![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Guest
|
Ik ben bezig met het bouwen van de Robbe Happy Hunter, en moet nu de motoren erin gaan hangen en ontstoren. Nu heb ik dus 2 electromotoren 2 condensatoren (473k - blauw) 2 condensatoren (104 of 10mu, lastig te lezen - beige) In de beschrijving staat het kant en klaar gesoldeerd, maar ja als leek zegt me dat niets. hoe moet wat gesoldeerd worden? Er komt een boegschroef in, dus de motoren mogen in serie. En daarbij moeten de motoren tegen elkaar in draaien, dus plus en min van 1 motor omdraaien (toch?), maar hoe kan ik zonder stroom controleren welke kant de motor zo opdraait? Voor de echte kenner zullen dit vast onbenullige vragen zijn maar goed....we moeten allemaal ergens beginnen he Alvast bedankt! Roy |
|
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 24 maart 2003 Locatie: Hengelo (ov) Leeftijd: 50
|
Volgens mij is er een FAQ over ontstoren, maar dat terzijde. De 47'ers kun je plaatsen tussen elke motor aansluiting en het huis, de 10'er kun je plaatsen tussen de motoraansluitingen. Wim
__________________ Deze plank op deze plank, en zo bouw ik naar boven (Vrij naar Ome Willem) Footy NED61 - Team Duff Beer - Team Puma - Team ??? - Jawel! Wim nu ook op Flickr! |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Elke motor moet apart ontstoord worden met drie condensatoren, eventueel nog met een Schottky diode per motor erbij: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/...cles.php?cid=6 -> Het ontstoren van een elektromotor Andere 'ontstoor' handleiding: www.ezonemag.com -> FAQ -> A418 "How many capacitors do I need on my motor and what values?" De draairichting van borstel motoren draai je om daar de plus en de min van de motor te verwisselen (mits daar niet al een Schottky diode is gemonteerd, een zwart cylindertje met een wit/grijze ring, ik verwacht van niet). Nooit de plus en min tussen accu en regelaar omdraaien, ALLE elektronica is daar zeer slecht tegen bestand, kost je waarschijnlijk een regelaar. Over solderen moet je even zoeken op discussies met S39 in de titel. S39 dus NIET gebruiken.
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Guest
|
okee ik had me dus vergist, ik had dus 2 10'ers per motor en 1 47, in de faq staat dat precies andersom :S in de faq staat de 2 47'ers aan de plus min en aan de andere kant aan het motorhuis, en de 10'er van plus naar min. In de handleiding staat het precies andersom, kan dit kloppen? Ben beetje aan het twijfelen, dus denk vraag maar ff voordat ik als een gek begin te solderen Alvast bedankt Roy |
|
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
De FAQ is correct. Als je condensatoren bij moet kopen, moet je vragen om 'keramische' condensator. De waardes van de capaciteiten komen niet zo nauw.
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |