Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 12 december 2006, 22:00   #1 (permalink)

winkje's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard Accu solderen - drama....

Hi,

Sinds tijden weer eens een accu gesoldeerd. 6 cellen, keurige zilveren soldeerlippen, Weller 80 Watt met hamerkop, electronica soldeertin (60/40).... Cellen keurig opgeschuurd door ze netjes met een dremel te 'behandelen'. En dan voortinnen... het lukte me simpelweg niet meer. Met veel pijn en moeite wat tin kunnen aanbrengen wat dan van die afschuwelijke donkerbruine randen heeft; het vloeit niet maar blijft als een 'bolletje' liggen.... soldeerbout soms toch te koud? Uiteindelijk toch het pack afgemaakt en geladen. geen cellen beschadigd maar tjee, wat een deuk in mijn ego...

Wat me wel opviel is dat ik uit frustratie de laatste 2 cellen door zonder voortinnen aan de cel zelf, maar wel aan de soldeerlip aan elkaar heb gezet en dat dat nu net de mooiste verbinding is geworden... Zijn er al meer mensen die de cellen niet meer voortinnen maar enkel de soldeerlippen en daar toch de gewenste resultaten mee bereiken ? Ik heb nog 4 packs te gaan dus hulp / info / bemoedigde woorden zijn welkom !

Groet, vincent
Oud 12 december 2006, 22:07   #2 (permalink)
Ron 01
Guest

Standaard

Yep, waarschijnlijk is je bout te koud. Om cellen te solderen moet je eigenlijk een 80-100 Watt soldeerbout hebben. Voor de rest heb je het goed gedaan lijkt me.
Natuurlijk NOOIT S39 of andere agressieve middelen gebruiken.
Kort en snel voorvertinnen en dan solderen, liefst met zo min mogelijk warmteontwikkeling.
  Met citaat reageren
Oud 13 december 2006, 13:00   #3 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door winkje
... Sinds tijden weer eens een accu gesoldeerd...... Weller 80 Watt met hamerkop, electronica soldeertin (60/40).... soldeerbout soms toch te koud?.....
Het lijkt er inderdaad op dat je bout niet warm genoeg wordt of dat je een beetje ongeduldig bent.
Als je de bout aanzet moet je hem minstens een kwartier laten liggen om helemaal op temperatuur te komen. Je moet je realiseren dat er een flinke klomp koper op zo'n 360°C moet worden gebracht. Als je een bout hebt met een temperatuur regeling kan het zijn dat je zelfs nog langer moet wachten. Je kan ook de temperatuur hoger zetten en als je gaat solderen hem weer terugzetten naar 360°C.
Een andere en misschien wel betere mogelijkheid is die hamerkop niet gebruiken. Je soldeert de cellen met soldeerlippen aan elkaar dus heb je geen hamerkop nodig. Die gebruik je als je cellen rechtstreeks "kop aan kont" soldeerd. De normale soldeerstift kan de warmte sneller geleiden en zal dus minder ver afkoelen op het moment dat je de stift op de cel drukt. Althans het verwarmingselement kan die warmte sneller aanvullen.
Verder is het zoals je beschijft, het te solderen oppervlak schoonmaken en met een stukje fijn schuurpapier (korrel 400 of nog fijner) helemaal opschuren. Daarna er NIETS meer mee doen maar DIRECT vertinnen. Dus niet eerst alle cellen schuren en dan pas vertinnen, nee schuren en vertinnen en dan de volgende cel.
Dan bij het aan elkaar solderen de cellen netjes naast elkaar zetten (een malletje is natuurlijk het mooiste) en het vertinde soldeerlipje goed warm stoken met de bout. De cel verhitten tot het tin smelt en het soldeerlipje op z'n plaats drukken. Nog even de bout erbij houden om te zorgen dat alle tin goed gevloeid is en dan de bout weghalen. Tijdens het afkoelen moet je zorgen dat het soldeerlipje en de cel absoluut niet bewegen tot de tin gestold is. Gebeurt dat wel dan is de kans op een slechte soldeerverbinding levensgroot. Er is niets zo ellendig als een soldering in een accu die tijdens het varen/vliegen of rijden los gaat.
Oud 13 december 2006, 13:16   #4 (permalink)

wimg's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Ik denk dat het probleem in de toekomst groter gaat worden met de nieuwe "lood-loze" soldeer. Die heeft over het algemeen een hoger smeltpunt, waardoor je nog meer warmte toe moet voeren.

Er was (volgens mij) sprake van dat de "lood-loze" soldeer nu niet meer verkrijgbaar zou zijn, maar tot voor kort kon ik zelfs bij de Karwei nog 60-40 krijgen.

Wim
Oud 13 december 2006, 15:50   #5 (permalink)

Rhelie's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Ik heb laatst een soldeerpistool gekocht bij de Praxis en dat blijkt prima te werken.
Het ding is in enkele seconden op temperatuur, juist wat je nodig hebt bij accu`s.
Oud 13 december 2006, 16:01   #6 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door winkje
bemoedigde woorden zijn welkom !
Nou vooruit dan: kop op, niet moedeloos worden, gewoon opnieuw beginnen.

Het is wel raadzaam om eerst wat proefsolderingen te maken voordat je aan de andere pakketten begint. Eventueel eerst een stukje waterleiding van zo'n 10 cm proberen te vertinnen. Als dat lukt is de bout heet genoeg voor je cellen. Lukt dat niet, dan niet proberen toch maar je cellen te solderen. Je bent dan veel te lang bezig en de cellen worden dan te heet.
Oud 13 december 2006, 17:04   #7 (permalink)
Moderatorteam

Burp's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Kijk even of de stift goed vast zit in je bout. Het kan zo zijn dat deze wat los zit waardoor hij niet goed opwarmd.

Laat je niet ontmoedigen door die lastige klus
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten