![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 30 oktober 2004 Locatie: Lelystad Leeftijd: 48
|
Hoi Niek, Die heb ik er ook al in gehad. Maar die geeft een hoop storing af. Dat zul je met een 'normaal' model niet snel merken, maar in een 50cm lange 9cm brede met elektronica volgepropte romp met uit plaatsgebrek daaromheen de antenne gewikkeld hou ik maar 25% van m'n bereik over. Ik verwacht dat een eenvoudige 'niet inteligente' liposafe met zo'n TL 431 geen problemen geeft. In ruststand gebeurt er immers niets in die schakeling.
__________________ Groeten, Lex. . >Triple-S: Duiksysteem, Magneetschakelaar, Knoopwaterpas, Liposave< |
| | |
| | #32 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Een hysteresis? Dat zal misschien wel kunnen. Ik zal het uitzoeken en als ik tijd heb het ook uitproberen. Er zullen wel een aantal onderdelen bij komen denk ik hoor!
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #33 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 30 oktober 2004 Locatie: Lelystad Leeftijd: 48
|
Ik zat zelf te denken aan een tweede transistor erbij die de referentie van de TL431 via een weerstand aan massa legt. Met de waarde van die weerstand dan even experimenteren om een daling van 0,3 - 0,5 volt te krijgen. Als die transistor dan parallel aan de eerste komt zou het toch moeten lukken, of verander je daarmee de schakelspanning?
__________________ Groeten, Lex. . >Triple-S: Duiksysteem, Magneetschakelaar, Knoopwaterpas, Liposave< |
| | |
| | #34 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Het kan en ik heb het uitgeprobeerd. Het is de onderstaande schakeling geworden. ![]() Het is inderdaad de schakeling zoals Lex al voorstelde alleen is de werking iets anders. De referentie spanning van de TL431 kan niet omlaag gebracht worden want die is vast 2,5V. Dat is bepaald door de fabrikant. Wel wordt de spanning op de stuuringang van de TL431 een klein beetje omlaag gebracht door er een extra weerstand aan parallel te schakelen. Het schakelpunt wordt dan ONGEVEER 0,25V hoger. Dit is echt ongeveer want het kan in werkelijkheid ergens tussen de 3,2 en 3,3V per cel komen te liggen.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann Laatst gewijzigd door Ernst Grundmann; 18 mei 2010 om 21:56 |
| | |
| | #35 (permalink) |
| Lid sinds: 6 mei 2007 Locatie: Lent Leeftijd: 35
|
Hallo Als je nu de onderkant van R10 met een diode aan de collector van de linker tor knoopt (katode naar colector), dan heb je de rechter tor en R8 & R9 niet meer nodig. Want nu schakelen beide torren op het zelfde moment, is een beetje dubbel op.
__________________ Niets is onmogelijk als je maar geduld hebt |
| | |
| | #36 (permalink) |
|
Sorry Stefan maar dat werkt niet goed. Je vergeet dat een diode een drempelspanning heeft van ongeveer 0,7V. Ook kan de capaciteit van de diode oscillatie verschijnselen veroorzaken. Met veel gerommel krijg je het misschien wel werkend, dit werkt zeker en is betrouwbaar. (Niets is onmogelijk als je maar geduld hebt
__________________ Groeten, Ernst Grundmann Laatst gewijzigd door Ernst Grundmann; 18 mei 2010 om 22:16 |
| | |
| | #37 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
is de aanschaf van een lipo verklikker a 3 euro p/st niet interessanter? (deze zijn inmiddels volop verkrijgbaar) deze kijkt per cel. en heeft alle bovengenoemde functies. *licht+geluid waarschuwing
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |