Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 28 maart 2006, 10:03   #1 (permalink)
Lainke
Guest

Standaard vraag ivm Bec en aantal servo's.

Hoi,

Ik ben van plan een nieuwe motor te kopen voor men walkera 36 en later over te bouwen op een Trex 450xl. Nu zou ik dus een Alaign motor nemen 3200kv 290 watt, met align controller 25Amp. Deze vond ik wel intressant:

http://cgi.benl.ebay.be/Align-T-REX-...QQcmdZViewItem

Nu valt mij het volgende op:
* 2 cells Lithium/6~7 Ni-Mh cells=>4servos
* 3 cells Lithium/8~9 Ni-Mh cells=>3servos
* 4 cells Lithium/10~12 Ni-Mh cells=>2servos

Bij mijn weten heeft een wakera 36 en een trex, 4 servo's aan te sturen, dus begrijp ik hieruit dat ik maar op 2 cellen kan vliegen? Wat is er fout?

Alvast bedankt voor de reacties...
  Met citaat reageren
Oud 28 maart 2006, 10:15   #2 (permalink)

niels steigenga's schermafbeelding

Standaard

Het hangt bijna niet af van het aantal cellen. Het gaat eigenlijk om wat voor waarde uw regelaar heeft. Een voorbeeld: U heeft een regelaar met bec met 1A, dan kijkt u naar het stroomverbruik van uw servo's zo kunt u kijken hoeveel servo's u erop kunt aansluiten. U moet daarbij wel letten op het feit dat als u motor bijv 18A trekt en u voor uw servo's nog eens een bepaald aantal A dan komt dat bij het totaal dus uw totale stroom verbruik is het A van de motor plus het A van de servo's Ook is het belangrijk dat u oplet dat uw motor zo'n hoog amperage trekt dat uw servo's niet van voldoende stroom worden voorzien.(dit had ik ooit in een auto die kreeg heel veel onderstuur)

Verder is het ankel belangrijk om op te letten dat het voltage van uw accu pakket NIET minder is dan wat de servo's minimaal nodig hebben. bijv. Als u servo's minimaal 4,8 V nodig hebben kunt u niet 1 lipo cel gebruiken aangezien die maar 3.7V is. Ik hoop u zo geholpen te hebben. Vraag eventueel naar andere mensen want ik ben hier ook niet de prof

gr,

niels
Oud 28 maart 2006, 10:47   #3 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

De belastbaarheid van een bec-systeem is afhankelijk van de ingangsspanning. Hoe hoger de spanning, hoe minder stroom dit kan leveren en dus hoe minder servo's aangesloten mogen zijn. Dit geldt voor alle bec-systemen, die je in regelaars tegenkomt (er zijn ook schakelende bec-systemen, die anders werken, maar tot nu toe zijn deze alleen als losse bec te koop).

Dit komt doordat zo'n bec-systeem vermogen in warmte moet omzetten. Bij een ingangsspanning van 8 Volt is er een spanning van 3 Volt te overbruggen om op 5 Volt uit te komen. Als de stroomopname 0,5 Ampere is moet er dan 3 x 0,5 = 1,5 Watt in warmte worden omgezet. Bij een ingangsspanning van 12 Volt moet er 7 Volt worden overbrugd en moet er bij 0,5 Ampere stroomafname dus 7 x 0,5 = 3,5 Watt in warmte worden omgezet. Dit is dus meer dan twee keer zo veel en zal zo'n beetje het maximum zijn wat het bec kan verwerken.

Als je toch met grotere cellenaantallen wil werken zul je dus een ontvangeraccu moeten gebruiken en het bec-systeem buiten werking moeten stellen (rode draad uit de servosteker peuteren).
Oud 28 maart 2006, 10:55   #4 (permalink)
Lainke
Guest

Standaard

Maar een extra ontavngersaccu is dus weer meer gewicht , dus als het goed begrijp kan deze regelaar dus niet op 3 cellen met 4 servo's draaien. mmm beetje spijtig vind ik, waarom verkoopt align die dan speciaal ontworpen voor de trex 450?

Ik draai momenteel met 3 graupner C-121 servo's en 1 GWS naro op de staart.
  Met citaat reageren
Oud 28 maart 2006, 11:51   #5 (permalink)

Rhelie's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Niet kopen dus ! Een T-rex wil echt niet vliegen op 2 cellen.

Als je toch de 4 servo`s gaat gebruiken heb je kans dat je besturing uitvalt tijdens het vliegen. Wel vreemd dat zij deze set aanbevelen voor een T-rex.
Oud 28 maart 2006, 11:59   #6 (permalink)

michiel b's schermafbeelding

Leeftijd: 23
Standaard

tja, dat is nu eenmaal voor alle bec's in regelaars. Die kan je alleen gebruiken met een lage ingansspaning en met weinig servo's (lage stroom)
Als je geen ontvangeraccu wil kan je wel een Externe Bec kopen die geschakeld is. Zoek maar eens op Ubec.
Oud 28 maart 2006, 12:06   #7 (permalink)
Pjotrrr
Guest

Standaard

Ik zou de vraag ook maar eens stellen aan T-Rex bezitters.
De meeste BEC's leveren 2A op 3slipo,het aantal servo's wordt gebaseerd op een gemiddeld stroomverbruik van de servo.
Ik heb in mijn vliegtuigen op 3slipo met vier microservo's (4-9 gram servo's) nog nooit problemen gehad, grotere servo's trekken natuurlijk wel weer meer stroom.
De nieuwe CastleCreations Phoenix 35 regelaar heeft als een van de weinige een 3 Ampere BEC.
  Met citaat reageren
Oud 28 maart 2006, 15:12   #8 (permalink)

Leeftijd: 49
Standaard

Tja, ik zou ook wel 'ns willen weten hoe dat nu zit: 3 of 4 servo's.......
Ik ben nog bezig m'n t-rex SE in elkaar te frommelen en daar wordt de RCE-BL-35G regelaar standaard bijgeleverd.
Vreemde vaststelling: op het bijgevoegde blad (van Robbe) met de gegevens van de regelaar staat dat er VIER servo's mogen aangesloten worden bij 3 lipocellen .
Ga ik kijken op de website van Align dan staat daar van slechts DRIE servo's...... zowel voor de 25A als voor de 35A regelaar....
Wat een zooitje !
Ze leveren die regelaars bij hun heli's maar eigenlijk zijn ze er niet geschikt voor....
slomo is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2006, 15:18   #9 (permalink)
Pjotrrr
Guest

Standaard

Het gaat dus om de hoeveelheid stroom die de BEC kan leveren, bij kleinere servo's die minder stroom trekken zoals gebruikt in de T-Rex is 4 servo's op 3slipo dus blijkbaar ook geen probleem.
  Met citaat reageren
Oud 28 maart 2006, 15:38   #10 (permalink)

remie's schermafbeelding

Standaard

ik gebruik nu ook de standaard align 25amp. controller.
ik vlieg op 3 cellen en ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad!

ps. de quark esc kan volgens mij ook 3A leveren op het bec?!
Oud 28 maart 2006, 16:49   #11 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pjotrrr
Het gaat dus om de hoeveelheid stroom die de BEC kan leveren...
Niet helemaal. Zoals Corrien al schreef, is juist de gedissipeerde warmte belangrijk. De stroom ook wel, maar de overtollige energie moet omgezet worden in warmte. Die moet wel kwijt kunnen. Een 3A Bec??? Lijkt me sterk dat dat ook kan op 3s lipo. 11v>5V. Geeft 6V spanningsverlies. Vermogen= Spanning*stroom. Dus 6v*3A=18W. Dat is erg veel voor een kleine regelaar. Waar bovendien ook nog warmte bij komt van de fets die de motor schakelt. Bovendien zit het geheel in een krimpkous. Dat is ook al isolerend...

Ik denk dat die 3A bec's dat nooit kunnen leveren...
Oud 28 maart 2006, 17:11   #12 (permalink)
Theo Coenen
Guest

Standaard

De castle creations Phoenix line regelaars hebben een dubbele BEC waardoor het totaal op 3 amper komt. Dit geld voor de 25 en de 35 ampere regelaar. Bij de hogere regelaars liever gebruik maken van een losse ontvangeraccu of een losse BEC.
  Met citaat reageren
Oud 28 maart 2006, 17:22   #13 (permalink)

Standaard

Dat snap ik Theo. Het IC'tje (spanningsstabilisator) kan dan wel 2*1,5A aan. Deze moet wel de energie in warmte kwijt kunnen. Anders krijg je een kachel, en dan zou de thermische beveiliging wel eens kunnen ingrijpen. > geen besturing meer....
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten