![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 13 februari 2006 Locatie: Tweede Exloërmond Leeftijd: 47
|
Hallo, mijn vraag: Bij de Heng Long tanks gebruiken we 1700 mAh accu's met 6 cellen. Als ik deze accu's ontlaad en weer laad, gaat er die 1700 wel in, maar gebruikt ik deze accu op een tank, totdat deze niet meer wil, of zwak wordt, krijg ik met mijn computerlader er niet meer in dan ongeveer 350-450 mAh, afhankelijk van de accukwaliteit. Om te proberen heb ik ook nog een goede, andere (dus niet bijgeleverde) accu gebruikt, maar zelfde verhaal. Wat is de oorzaak? Is dit misschien dat de electronica van de tank een zekere spanningsval teweegbrengt, zodat het met de tank snel gedaan is? Gr. Taco. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 26 augustus 2003 Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant Leeftijd: 23
|
Het probleem zit dus in het laden. Wat voor lader heb je? Als je de delta-piek instelling kan veranderen, moet die wat hoger gezet worden. 5~10mV per cel. Wat is de laadstroom? |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 13 februari 2006 Locatie: Tweede Exloërmond Leeftijd: 47
|
Ik gebruik een Robbe power peak infinity 2. Ik zet hem altijd op automatisch, nooit geen probleem. En ik laad de accu's altijd los bij deze tanks. Ik verwacht zélf dat de electronica een zekere spanning nodig heeft, die er eigenlijk niet is. Want er zijn 6 cellen. Of klopt dit niet?? Taco. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 23 januari 2006 Locatie: Delft Leeftijd: 22
|
ik dnek dat de spanning tever inzakt voor de tank of zo, zodat de tank al zwak gaat doen voordat de batterij leeg is? want als je er maar weinig in krijgt, wil het zeggen dat er maar weinig gebruikt is... of de tank word ergens warm en gaat in oververhittignsbeveiliging en reageert daardoor zwakker? |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 23 januari 2006 Locatie: Delft Leeftijd: 22
|
ik dnek dat de spanning tever inzakt voor de tank of zo, zodat de tank al zwak gaat doen voordat de batterij leeg is? want als je er maar weinig in krijgt, wil het zeggen dat er maar weinig gebruikt is... of de tank word ergens warm en gaat in oververhittignsbeveiliging en reageert daardoor zwakker? |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Staat er in de handleiding van deze tanks nog ergens iets over de benodigde accuspanning? Het lijkt er op alsof er meer dan 7,2 Volt wordt verwacht door de elektronica.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
In de handleiding staat verder niets, alleen dat er een 6 cellen, 7,2 V. accu gebruikt wordt. Het lijkt er inderdaad op dat van een 1700-accu er 1200 ongebruikt blijven, alleen door de spanningsval. Om dus langer te kunnen rijden is altijd al 1200 mA nodig, dus kom je snel uit op 2500 -3500 mA. Zelf accu's solderen dus. Jammer van die 1200 mA, je moet ze wel betalen, maar je krijgt ze niet. Ik heb nog een 'slooptank' , eventueel zou ik eens een cel er bij kunnen doen om te zien wat er dan gebeurt. Ik heb zo'n vermoeden dat hij de accu dan wél leegtrekt. Taco. |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
De oorzaak van je probleem is volgens mij dat je accuspanning te ver inzakt. De oorzaak daarvan kan van alles zijn. Een rijtje vragen die je jezelf kan stellen. Zijn de cellen wel geschikt om de hoge stromen te leveren? Zijn de cellen goed gesoldeerd of gepuntlast? Zijn de draden van de accu naar de regelaar wel dik genoeg? Zijn de juiste connectors gebruikt? Zitten er ergens nog andere verbindingen die op de ene of andere manier een weerstand kunnen vormen? Het probleem is namelijk dat al die mogelijke weerstanden een flinke spanningsval kunnen veroorzaken. Hierdoor LIJKT het alsof de accu leeg is maar dat is hij dus nog niet. Er lijkt in jou geval dus 1200mAh verloren te zijn. Die zit echter nog steeds in de accu maar door de weerstand die tussen de accu en de regelaar zit kan je die er niet uit krijgen. Cellen met een hogere capaciteid gebruiken zal de problemen voor een klein deel oplossen. Het probleem is dat deze cellen vaak een hogere inwendige weerstand hebben dan cellen met een lagere capaciteid. De winst kan dus maar klein uitvallen. Daarom is het van groter belang om te zorgen dat al die mogelijke weerstanden verdwijnen of in iedere geval zo laag mogelijk zijn. Ga dus alles eens heel grondig en kritsch nakijken. Wie weet vindt je dan de oorzaak. Succes.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |