![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 5 mei 2004 Locatie: Spijkenisse Leeftijd: 28
|
Bij mij was het direct al feest, in eerste instantie dacht ik dat het motortje teveel A trok, maar dat bleek het ook niet te zijn. Toen ging ik vorig seizoen indoorvliegen en viel die uit een torquerolletje, best lullig als je op 20cm hoogte hangt..... Grt.
__________________ http://modelvliegclub-emcr.nl/ |
| | |
| | #17 (permalink) | |
| Guest
| Citaat:
waarschijnlijk is dat per type cel verschillend. Ik gebruik nu een 6S3P Ele pakket in een T-rex, die max 66 amps mag leveren. Deze akku doet het al erg goed en lang in een Logo, en in de T-rex vliegt hij zéér overtuigend, behoud zijn capaciteit, vliegt lang en blijft netjes handwarm. Daarentegen gebruik ik ook een X(redelijk bekend)-merk dat volgens specs 80 amps continu mag doen, die inmiddels na 5 cycli enkele kapotte cellen heeft, en bij lange na niet de power heeft als het ele pakket. Ik zelf zweer inmiddels bij dat type ele cel, helemaal voor het geld wat er destijds voor betaald moest worden! Het is jammer, maar ook per merk zitten er volgens mij verschillende kwaliteit cellen tussen. Greetz Aldert | |
|
| | #19 (permalink) | |
| Citaat:
__________________ http://modelvliegclub-emcr.nl/ | |
| | |
| | #20 (permalink) |
| Lid sinds: 23 januari 2006 Locatie: Delft Leeftijd: 22
|
ja.. ik lees overal verhalen over lipos die er zelfs bij goede behandeling al vlug mee kappen, en allemaal praten de mensen over vol wegleggen, (volgens mij zijn er op het forum wel topics te vinden hierover) 3.5 volt / cel dus. (dus niet op 0.0 volt of zo, maar 1/3e tussen 3 en 4.2 ongeveer, niet leeg, niet vol) |
| | |
| | #21 (permalink) |
| Lid sinds: 25 april 2005 Locatie: Nijmegen Leeftijd: 61
|
Vol wegleggen schijnt niet goed te zijn, zoals je hier en daar kunt lezen. Maar wat wordt bedoeld met "wegleggen"? Mag je dan een Lipo nooit volladen en even wegleggen om er de volgende dag mee te vliegen? Zou wel raar zijn natuurlijk, dan kun je een Lipo eigenlijk nooit volladen Een GSM mobieltje gebruikt ook een Lipo, nooit iets gelezen dat je hem niet mag opladen en dan een tijdje mag wegleggen, toch? Het volgeladen opslaan van Lipocellen schijnt slecht te zijn als je het pack voor LANGERE tijd niet wilt gebruiken, wat ik er van begrijp is dat we het dan hebben over langer dan zo'n 1 jaar. Als je Lipo's langer dan ongeveer 1 jaar niet wilt gebruiken, dan is het gunstig om te zorgen dat ze ongeveer voor 50% geladen/ontladen zijn. De spanning van de cellen zegt hier erg weinig over, de beste methode is, om de cellen eerst helemaal vol te laden en daarna deze voor 50% te ontladen, dus niet naar de spanning kijken, maar het pakket ontladen met de helft van de capaciteit (mAh). Maar langer dan een jaar niet gebruiken lijkt me voor ons eigenlijk ondenkbaar, dus waar hebben we het over? Is dit voor ons eigenlijk wel van belang?
__________________ < Frank_________________pa0fbk |
| | |
| | #22 (permalink) |
| Lid sinds: 5 september 2005 Locatie: IJsselstein Leeftijd: 52
|
Wat ik begrepen heb van de verschillende verhalen op internet gaat die langere tijd al in na zo'n 1 á 2 weken. Ik heb hierdoor voor mijzelf al besloten dat ik mijn lipo's pas ga laden als ik weet dat ik binnen enkele dagen weer ga vliegen.
__________________ The older the boy the more expensive his toy |
| | |
| | #23 (permalink) |
| Lid sinds: 16 september 2004 Locatie: Nootdorp Leeftijd: 47
|
Het is idd merkwaardig dat mijn nog 2 goede packs stuk bleken nadat ze ongeveer 2 maanden op de plank hebben gelegen, daarvoor deden ze het prima. Het kan toch geen toeval zijn dat ze allebei tegelijk stuk gaan ?
__________________ Mustang P51, Calmato Sports, Nova Cuatro, ASH 26 en nog veel meer leuk speelgoed. |
| | |
| | #24 (permalink) | |
| Lid sinds: 14 april 2004 Locatie: Gistel België Leeftijd: 40
| Citaat:
__________________ Sebart Katana S30 V2 , 120 powerLED Swift , Thunder Tiger Raptor 50 V2 , Gaui Hurricane 550 , HK 450 , GIANT EPO Mustang , PZ P-51 Mustang, HK Spitfire, RC BUG , Multiplex Funjet , Hirobo Quark , E-Flite MSR | |
| | |
| | #25 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 26 november 2003 Locatie: Landelijk en toch op steenworp v A'dam/Utrecht Leeftijd: 47
|
Tja.... ook de optie ze eens ultra langzaam te druppel laden, mocht niet baten.....kon inderdaad best eens zijn dat ze niet tegen vol wegleggen kunnen. Heb bij de forum sponsor andere cellen besteld en ga het wederom proberen. Mijn dank aan allen die hun mening, op of aanmerkingen hier gaven. |
| | |
| | #26 (permalink) |
| Lid sinds: 19 januari 2005 Locatie: Hengelo Leeftijd: 29
|
Ik heb ook 2 packs: ELE 1500mAH 3cell gehad.... zelfde verhaal ! Begin deden ze het prima, tijdje op de plank gelegen.. opgeladen. Nog geen minuut in de lucht... LEEG ! Gewoon prut Lipo cellen. Ik betaal nu liever maar iets meer voor cellen bv. Kokam. Dan weet ik in iedergeval dat het goed is.
__________________ TT Raptor 50 Titan | CopterX 450 SE V2 | HOR Twister | Futaba 9CHP (FF9) | PhoenixRC |
| | |
| | #28 (permalink) | |
| Citaat:
Grt.
__________________ http://modelvliegclub-emcr.nl/ | |
| | |
| | #29 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
De meeste fabrikanten raden aan om hun accu's normaal geladen of tot ongeveer 75% geladen weg te leggen. Helemaal leeg kan schade aan de accu veroorzaken maar vol geladen zou niets uit mogen maken. De zelfontlading van LiPo's is erg laag dus een geladen accu zal maar heel langzaam "leeglopen". Regelmatig opladen zoals je bij NiCad's zou moeten doen is bij LiPo's niet nodig. Nou ja niet nodig, misschien eens per jaar. Maar LiPo's vinden werkeloos rondhangen niet erg plezierig. Ze worden er dus niet echt beter van. Gewoon gebruiken dus dat is altijd beter.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #30 (permalink) |
| Lid sinds: 30 augustus 2004 Locatie: Grootebroek Leeftijd: 37
|
Na het lezen van dit draadje toch maar even me lipo's uit de kast gehaald na een weekje of 6 a 7. Even allemaal ontladen door ze aan me vliegtuig te hangen en vast te zetten in de tuin. Daarna allemaal weer opgeladen, geen verlies of dooie cellen gelukkig, ik ga dit maar wat vaker doen voor behoud van me lipo's. Als het weer nou wat knapper wordt kan ik ze gewoon leeg vliegen zoals het hoort Ik gebruik trouwens Hyperion lite storm LVX lipo's. Toevallig had laatst Amstel76 ook 2 ELE 1000 lipo's die opeens alle 2 defect waren,misschien is er een slechte serie geweest ? |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |