren
Oud 27 maart 2006, 19:56   #8 (permalink)

Standaard

De powercap wordt inderdaad aanbevolen om op de voedingsaansluiting te solderen. Uiteraard kan er dan niemand een probleem van maken als je dat dan hebt gedaan. Bij reparatiezendingen niet vergeten de aankoopbon of een kopietje daarvan mee te sturen!
Oud 27 maart 2006, 20:06   #9 (permalink)
Maikelst
Guest

Standaard

zit er trouwens nog verschil in of ik de stekker uit de ontvanger trek als ie aan staat of dat ik er spanning opzet zonder ontvanger want dan draait ie namelijk niet.
  Met citaat reageren
Oud 27 maart 2006, 20:20   #10 (permalink)

Standaard

Dat klinkt wat hoopgevender!

Als 't ie wel stil blijft zonder ontvanger kan het zijn, dat-ie verkeerd staat ingesteld.

Je moet dan opnieuw programmeren op de manier, zoals Gerjan al hierboven opgaf. Laat hierbij de motor nog even niet aangesloten, dan heb je daar ook geen last van.

Hier nog een keer de programmeervolgorde:
Eerst controleren of op de zender de gasknuppel en de trim volledig in het midden staan. Regelaar moet aangesloten zijn op kanaal 1 van de ontvanger.
Alles aan zetten.
Vervolgens de setknop ingedrukt houden tot de led dooft.
Daarna binnen 3 sec (dus rustig aan) eerst vol gas, dan vol achteruit en vervolgens de middenstand opgeven.
Wachten tot de led weer oplicht. De nieuwe instellingen zijn nu opgeslagen.
Motor aansluiten en (hopelijk) rijden maar!
Oud 27 maart 2006, 23:03   #11 (permalink)
Maikelst
Guest

Standaard

moet de stekker dan niet in de batterij ingang omdat je je de ontvanger ook moet voeden? het is de eerste keer dat ik hiermee werk. vandaar.
ik heb dus de ontvanger daar zitten 8 kanalen op. en 1 batterij ingang.
ik heb em dus in de batterij ingang zitten omdat mij vertelt is je voed de ontvanger vanuit je regelaar.
maar zoals ik het nu lees is het ook wel logisch omdat je met je data de voeding gaat regeling. als ik dit goed zeg
ik ga het proberen.
  Met citaat reageren
Oud 27 maart 2006, 23:09   #12 (permalink)
Maikelst
Guest

Standaard

hier kan weer een slotje op
weet nu wat ik fout gedaan heb. was dus idd dat ik em dus op kanaal 1 moest zetten. maar kan ik em nu ook evt op ander kanaal zetten?
bedankt voor de hulp ben blij dat ie werkt. scheelt een hoop rompslomp.
  Met citaat reageren
Oud 27 maart 2006, 23:26   #13 (permalink)

Standaard

Bij Graupner is kanaal 1 het gaskanaal. Als dit bij jouw zender niet zo is, staat deze in de verkeerde mode. Als je nog niet hebt uitgepuzzeld hoe je dat moet instellen kun je de regelaar voorlopig even op kanaal 3 aansluiten.
Oud 28 maart 2006, 17:31   #14 (permalink)
Maikelst
Guest

Standaard

kanaal 1 is inderdaad het gaskanaal. heb de zender ook gereset zodat we onze eigen instellingen kunnen maken. het is een tweede hands zender vandaar. kan nu met rechts gas geven stoppen en achteruit. zoals het hoort. heb nu alleen links en rechts omgedraaid. het werkt nu dus kan weer met een gerust hart verder hobbyen
  Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten