Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 19 december 2006, 14:33   #16 (permalink)

Vliegeniertje's schermafbeelding

Leeftijd: 38
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hezik
Een andere goede mogelijkheid, is servosnoer en stekkers gebruiken. Die kun je eventueel ook borgen met een clipje.
Ik ga ze vandaag nog halen. Volgens mij heb ik alle beginnersfoutjes wel gemaakt nu, iedere electronica zaak in de buurt gehad voor zo kleine mogelijke "plugjes" en natuurlijk NIET aan de modelbouw winkel gedacht (ondanks dat ik daar zo'n beetje dagelijks kom de laatste week). Is het gewicht van de plugjes echt "veel" te noemen? Dan kan ik vliegen met die 9 volt blokken helemaal vergeten volgens mij? Ook de camera dome gaat wel wat wegen (in vergelijk met zo'n plug dan). Ik ga bij wijze van test een pinhole camera ( http://www.hobbyjapan2000.com/store/products.php?id=13 ) monteren (plus 2 microservo's om het ding te laten draaien). Ik hoorde van iemand (ergens op dit of een ander forum) dat ik +/- 1,5 kilo extra kan dragen in de slowpoke, door de grote vleugel en door een os 25fx (4cc, de zwaarste motor voor de slow poke als ik de beschrijving mag geloven).

Ik begin me zorgen te maken als het echt op grammen aankomt......
Vliegeniertje is offline   Met citaat reageren
Oud 21 december 2006, 23:22   #17 (permalink)

Standaard

Die van de vorige pagina hadden ze niet. Het zijn nu standaard servoconnectors geworden (in blitse kleuren, dat dan weer wel) . Wel een gefrummel met solderen zeg, majaa zeeen met ruimte over nu, die monojacks zijn inderdaad pittig groot.....

Click the image to open in full size.
Oud 23 december 2006, 01:18   #18 (permalink)

Standaard

Hoeveel moet het hoogte en links/rechts roer eigenlijk uitslaan? Zoals ik het nu zie gaat dat niet echt veel zijn......
Oud 23 december 2006, 01:28   #19 (permalink)

Standaard

Citaat:
Als die jackpluggen lostrillen, krijg je knakpulsen doordat het metaal van de pluggen tegen elkaar aantrilt.
Heb ik volgens mij nu al last van. En dan vliegt er nog niets Als m'n zender uit staat dan worden de servo's zenuwachtig lijkt het wel. Of is dat normaal?
Oud 23 december 2006, 07:13   #20 (permalink)

Leeftijd: 22
Standaard

dat is normaal, en moet je niet te vaak doen
Alexander is offline   Met citaat reageren
Oud 23 december 2006, 08:26   #21 (permalink)
Theo Coenen
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vliegeniertje
Citaat:
Als die jackpluggen lostrillen, krijg je knakpulsen doordat het metaal van de pluggen tegen elkaar aantrilt.
Heb ik volgens mij nu al last van. En dan vliegt er nog niets Als m'n zender uit staat dan worden de servo's zenuwachtig lijkt het wel. Of is dat normaal?
Dit is geheel normaal en zelfs slecht voor je servo's. Ze kunnen ineens weglopen en in de uiterste stand vastlopen met alle gevolgen van dien.

Altijd eerst de zender aan en dan de ontvanger. Als er geen zender aan staat weet de ontvanger totaal niet meer wat hij van die troep in de ether moet maken en gaat dan gek doen.
  Met citaat reageren
Oud 23 december 2006, 11:44   #22 (permalink)

Huibert's schermafbeelding

Leeftijd: 52
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vliegeniertje
Hoeveel moet het hoogte en links/rechts roer eigenlijk uitslaan? Zoals ik het nu zie gaat dat niet echt veel zijn......
Deze uitslagen moeten in de bouwbeschrijving vermeld staan. Zo niet dan voor richting +- zo'n 30 graden nemen, voor het hoogteroer ietsje minder. Als het kan voor hoogte de dualrate v/d zender gebruiken en dan de uitslag beperken op iets meer dan de helft. Sommige toestellen zijn nogal gevoelig op hoogte en dan kun je hem snel terug schakelen .
Wat mij verder opvalt is het ontbreken van de schroefjes om de servohevels vast te zetten, en de servo's horen eigenlijk in rubbers te hangen. Deze zitten in het toebehoren zakje wat bij de servo's geleverd is. Jij hebt het erover dat je alle beginnersfoutjes wel gemaakt hebt, maar je hoort ook erg veel omdat je alles aan verschillende mensen laat zien . Geen wonder dus dat elke schoonheids fout gesignaleerd word, en toch vind ik dat je het tot zover erg netjes ( zoniet heeel erg netjes ) gedaan hebt
Oud 23 december 2006, 11:47   #23 (permalink)

Standaard

Ps Het groter maken van de uitslagen doe je door de stuurstang bij de servohevel naar buiten of bij de roerhevel naar binnen te plaatsen
Oud 25 december 2006, 21:55   #24 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Huibert
Deze uitslagen moeten in de bouwbeschrijving vermeld staan. Zo niet dan voor richting +- zo'n 30 graden nemen, voor het hoogteroer ietsje minder.

Als het kan voor hoogte de dualrate v/d zender gebruiken en dan de uitslag beperken op iets meer dan de helft. Sommige toestellen zijn nogal gevoelig op hoogte en dan kun je hem snel terug schakelen .

Wat mij verder opvalt is het ontbreken van de schroefjes om de servohevels vast te zetten, en de servo's horen eigenlijk in rubbers te hangen. Deze zitten in het toebehoren zakje wat bij de servo's geleverd is. Jij hebt het erover dat je alle beginnersfoutjes wel gemaakt hebt, maar je hoort ook erg veel omdat je alles aan verschillende mensen laat zien . Geen wonder dus dat elke schoonheids fout gesignaleerd word, en toch vind ik dat je het tot zover erg netjes ( zoniet heeel erg netjes ) gedaan hebt
Huibert, stond inderdaad in de handleiding maar ik denk dat de bijgeleverde stuurstangen net iets te kort zijn.

Dualrate vd zender? Que?

De rubbertjes zijn gefixed
Oud 25 december 2006, 23:17   #25 (permalink)

Standaard

Dualrate betekent 2 uitslagen, staat in de gebruiksaanwijzing van de MX 12 zender. Je stelt dan op het model een wat grote roer uitslag in en op de zender kun je dan instellen dat wanneer je een schakelaar omzet de uitslag beperkt wordt tot een zelfingestelde waarde
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten