Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 27 november 2006, 14:37   #1 (permalink)
bartdude
Guest

Standaard kan dit ?

ik heb een snelheidsregelaar dat vooruit en achteruit kan, nu zou het zo moeten zijn dat als ik vooruit duw of achteruit (op de afstandsbediening) dat de motors altijd in de zelfde richting draaien. maar als ik achteruit duw (afstandbediening) moet er een servo werken dit om te kunnen achteruit varen. ik werk namelijk met hydrojets op m'n boot en om achteruit te varen moet de motors op vooruit draaien maar word enkel de straal water die eruit komt weer naar voor geleid dit door middel van servo. ik weet niet of mijn uitleg duidelijk is maar als je mij verstaat help mij dan. ik ken nog niet zo veel van modelbouw
  Met citaat reageren
Oud 27 november 2006, 14:49   #2 (permalink)

wimg's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Bart,

ik ken je mogelijkheden van je besturing niet, maar in sommige gevallen is het mogelijk de snelheidsregelaar zo in te stellen dat de motor niet draait wanneer je knuppel op de zender in de onderste stand staat. (Dit zou eigenlijk vol achteruit betekenen.) Wanneer je de knuppel dan vol vooruit drukt, zou de motor vol vooruit moeten geven.

Je werkt dan op dezelfde manier als in het echt want die geven ook (zoals je zelf al zei) geen achteruit.
Volgens mij kun je niet de regelaar zowel bij vooruit drukken als bij achteruit halen van de knuppel dezelfde kant op laten werken.

Wim
Oud 27 november 2006, 15:11   #3 (permalink)

Sleurhutje's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Weblogartikelen: 2
Standaard

Met een mixer kun je (tijdelijk) via hetzelfde kanaal als waarmee je gas geeft een servo bedienen. Bij auto's zie je dit om de achteruitversnelling te activeren met behulp van een servo. Deze blijft ongeveer 40 sec. geactiveerd (voldoende om een keer achteruit te steken) en gaat dan weer terug in zijn oorspronkelijke stand. Activering van de servo gaat door de knuppel in z'n achteruit (rem bij auto's) te zetten en na een paar seconde vasthouden wordt alles geactiveerd. Eerder terug naar gewoon kan door opnieuw de rem vast te houden. De servo gebruik je dan dus om de reverser te bedienen.

Om te voorkomen dat je motor achteruit gaat lopen kun je een brugcel monteren. Doot de toevoer vanaf de regelaar aan de wisselspanning kanten aan te sluiten en de + en - op de motor (op de juiste manier) maakt het niet meer uit of de regelaar vooruit of achteruit wil, de motor gaat alleen maar vooruit.
Oud 27 november 2006, 19:25   #4 (permalink)

Leeftijd: 22
Standaard

een brugcel is neit meer dan 4 flinke diodes dat is wat minder verwarrend.

de truc is dus dat er ongeacht de ingansrichting altijd in dezelfde richting uitgangssstroom doorgheen komt
'brugcel' of gelijkrichter: http://www.tonh.net/museum/gelijkrichter.jpg
de interne werking: http://upload.wikimedia.org/wikipedi..._rectifier.jpg
uitleg: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkrichter

succes
Alexander is offline   Met citaat reageren
Oud 27 november 2006, 19:46   #5 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexander
een brugcel is neit meer dan 4 flinke diodes dat is wat minder verwarrend.
Is het ook, maar een brugcel is makkelijker aan te sluiten voor een leek. Symbooltjes staan erbij. En zit een mooi huisje.
Oud 27 november 2006, 20:11   #6 (permalink)

Standaard

ja, maar kan lastiger aan te komen zijn.
Oud 27 november 2006, 21:00   #7 (permalink)
tazy1704
Guest

Standaard

Mocht je een computerzender hebben dan zou je eens kunnen kijken of je met het helicopterprogramma dit voor elkaar kunt krijgen. Regelaar op het throttle kanaal zetten en de servo op de pitch
  Met citaat reageren
Oud 27 november 2006, 21:01   #8 (permalink)

Standaard

(ja, allemeaal leuk, maar kost allemaal extra ontvangerkanalen, je kunt beter functies die je toch samen gebruikt op 1 kanaal zetten.)
Oud 28 november 2006, 13:37   #9 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Hoe werkt het omkeermechanisme met de servo eigenlijk? Worden hiermee kleppen bediend, die de waterstraal de andere kant op sturen?

Ik denk eigenlijk, dat dit je eerste probleem is. Als het werkt, zoals ik denk, zal zo'n servo in 2 standen versteld moeten worden. Dit kun je met je gasfunctie niet voor elkaar krijgen, tenzij je een uitgebreide computerzender hebt. Er zijn wel zgn. retractservo's voor vliegtuigen, die slechts 2 (eind)standen kennen, maar die zijn duur en vrijwel zeker niet bruikbaar voor deze toepassing.
Het meest eenvoudige is om zo'n servo met een 2-positie schakelkanaal te bedienen.

Welke regelaar heb je eigenlijk? Is daarvan de achteruit uitschakelbaar? Een regelaar met voor- en achteruit is voor hydrojets niet handig. Eigenlijk moet je daar een vliegregelaar voor gebruiken, waarin geen rem aanwezig is of waarvan je de rem kunt uitschakelen. Een heli-regelaar kan ook (die heeft sowieso geen rem). Je kunt dan de gasknuppel over het gehele bereik gebruiken voor de toerenregeling van de jet-motor(en)
Oud 28 november 2006, 14:37   #10 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Corrien
Hoe werkt het omkeermechanisme met de servo eigenlijk? Worden hiermee kleppen bediend, die de waterstraal de andere kant op sturen?

Ik denk eigenlijk, dat dit je eerste probleem is. Als het werkt, zoals ik denk, zal zo'n servo in 2 standen versteld moeten worden. Dit kun je met je gasfunctie niet voor elkaar krijgen, tenzij je een uitgebreide computerzender hebt. Er zijn wel zgn. retractservo's voor vliegtuigen, die slechts 2 (eind)standen kennen, maar die zijn duur en vrijwel zeker niet bruikbaar voor deze toepassing.
Het meest eenvoudige is om zo'n servo met een 2-positie schakelkanaal te bedienen.

Welke regelaar heb je eigenlijk? Is daarvan de achteruit uitschakelbaar? Een regelaar met voor- en achteruit is voor hydrojets niet handig. Eigenlijk moet je daar een vliegregelaar voor gebruiken, waarin geen rem aanwezig is of waarvan je de rem kunt uitschakelen. Een heli-regelaar kan ook (die heeft sowieso geen rem). Je kunt dan de gasknuppel over het gehele bereik gebruiken voor de toerenregeling van de jet-motor(en)
Ja, een hydrojet heeft een klep die de waterstroom splitst en links en rechts van het midden terugstuwt. De firma Hamilton maakt zeer mooie full scale jets. De link vertelt kort hoe en wat.

Ik denk dat je met een servomixer als deze van HPI een eind komt. Die stuurt de servo van de ene naar de andere kant (zelfs programmeerbaar). Ze kosten [s:4b2500458c]39[/s:4b2500458c] 36 euro. Je sluit deze aan op je kanaal van de snelheidsregelaar (komt er dus tussen te zitten). Als je een stick zender hebt en je kunt de middenstand verzetten naar 75% vooruit en 25% achteruit dan is dat perfect in combinatie met een snelheidsregelaar die inderdaad alleen maar vooruit kan zonder rem. Het stukje dat je achteruit gebruikt om de mixer aan te sturen reageert de regelaar niet op omdat dat onder de nul-stand is.
Oud 28 november 2006, 15:15   #11 (permalink)

Standaard

Dit is inderdaad een leuke mogelijkheid, die overigens alleen mogelijk is met een regelaar, die slechts 1 regelrichting kent.

Het idee van een bruggelijkrichter was trouwens toch al een minder goed plan. Hierbij kunnen de motor-retourstromen nergens heen, dus dat is voor zowel de motor als de gelijkrichter niet bevorderlijk.
Oud 28 november 2006, 22:55   #12 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Roel van Essen's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Weblogartikelen: 1
Standaard

Een andere, simpeler oplossing is de volgende. (Ervan uitgaande dat je slechts twee kanalen tot je beschikking hebt):
Zet je regelaar en je klep-servo op één kanaal met een V-kabel.
Programmeer je (vlieg-)regelaar dusdanig dat hij op 75% van de stickuitslag vol gas geeft.
Monteer je klepservo dusdanig dat bij meer dan 75% gas VOORUIT de keerklep(pen) laat zakken.
Door nu met de gasknuppel in het bereik tussen 75 en 100% vooruit te 'spelen' kan je je remweg doseren.

Dat vergt weliswaar een onnatuurlijke beweging, maar is een kwestie van aanleren en wennen. Met de Azimuth Atlantic Challenger heb ik ook zo gevaren en na een paar keer varen weet je niet anders meer.
Simpel, goedkoop en eenvoudig...
Oud 30 november 2006, 10:50   #13 (permalink)
raf

raf's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

hallo

dat met die brugcel lijkt me een oplossing maar hoeveel amp trekt je motor????
een brugcel kortsluiten door de emk stromen van je motor is denk ik geen probleem daar er BV voor een rokraft ook geen diodes aan de motoren gebruikt worden
een diode grbeuiken ze alleen maar bij een relais
en daar zijn ook hier op het forum al tich topics over geweest over het wel en niet plaatsen van deze diode's

als je nu voor je omkeer klep een landigs gestel servo koopt ben je eigenlijk van je probleem af
deze servo werkt namelijk maar in een richting
als je de stick naar beneden doet dan gaat de servo van midden stand naar het einde
doe je de stick terug naar het midden dan gaat de servo terug naar het begin punt staan
doe je de stick naar boven dan doet deze servo helemaal niets
je kan deze uitslag wel niet regelen
het is alles of niets
maar je rem invloed is dan wel weer regelbaar met je speed op je motor
ik gebruik deze servo om een ventiel in een duikboot te sturen tesamen met een pomp

groeten raf
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best."
raf is offline   Met citaat reageren
Oud 30 november 2006, 11:34   #14 (permalink)

Standaard

Raf, de fets in de Rokraft regelaars hebben (net zoals alle vermogensfets) invers-dioden aan boord. Zaten deze er niet in, dan zou de regelaar zichzelf onmiddellijk opblazen als er een motor op werd aangesloten. Inductieve spanningen kunnen flink hoog oplopen en fets daarvoor nog veel minder verdraagzaam dan gewone transistoren. Bij regelaars zonder remfets, zoals bijvoorbeeld de Navy 570, zijn er altijd vrijloopdiodes aanwezig. De Navy 570 heeft daarvoor zelfs 2 zware Schottky dioden aan boord. In een bruggelijkrichter zitten uiteraard geen invers-dioden. De motorretourstromen kunnen dus nergens heen, zoals ik reeds schreef.
Oud 30 november 2006, 12:52   #15 (permalink)
raf

raf's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

hallo kor

als ze dan nergens heen kunnen dan kunnen ze ook geen schade aan de regelaar aanbrengen ???
maar een relais tussen motor en de brug kan dus wel
spanning voor de relais te laag valt het af voor de motor stopt
dus geen emk stromen uit de motor dus ook nergens heen

maar ik heb eventjes in mijn papieren aan het zoeken geweest en denk de oplossing te hebben gevonden

vroeger in de middeleeuwen heb ik zelf regelaars gebouwd rond het 544 ic
bij deze werdt een ompool relais gebruikt om de motor om te polen
uit deze ic kwamen twee pennen die met een diode samen aan de voorschakel transistor hingen voor de hoofd transistor
er waren ook nog twee pênnen waarvan je kon kiezen welke naar de transistor van de relais ging om zo voor en achteruit te kunnen schakelen

dus het enige wat er moet gebeuren is dat is zoeken naar een oudertype regelaar BV die grote zwarte van graupner (ken effe de nummer niet)
deze werkt nog met een relais
als je nu deze relais afkoppelt dan heb je volle gas op voor uit op de twee kanten van je stick
want je relais schakelt niet om dus de spanning blijft in de zelfde richting lopen daar er geen transistor brug in deze regelaar zit maar een enkelvoudige sturing(halve brug)
ik heb nog dat schema een zien of ik tijd vind om het in te scannen want een beeltje (foto)zegt meer dan al deze text

groeten raf
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best."
raf is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten