Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 8 oktober 2006, 20:21   #1 (permalink)

Leeftijd: 39
Standaard Is de cockpit MM zender ook geschikt voor ccpm voor heli's

Ik kan maar niet goed achterhalen of mijn multiplex cockpit zender MM met versie 2 ook geschikt is voor ccpm.
Volgens deze link http://www.modelspot.com/mpx/cockpit.htm
moet het wel zo zijn..........maar ik kan er in de beschrijving niks over vinden en ik zie maar een paar mixfuncties (5) in mijn zender en geen ccpm.

Wie weet het???
bassman is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2006, 20:57   #2 (permalink)

Huibert's schermafbeelding

Leeftijd: 52
Standaard

Klopt, versie 2 moet met ccpm overweg kunnen. In de gebruiksaanwijzing staat dit niet, dit kun je lezen in het supplement voor versie twee. Dit kun je op de site van Multiplex downloaden. Hoop dat dit je verder helpt.
Oud 8 oktober 2006, 22:23   #3 (permalink)
Moderatorteam

Gerard_nl's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

hoe ziet de mpx leek aan zo'n zender welke versie het is ?
Oud 8 oktober 2006, 22:52   #4 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Digidraaier rechtsom blijven draaien tot de software-versie wordt aangeduid. Komt er geen software-versie in beeld, dan is het een V1.

Versie 2.1 heeft voor ccpm een hinderlijke fout. Als je deze versie hebt even kontakt opnemen met de servicedienst voor een update.
Oud 9 oktober 2006, 07:31   #5 (permalink)

Standaard

En als er alleen versie 2.0 in het scherm staat...........zit deze fout hier niet in??? Wat is die hinderlijke fout dan??
Oud 9 oktober 2006, 10:13   #6 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Alleen bij V2.1 zit er een fout in de trilink-mixing. Indertijd zijn er nogal wat zenders "ge-down-date" naar V2.0 als ze voor helivliegen werden gebruikt. Tegenwoordig worden ze uiteraard weer ge-update.

Overigens merk je als gebruiker tussen de overige software-versies geen verschillen. Men blijft nu eenmaal altijd aan software sleutelen.
Oud 11 oktober 2006, 19:31   #7 (permalink)

Standaard

Weet iemand ook hoeveel stappen pitch/gas curves de cockpit zender heeft???
Oud 12 oktober 2006, 14:40   #8 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

666yeti666's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

Ik ben toevallig ook net bezig met het instellen van mijn cockpit zender (v2.4) voor een robbe spirit pro.
Het is dan wel mijn eerste ccpm heli waar ik mee bezig ben maar ik vind het echt ontzettend lastig en slecht beschreven in de manual hoe je dat moet aanpakken.
Gisteravond (nacht ...) is het me onder andere gelukt om op kanaal 5 de standen voor de motor mbv een schakelaar in te stellen. Het blijkt dat de autorotatie schakelaar S3 UIT moet staan om dit te realiseren, anders kun je niets instellen (procenten).
Volgens mij moet je met een 3 standen schakelaar aangesloten op S1 (motor off/timer) wel 2 gascurves in kunnen stellen (motor off, stand 1, stand 2).

Nog een aantal wedervragen; klopt het dat de eerste 3 regelingen in het MIX menu niet nodig zijn als je een aparte electronische gyro gebruikt ? (zero point tail rotor , static tail rotor compensation en tail offset)
Hoe begrens ik maximale servo uitslag van "roll en nick" beweging ? (servo 1&2 voor roll en servo 4 voor nick)
Oud 12 oktober 2006, 16:16   #9 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

666yeti666's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

Ik heb iets nuttigs gevonden wat zeker antwoord geeft op jouw vraag :

Voor het hele artikel, zie : http://members.chello.nl/p-vanhout/Index2.htm

"De Multiplex Cockpit MM bezit geen echte meerpunts gascurve instelling en wordt beperkt tot 3 punten dus is alleen de servo 5 instelling te wijzigen dus minimaal, maximaal en midden bereik en dit in combinatie met een gasregelaar die telkens opnieuw het bereik aangeleerd moet worden bij het inschakelen van de voedingspanning geeft als resultaat dat hele knuppelbereik ook altijd gelijk ligt met het hele gas bereik. Het enigste wat dus te wijzigen is, is dus het midden van de gas bereik, het is dus mogelijk door het middelpunt softwarematig te verhogen een hoger toerental te krijgen bij midstick. Bij de Multiplexzender is het mogelijk om een servo middelpunt te wijzigen tot plus of min 50 procent. Om nu toch het hele bereik te kunnen regelen heb ik het maximale bereik van de servo softwarematig op min 50 procent gezet. Bij het inschakelen wordt deze 50 procent door de gasregelaar gezien als maximaal en wordt zo het bereik over het hele gebied instelbaar. Een beetje omslachtig maar het werkte en heb mijn toeren bij midstick zonder rotorbladen nu op 1400 omw/min afgesteld.
Notitie :
In feite is hier dus sprake van een drie-punts gas curve.
Omdat het toerental tot midstick sterk oploopt en boven midstick niet meer maar alleen het te kort komende motor vermogen moet bij regelen moet je er wel op letten dat het loskomen van de grond ook boven midstick plaats vind.
Dit regel je dus met de graden instelling van 5 a 6 graden bij midstick.
Doe je dit niet dan zakt bij het dalen ook het toerental te veel terug en word dus de motor op een verkeerd regel gebied aangestuurd het geen een soort "jojo" effect van de heli veroorzaakt.
Als alles goed afgeregeld is mag het toerental bij stijgen en dalen niet of nauwelijks variëren."
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten