![]() |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 26 augustus 2003 Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant Leeftijd: 23
|
wat bedoel je precies stef? Geen enkele Bec zou mogen storen op je ontvanger. Wat is je probleem? Wil je een externe BEC gaan gebruiken? of gewoon de ingebouwde bec in de regelaar? De storingsvrijste manier is altijd nog een losse ontvangeraccu, maar helaas ook weer een accu die geladen moet worden, en weer gewicht natuurlijk. |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 21 oktober 2003 Locatie: Zaandam Strafpunten: 3 Leeftijd: 34
|
Geschakelde BEC systemen kunnen storing veroorzaken. Lineaire BEC's niet. Helaas verstoken Linieare BEC hun rest vermogen op in warmte. Lineaire BEC's zijn wel een stuk eenvoudiger. Er is een IC waar alle onderdelen al in gebouwd zijn. Kijk eens naar de LM7805 DATASHEET LM7805
__________________ Gelukkig is de paardensport van mijn vriendin nog veel duurder |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
bij bovenstaande schema kan je de spoel gewoon weglaten. tenminste, die heb ik nog nooit gezien in zulke schakelingen. Ik vermoed dat deze gebruikt wordt als filter voor de hogefrequenties(storing dus). Let wel dat de LM7805 maar 1 ampere is. Je kan er natuurlijk een paar parallel zetten... Let op: De meeste spanningsstabilisatoren zijn temperatuur beveiligd. Dus als je een te kleine koelplaat gebruikt zal de ic zich helemaal uitschakelen als deze te warm wordt....(dmv. een bimetaal) Dan heb je dus geen besturing meer. Grootgenoeg koelplaatje gebruikten dus! Als bovenstaande schema stoort heeft dat denk ik andere oorzaken. |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 20 augustus 2002 Locatie: Eindhoven / Wissenkerke Leeftijd: 25
|
De condensators in bovenstaand schema lijken mij aan de kleine kant, ik dacht dat die in de orde van de micro farad lag.. (even in datasheet kijken) Ik heb de 7805 succesvol toegepast om mijn DLG via een 2S lipo pakketje van spanning te voorzien. @michiel b, een bimetaal in dat ding? Hoe kom je daarbij? Kan het me nauwelijks voorstellen.. |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Lid sinds: 21 oktober 2003 Locatie: Zaandam Strafpunten: 3 Leeftijd: 34
| Citaat:
![]() Er zit zelfs een SOA protection in :P
__________________ Gelukkig is de paardensport van mijn vriendin nog veel duurder | |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Er zijn maar weinig spanningsregelaars, die compleet afschakelen als ze overbelast worden. De meeste hebben een zgn. foldback karakteristiek. Dit betekent, dat ze de stroom terugregelen en zo lang mogelijk proberen de uitgangsspanning op peil te houden. In het bovenstaande schema hebben de condensatoren inderdaad een te lage waarde. Voor een bec-systeem zou ik ze beide op 10 uF houden. De spoel vóór het IC moet ook verdwijnen. Een lineair bec-systeem veroorzaakt zelf natuurlijk nooit storing. Hooguit kan het te krap bemeten zijn, waardoor het niet voldoende stroom kan leveren. Schakelende becs veroorzaken zelf altijd wél in zekere mate storing. Deze kosten dan ook altijd wat bereik.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Citaat:
Ik ben blij om te horen dat dit dus maar in weinige gevallen is. En dat meestal dus alles terug geregeld wordt. @corrien: Jij schrijft dat de stroom terug geregelt wordt, maar dat de spanning zo lang mogelijk hoog blijft. Dat zou toch niet kunnen? Als je de stroom terug regelt, regel je toch eigenlijk de spanning omlaag? belasting(weerstand) blijft toch gelijk? Ik gebruik meestal bij een spanningsstabilisator C'tjes van 100nF(keramisch) Zijn die dan eigenlijk te klein? of is dat alleen afhankelijk van de stroom? Alvast bedankt | |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Een bimetaal zit nooit in zo'n IC. Hoe zou je het er in moeten krijgen? De daadwerkelijke chip is tenslotte hooguit enkele mm2 groot. Bij een te hoge temperatuur wordt er een circuitje teruggeregeld, waardoor het IC minder vermogen gaat leveren (minder stroom of lagere spanning of allebei). Bij een niet al te forse overbelasting zul je dan bij een 7805 ook eerder zien, dat je servo's futloos worden en/of dat er wat storing optreedt dan dat opeens alles stopt. Bij grove overbelasting duvelt uiteraard ook de spanning in elkaar, maar ook dan herstelt het IC zich als de overbelasting wordt weggenomen.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2003 Locatie: Groningen Leeftijd: 31
|
ik zou zeggen: koop een mooie kleine geschakelde bec van medusa research. Ik heb er nu 4 en ze storen nog niet http://www.medusaproducts.com/Other/...-BEC-35020.htm Een simpele bec zoals hierboven laat ook veel HF ruis van de motor / regelaar door wat in uitzonderings gevallen voor veel storing kan zorgen. Een geschakelde bec heeft hier vaak minder last van. Een extra filter kan dan ook nog helpen.
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 12 juni 2003 Locatie: Gent (B) Leeftijd: 30
|
De capaciteitswaarden zijn inderdaad te klein. Ik zou voor en achter 10µF zetten, en op de uitgang nog extra cap's van 100nF en 1nF. Dit omdat de hoogfrequent filter karakterstieken van de 10µF niet ideaal zijn... Daar zorgen die kleintjes dan weer voor. In de datasheet staat normaal ook een minimale capacitieve belasting opgegeven, als hier niet aan voldaan wordt kan de regelaar in oscillatie treden en dan heb je zeker 'storing'. mvg, Maarten
__________________ RBC-kits AT6 |
| | |
| | #13 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 23 mei 2005 Leeftijd: 38
| Citaat:
Douglas
__________________ Het maakt niet uit HOE je bouwt, ALS je maar bouwt... | |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Meerdere spanningsregelaars parallel kan wel maar er zitten wel beperkingen aan. Helaas is het niet zo dat je bij twee stuks van 3A parallel 6A mag gaan trekken. Over het algemeen kom je dan op 4,5A misschien 5A uit. Dat komt doordat geen twee regelaars exact 100% aan elkaar gelijk zijn. De uitgangsspanning van de ene is altijd ietsie peitsie hoger dan de andere. Degene met de hoogste uitgansspanning zal het grootste deel van de stroom voor z'n rekening nemen en het warmste worden. Als die dan zo warm wordt dat de beveiliging in werking treedt dan zal alles door de tweede geleverd moeten worden. Die zal dan ook snel heet worden en je hebt een echt probleem. De oplossingen voor het probleem van staffa zijn allemaal al gegeven. 1. De condensatoren zijn te laag van waarde. Zet er bij de ingang een elco van ongeveer 10µF bij (de 22nF gewoon laten zitten!). Bij de uitgang kan je er een elco van 47µF of 100µF bij zetten. 2. Haal de spoel aan de ingang weg. Helaas kunnen deze spanningregelaars vrij makkelijk gaan oscilleren. Als het goed is zullen de elco's en de gewone condensatortjes dat voorkomen maar die spoel erin kan het effect zelfs verergeren. 3. Zorg voor voldoende koeling van de regelaar. Afhankelijk van de ingansspanning en de stroom die hij leveren moet kan zo'n regelaar behoorlijk warm worden. 4. Zorg ervoor dat de stroom die de regelaar moet leveren NIET hoger is dan de maximale stroom voor die regelaar. De 78xx serie is ontworpen met als maximale stroom 1A. Dat is de continu stroom en alleen bij voldoende koeling. Heel korte pieken van 1,5A kan hij ook leveren maar dat moet niet te vaak gebeuren. Voor de meeste modelvliegtuigen is die 1A al aan de krappe kant. Als je een model hebt met drie servo's en een regelaar dan kan je soms al aardig dicht in de buurt van die 1A komen, zeker de piekstromen! Kijk dus wat je kan doen om de schakeling op de genoemde punten te verbeteren dan zal het wel goedkomen denk ik. (SOA protection = Safe Output Aerea protection. De uitgangs transistor wordt door deze schakeling beschermd. Wanneer het verschil tussen ingangs- en uitgangsspanning groter wordt zal deze schakeling er voor zorgen dat de uitgansstroom niet te hoog kan worden. De uitgangs transistor zou dan namelijk snel kapot kunnen gaan. Heb je dus een groot verschil tussen de ingangs- en de uitgansspanning dan zal deze regelaar geen 1A meer kunnen leveren!)
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |