![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 12 oktober 2004 Leeftijd: 30
|
Ik vlieg nu nog met een Sanwa RD-8000 maar ik wil binnenkort een nieuwe zender kopen. Ik twijfel nog tussen de Futaba FF9super en de Graupner MX-22 met engelse software. (eventueel JR9xII) Ik ben vooral op zoek naar een zender die goed in de hand ligt, uitgebreide heli functies heeft en er ook leuk uit ziet. Mijn voorkeur gaat uit naar de mx-22, dat vind ik een prachtige zender met groot beeldscherm en hij schijnt erg goed in de hand te liggen. Misschien dat er mensen zijn die ervaring met beide hebben en hun mening willen geven?
__________________ Futaba 9Z WCII/Parkzone P47/ E-Flite PT-17 /H9 Piper Cub/Robbe-B25/ Align T-Rex 450SE Futaba 3PK/ HPI Baja 5b SS/FG F1 Competition/ HPI E10 drift/Losi Micro Baja/Tamiya Scania |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 20 juni 2003 Locatie: M.V.V. DELTA OSS, Frankenbeemdweg 5, 5346JJ Oss
|
Hi Op dit moment vlieg ik met een mx-22 een super zender. Ook met het engelse modul! Destijds ( begin vorig sizoen) het ik de goedkoopste prijs bij geen reclame gevonden. Ook heb ik overwogen om de Amerikaanse variant te kopen. Maar dan heb je weer dat probleem met garantie ver buiten de deur. De robbe zender ken ik ook, opzich doet hij niets onder voor de MX, en gezien dat je Heli vlieger bent zou ik voor de robbe gaan. 99 % van de helivliegers vliegen Robbe. Het complete systeem van zender, ontvanger, gyro is bij Robbe beter opelkaar afgestemd dan bij Graupner. En je kan op veel steun rekenen van je mede pilooten. Ik hoop dat je er wat mee kan. Fr@ vlieg ook heli!! |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 11 januari 2004 Locatie: Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en klein Sandelingen Ambacht Leeftijd: 43
|
ik heb zelf een keer een mx 22 in de hand gehad, vind hem minder dan de ff9, zeker kwa programmeren. als je aan de kabel wil bij iemand dan zou ik zeker voor de ff9 gaan. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Guest
|
Ik heb zelf een futaba FF9 super gehad voor een jaartje. Ik ben overgestapt op een graupner MX 22 ben ik meer tevreden van, de sitcks zijn veel beter en de zender ligt me ook beter in de hand. Voor heli vliegers is een FF9 denkik wel iets handiger en ook een stuk goedkoper. Maar een FF9 heeft maar 9 kanalen, een MX 22 heeft er 12...
|
|
| | #5 (permalink) | |
|
Allemaal bedankt voor jullie reacties. Citaat:
-Dat de mx-22 een stuk duurder is maakt me ook niet uit. -Ik zou niet weten wat ik op dit moment met 12 kanalen moet maar misschien is het handig als ik straks een keer een schaalheli met wat functies heb. -Ik hoef er niet mee aan de kabel.
__________________ Futaba 9Z WCII/Parkzone P47/ E-Flite PT-17 /H9 Piper Cub/Robbe-B25/ Align T-Rex 450SE Futaba 3PK/ HPI Baja 5b SS/FG F1 Competition/ HPI E10 drift/Losi Micro Baja/Tamiya Scania | |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 13 januari 2005 Locatie: Belgie- N-Antwerpen Leeftijd: 43
|
Een FF9 is volgens mij handiger omdat de functies ( welke je voor de heli gaat gebruiken ) netjes te vinden zijn in het menu. Zo is er,zoals reeds aangehaald, een betere afstemming voor de GY gyro's en de GV-1 governors ( ook beide van Robbe/Futaba ) Bij ons op de club is er iemand met een MX22 , welke juist begint met helivliegen. Als je deze dan wil helpen met de zenderinstellingen is het toch een hoop geworstel en haargekrap bij de MX22. Mss is dit maar omdat ik deze niet gewoon ben , maar ik vind de parametrering van de FF9 toch duidelijker. Als je al iets van heli's en instellingen kent , hoeft de FF9 geen verdere uitleg bij het programmeren, alles wijst zichzelf uit . Tevens is er natuurlijk nog het prijsverschil ! ( maar dat maakte niet veel uit hé ) Groeten , Luc
__________________ Trex 500 FBL 3G, Trex 600 EFL Pro 3GX, Raptor 50. |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 20 mei 2005 Locatie: Grootebroek Leeftijd: 36
|
Ik kan me bij Lunuxrc aansluiten. Twee vrienden van me hebben een MX-22 en een FF9 en ik kon dus de zenders vergelijken voordat ik zelf een aankoop ging doen. De MX-22 is een hele mooie zender met een hoop features maar wat een geworstel om alles op orde te krijgen. Het is niet overzichtelijk en je zal er heel wat tijd in moeten steken om alles goed door te krijgen. Ik heb zelf dus gekozen voor de FF9 Super en heb hier geen moment spijt van gehad. Een uurtje "spelen" met de zender en je hebt alles wel door en ik heb er inmiddels meerdere heli's mee gevlogen en nog nooit een probleem ondervonden bij het instellen. |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Guest
|
In de FF9 zijn de heli functies idd netjes te vinden en zeer duidelijk, maar ik vind zelf de sticks wat klein (heb ik het vooral over de uitslag). Bij de MX 22 kan je heel wat meer mixers en vluchtfases instellen wat vooral belangrijk is bij zweefvliegtuigen. De overstap van een FF9 naar een MX 22 vond ik eigenlijk van programmeren miniem, heb het boekje van graupner misschien tien minuutjes open gedaan en de rest wijst zichzelf wel uit hoor geen probleem allemaal duidleijk. Bij een MX 22 zit ook netjes een helpfunctie in verwerkt, dat is bij FF9 niet het geval. Bij een MX 22 kan je ook combi schakelaars toekennen dit gaat bij de FF9 ook niet.
|
|
| | #9 (permalink) |
|
Zou ik dan niet beter een JR 9XII kunen nemen. Zelfde behuizing en goedkoper , alleen de software zou simpeler moeten wezen. Maar als ik Redfire zo hoor is het zowiezo niet echt moeilijk. Zal het ook niet gewoon een kwestie van wennen zijn? Als je dit draadje op helifreak leest JR XP 9303 vs. Futaba 9C zie je toch dat de meesten kiezen voor de 9303 (amerikaanse versie van de JR 9XII). Mijn voorkeur gaat uit naar de Graupner omdat ik die gewoon erg mooi vind. Toch zijn er goede argumenten om voor de ff9 te gaan....moeilijk moeilijk
__________________ Futaba 9Z WCII/Parkzone P47/ E-Flite PT-17 /H9 Piper Cub/Robbe-B25/ Align T-Rex 450SE Futaba 3PK/ HPI Baja 5b SS/FG F1 Competition/ HPI E10 drift/Losi Micro Baja/Tamiya Scania |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 5 mei 2004 Locatie: Spijkenisse Leeftijd: 28
|
Sticks van de MX-22 zijn niks beter dan die van de FF9, ook al blijft Redfire het keer op keer roepen. Het is hooguit een persoonlijke voorkeur. Qua programmeren is de ff9 makkelijker, waarschijnlijk zul je in de ff9 niks missen wat wél in de MX-22 zit, zoveel meer is dat niet namelijk (heb ze beiden gehad). Grt.
__________________ http://modelvliegclub-emcr.nl/ |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2003 Locatie: Oegstgeest/ EHGR Leeftijd: 24
|
Je moet van beide zenders gewoon een handleiding downloaden en dan zelf bepalen wat je makkelijker vind programmeren. Zo las ik eens een multiplex handleiding... Het kwam er op neer dat de functie in de zender zat, maar als je het wou gebruiken moest je eerst een paar pagina's verder bladeren. Met mn FF9 super heb ik geen handleiding nodig. Voor mij is dit dus een perfecte zender.
__________________ Sponsored by 4RC, Edge rotorblades and Scorpion systems helikopter.modelvliegsport.nl |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
En met een MX-22 heb je die handleiding zeker nodig Grt.
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Met een vraagstelling als deze weet je van tevoren, dat je volkomen tegengestelde meningen te horen krijgt en dat is dan blijkbaar ook gelukt. Zo te lezen heb je een uitgesproken voorkeur voor de MX22, dus koop die dan maar, want anders krijg je later toch spijt. Wel is het slim om van beide zenders eerst eens de handleidingen te downloaden en door te spitten, zoals Laurens al voorstelt. Ook is het raadzaam om binnen de vereniging te kijken wat anderen als zender gebruiken. Ook al heb je nu met de RD-8000 nergens om hulp kunnen of hoeven te vragen, dit wil niet zeggen dat dit toch wel gemakkelijk was geweest. Trouwens, ervaringen uitwisselen is ook erg nuttig. De JR 9XII cq de XP9303 is overigens in Europa niet toegestaan. Het is maar, dat je dat weet.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Bedankt voor de info Jan. Wist niet dat de JR 9XII niet is toegestaan. Die valt dan dus af. Ben eventueel ook nog wel geintresseerd in een 9Z WC2. Iemand een idee waar je nog een losse zender nieuw kan krijgen tegen een ''mooie'' prijs? 2e hands mag ook maar dan moet ie wel in absolute nieuwstaat wezen.
| | |
| | #15 (permalink) |
|
Is volgens mij niet meer nieuw te krijgen, is wel weer een klasse hoger dan de MX-22 Volgens mij staat er ook nog een te koop op het forum voor 550 euries... Grt.
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |