Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 14 december 2006, 19:12   #16 (permalink)

michiel b's schermafbeelding

Leeftijd: 23
Standaard

Dat de trafo niet 1:1 is begrijp ik niet helemaal. Als je de netspanning gelijkricht, en afvlakt heb je een stabiele spanning van +-300V DC
Die spanning wordt met behulp van PWM in stukjes gehakt. Dan wordt de effectieve spanning lager, terwijl er maar weinig verlies(warmteontwikkeling) is.
Als je dan de uitgang nog vlakker maakt met een spoel in serie, en een condensator parallel, dan werkt het zo toch ook?
Ik begrijp dan niet dat er dan nog een transformatorverhouding nodig is. De spanning is toch al lager (effectief) door de schakelende (FE)Transistor?
(en niet alleen om de freqeuntie te verhogen?)

Ik heb al wat gezocht via google. Alleen kom ik niet zo snel info voor geschakelde voedingen tegen, die werken vanaf 230V. Meer info vind ik uiteraart erg leuk, maar dat is misschien niet helemaal meer thuis in dit forum...
Oud 14 december 2006, 22:11   #17 (permalink)

Leeftijd: 22
Standaard

en kan die fet die 300 volt wel aan dan?
Alexander is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2006, 22:14   #18 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Nog even over die trafo, maar dan hou ik er mee op of er moet geen bezwaar zijn dat we zo ver gaan.
Je hebt natuurlijk gelijk dat je van die 300V gelijkgerichte spanning terug zou kunnen naar 12V. Dat heeft (soms vervelende) gevolgen, de pulsbreedte van de schakelpulsen wordt dan heel erg smal. Stel dat je een voeding hebt die 10A moet leveren. Al die energie moet door een uiterst smal pulsje geleverd worden wat betekend dat er dus flinke stromen gaan lopen. In principe die 10A en een beetje meer om de condensator op te laden. Dit maakt de schakeling lastig te ontwerpen en je moet zeer stevige onderdelen gebruiken om die stromen te kunnen verwerken.
Door een trafo te gebruiken maak je dat allemaal een stuk eenvoudiger. De uitgangsspanning wordt dan voor een groot deel gemaakt door de overzet verhouding van de trafo. De "fijnregeling" wordt dan verzorgt door de PWM regeling.
Er zijn ook zogenaamde "full range" voedingen. Dat zijn voedingen die bruikbaar zijn voor het volledige netspannings berijk van 90V tot 250V AC. Die voedingen hebben dus een veel kleinere overzet verhouding dan een "single range" voeding. Je zal ook zien dat die voedingen met duidelijk stevigere onderdelen gemaakt zijn.
Let op, er zijn ook "dual range" voedingen. Die zijn bruikbaar van 90V tot 130V AC en van 190V tot 250V AC. Deze zijn niet bruikbaar op de tussenliggende spanningen. Die voedingen zijn meestal omschakelbaar of schakelen automatisch om zodat bij deze voedingen de overzet verhouding wel vrij hoog kan zijn.

Alexander, die FET kan die 300V makkelijk aan en dat moet hij ook anders kan je de trafo niet schakelen. De FET's in schakelende netvoedingen kunnen meestal iets van 600 tot soms wel 1000V "aan". (Bijvoorbeeld de STB9NK90Z dit is een veel gebruikte schakel FET in schakelende netvoedingen.)

Er zijn nog meer soorten schakelende netvoedingen maar zoals ik al schreef dat wordt een beetje (veel) te veel voor hier op het forum.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten