Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 2 december 2003, 14:01   #1 (permalink)
Jan Mooij
Guest

Standaard Motorregelaar probleem

Beste modelvliegers,

Ik heb een Speed 300 (Graupner) motor van 6 volt, een JES 110 stroomregelaar (JETI), en een 1000 mAh NiMh accu van 7,2 volt. Een en ander is gemonteerd in een Mini Piper (slow flyer) van Graupner.

Als ik de motor zonder propeller laat draaien dan kan ik deze in één keer van stil stand tot voluit (volvermogen) laten lopen (continu).
Als ik de motor met propeller laat draaien dan stopt de motor al bij ongeveer half vermogen. Daarbij komt nog het gegeven dat de stroomregelaar constant piept, zowel met als zonder propeller op de motor.

Volgens de specificaties van de motor heeft deze een stroomafname van 5A. Volgens de specificaties van de stroomregelaar is deze geschikt voor een stroomafname van 11A bij een accucapaciteit zoals bovengenoemd.
Daarbij wordt nog aangegeven dat de stroomregalaar uitschakeld als de stroomafname 200% groter is dan zijn eigen capaciteit (11A) en die stroomafname langer duurt dan 0,5 seconde.
Volgens de specificaties van de stroomregelaar zou een oplossing voor dit probleem kunnen worden gezocht in een kleinere propellrr, een kleinere accu, of een motor met een lagere stroomafname (?).

Opmerking:
De draden (+ en -) van de stroomregelaar zijn (vind ik) in verhouding tot de draden van de accu erg dik (factor 4).

Vraag:
Waar gaat het fout en wat kan ik er aan te doen?
(een kleinere propeller dan de standaard bij het vliegtuig behorende propeller heeft niet mijn voorkeur).

Ps.
Ik ben een beginnend elektrovlieger en heb van electronica geen/weining verstand.
  Met citaat reageren
Oud 2 december 2003, 15:36   #2 (permalink)
Theo Coenen
Guest

Standaard

welke vertraging en welke prop gebruik je?

Een speed 300 6 volt is alleen maar geschikt als vertragingsmotor, als je op deze motor een prop als direct drive gebruikt dan zal dat waarschijnlijk de reden zijn van het afslaan van de regelaar, hij trekt dan ruim meer dan 12 Ampere.
Voor direct drive is een speed 280 of een speed 300 7,2 volt beter.
  Met citaat reageren
Oud 2 december 2003, 15:48   #3 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Welkom Jan, de kop is er af
zelfbouw e-motor tipszelfbouw e-motor group • current kills

ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2003, 16:56   #4 (permalink)
Paul Tupker
Guest

Standaard

Jan, als je binnenkort weer op de club bent, neem dan je probleem even mee in de auto. Zoals je weet zijn Dick en/of Bert regelmatig aanwezig en ongetwijfeld in staat om je het best mogelijk advies voor een totaaloplossing te geven, bijv. een andere motor (deze motortjes zijn gelukkig niet duur), of een gearbox aandrijving, of een andere propeller, of een anders samengesteld pakket of een combinatie van deze zaken. Als ik er met mijn lekenverstand op dit gebied niet uit kom, vraag ik ze ook om raad en kom daarmee gelukkig altijd tot een goede oplossing.
  Met citaat reageren
Oud 2 december 2003, 17:45   #5 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

De oorzaak van het probleem heeft Theo Coenen al gegeven. Door de te hoge stroomafname zal of de onderspanningsbeveiliging (accu kan het niet bijbenen) of de overbelastingsbeveiliging (regelaar wordt te warm) in werking treden en de motor afschakelen.
De pieptoon, die je hoort is de schakelfrequentie waarmee de regelaar de motor aanstuurt. Dit is dus een normaal geluid.
Oud 4 december 2003, 12:11   #6 (permalink)
wvl
Guest

Standaard

Bovenstaande kan ik bevestigen. Met een sp300 loopt de piper als een lier(tje). ik vlieg 7 cellen 800 Mah Nimh, en haal makkelijk 15 à 20 min.
Het gepiep van de regelaar is trouwens het enige waaraan je kan horen hoe snel je motor loopt, want het ding maakt zo weinig lawaai :-)
(de meeste regelaars werken met een 'chopper' die niet de spanning daalt, maar het vermogen in kleine stukjes naar de motor brengt. Hoe trager je gaat, hoe luider het gepiep omdat de regelaar dan meer gaat 'hakken' in het vermogen. Dit betekent niet dat er vermogen verloren gaat, maar dat het gedoseerd aan de motor wordt aangeboden. Bij vollast is het gepiep weg, en staat de chopper wijd open)
  Met citaat reageren
Oud 17 december 2005, 23:13   #7 (permalink)

Airbus's schermafbeelding

Standaard

srry voor een oud draadje weer op te halen.

maar ik heb et volgende probleem;
ik heb een speeder(pylon) zie ook http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/...ic.php?t=28369

Nu zit er een sp300 6V in en een speedmax lx20 en een 700mah accu lipo 15c, dus kan de lipo aan 10.4 amps continu ontlaad worden
maar de sp300 6v kan makkelijk 12amps trekken, dus de accu kan dat niet aan
dus kan ik beter een 7.2versie inbouwen? maar dan moet ik veel snelheid inleveren of gewoon een prop met een groter spoed opzette?
Want die 6V versie doet ongeveer 29000tr en die 7.2V maar 12400tr?
of zijner er beter alternatieven? liefst brushed (goedkoop) :P

Grtz
Airbus is offline   Met citaat reageren
Oud 19 december 2005, 08:49   #8 (permalink)
wvl
Guest

Standaard

Hoi,

ik vermoed dat het geen probleem zal zijn met je accu. Het is niet zo dat een 15C akku niet meer kàn leveren, alleen, hij zal wat vlugger verslijten door de hogere stroom, de spanning zal wat vlugger invallen ook.

Ik heb met speed 300 7,2V zeer veel 'mini piper' vluchten gemaakt, maar t'is niet meteen een snelheidsmonster.(3A is zowat de stroom die hij moet trekken. Op 8 cellen moet dat zowat 25 watt zijn, wat er netto aan de prop overblijft misschien nog de helft?)

goedkoop alternatief: zelfbouw CDrom motor en een regelaartje uit Honkong (20 Euro) via Ebay.

Ik heb een Devine rondvliegen op een CD motor, heeft ongeveer 180 gram stuwkracht op 2 cellen, vluchtduur 20 - 25 min. Max stroom (statisch gemeten) 8 amps.
De devine gebruik ik puur om mijn cd motoren te testen.

Ondertussen heb ik mijn speed 300 uit mijn piper ook richting prullenmand verwezen. CD motor erin, oosters regelaartje, no problem, de piper gaat bijna vertikaal.

grts.

WVL
  Met citaat reageren
Oud 20 december 2005, 19:45   #9 (permalink)

Standaard

mja het is wel een sp300 6Volt
die doen 2x zoveel toeren als een sp300 7.2V
de 6V versie is gemaakt voor een vertraging dus doet hij te veel toeren voor een rechtstreekse aandrijving, het minste dat de moter moet trekken trekt hij veel amps! kun je verkleinen door een kleinere prop op te zetten met minder spoed. maar hij zal nog veel stroom zuipen.

mijn devines doen het uitstekend op een sp280 en sp300
cd rom moters komen nog later
Oud 20 december 2005, 21:35   #10 (permalink)
Theo Coenen
Guest

Standaard

Tja airbus, met die motor sloop je niet alleen de motor, maar ook de regelaar en de lipo als je hem nog langer gebruikt in direct drive. En al helemaal als hij op 3s lipo's zijn werk moet doen. Bij jou gaat het schijnbaar om de een of andere reden iets langzamer dan bij de meesten, maar zo langzamerhand loopts het ampere gebruik steeds hogerop totdat er niets meer gebeurd. Dan is minstens een van de 3 kapot.
  Met citaat reageren
Oud 21 december 2005, 22:34   #11 (permalink)

Standaard

Theo ik denk dat je me verkeert begrijpt(of ik heb et niet goed uitgelegt)
het moterje is namelijk nieuw, het was gewoon een vraag hoeveel amp dat ie normaal trekt met rechtstreekse aandrijving met een guntherpropje, ik kant nu nog niet meten ander de kertboom ligt een amp meter een fluke
ff daar op wachte en dan kan ik et zelf meten .

Grtz
Oud 22 december 2005, 10:47   #12 (permalink)

Dirk's schermafbeelding

Leeftijd: 60
Standaard

Airbus, een SP300 6V en een Günthertje kan niet ..... stromen worden bij 6 celletje (2 lipo's) zo hoog dat de SP300 binnen een minuut in rook opgaat 10-12A ....

Een SP300 6V mag eigenlijk nooit meer dan 8A trekken, alles wat hij meer trekt wordt direct in warmte omgezet ... op 6 cellen 4"x2" (of 5"x2" ?) gaat net, maar echt "handig" is zo'n combinatie niet ....

SP300 6V in direct drive alleen voor Ducted Fan's .... (op 4 cellen zou het mischien kunnen, maar ook daar win je niet echt iets mee) .....
Oud 22 december 2005, 12:17   #13 (permalink)
Theo Coenen
Guest

Standaard

Zoals Dirk al aangeeft, een speed 300 6 volt met een Gunther verbruikt minimaal 12 ampere. Alles meer dan 7-8 ampere uit een speed 300 6 volt is pure warmte die je verstookt. Voor ductedfan gebruik is deze motor wel te gebruiken evenals een vertraging. Dan zijn die speed 300 6 volt motoren in hun sas, maar let op gebruik ook hier niet meer dan maximaal 7 cellen Nimh of 2 lipo's.
  Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten